عصر بازار

پولشویی با ارزهای مجازی سر به فلک کشید!

عصر اعتبار- گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که ۱.۶ درصد از کل پولشویی های ژاپن در سال گذشته مربوط به ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده بوده که در نوع خود آمار بسیار قابل توجهی به شمار می‌رود.

پولشویی با ارزهای مجازی سر به فلک کشید!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، این روزها که بازار ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیار داغ شده است، وب‌سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلت فرم‌های بسیاری برای استخراج بیت‌کوین یا بیت‌کوین ماینینگ ایجاد شده است تا بتوانند با استفاده از آنها به خرید و فروش و مبادلات تجاری کلان اقدام کنند. از طرفی دیگر، استقبال بی‌نظیر کاربران جهانی از ارزهای رمز پایه فرصت خوبی را برای هکرها و مجرمان سایبری فراهم آورده است تا بتوانند با هک حساب‌های کاربری آنها و نفوذ به پلتفرم صرافی‌های ارزهای دیجیتالی، از طریق حملات سایبری گسترده مبالغ هنگفتی را به سرقت ببرند.

    در چند سال اخیر که ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیاری همچون بیت‌کوین، مونرو و ریپل از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شدند، بسیاری از صرافی‌ها و مراکز مختلفی ایجاد و تأسیس شدند تا به کاربران و مشتریان امکان تبادل و معاملات مبتنی بر ارزهای مجازی را می‌دهند.

    ارزهای دیجیتال که همواره یکی از بحث برانگیزترین مسائل در سال‌های اخیر به شمار می‌رود، همواره از سوی برخی از کشورها به تسهیل کارهای خلافی همچون پول‌شویی، فرار مالیاتی و فساد اقتصادی متهم شده است و به همین دلیل نیز تاکنون بسیاری از کشورها مجوزی برای ارائه، عرضه و معامله با این نوع ارز را به کاربران و شهروندان خود نداده و صادر نکرده‌اند.

    حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در وب سایت coindesk، حاکی از آن است که در طول 9 ماه نخست سال 2018 میلادی بالغ بر 6000 پرونده حقوقی برای پول‌شویی مبتنی بر ارزهای دیجیتال به ثبت رسیده و این روند به گونه‌ای تداوم یافته است که در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی، این رقم به بالغ بر هزار مورد پرونده رسیده است.

    به عبارتی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که بیش از 7000 مورد پول‌شویی با استفاده از ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده به ثبت رسیده که 1.6 درصد از مجموع کل پول‌شویی‌های کشور ژاپن را تشکیل می‌دهد.

    این در حالیست که آمار پرونده‌های مربوط به پول‌شویی از طریق ارزهای دیجیتال در این کشور تنها حدود 600 مورد بوده و در طول یک سال رقم آن 11 برابر شده است.

    البته لازم به ذکر است که دولت ژاپن به منظور آگاهی یافتن و همچنین مقابله با پول‌شویی و فرار مالیاتی و به طور کلی سو استفاده از ارزهای دیجیتالی، قوانین و مقررات جدیدی را در طول این یک سال گذشته وضع کرده که روند ارسال و صدور گزارش‌های مربوطه را تسهیل کرده است. بنابراین به عقیده تحلیلگران، علاوه بر آنکه موارد پول‌شویی از طریق ارزهای مجازی افزایش بی سابقه‌ای یافته، یکی دیگر از دلایل آن گزارش‌های حاصل از آن است.

    پیش‌تر نیز کارشناسان و تحلیلگران برآورد و اعلام کرده بودند که توسعه استفاده از پلتفرم‌های ارزهای مجازی و گسترش محبوبیت آن، خطرات و تهدیدات متعددی را برای کاربران، مشتریان و معامله‌گران ایجاد خواهد کرد که در نهایت دردسرهای مختلفی نظیر پول‌شویی، فرار مالیاتی و خلاف‌های اقتصادی را برای دولت‌های مختلف به وجود خواهد آورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی