عصر بازار

جزئیات افزایش حقوق کارگران؛

حقوق کارگران در سال ۹۸ چقدر شد؟

عصر اعتبار- با تصویب افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۳۹۸ در آخرین نشست اعضای شورای عالی کار، پایه حقوق کارگران ۴۰۰ هزار تومان بیشتر شد و از یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان به یک‌ میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید.

حقوق کارگران در سال ۹۸ چقدر شد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه  خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شورای عالی کار در دویست و هشتاد و دومین نشست خود در روزهای پایانی سال 1397 پس از 12 ساعت مذاکره فشرده میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، حداقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار را 36.5 درصد افزایش داد. با این افزایش پایه حقوق کارگران که در سال گذشته یک میلیون و 112 هزار تومان بود به یک میلیون و 517 هزار تومان رسید و 400 هزار تومان افزایش یافت.

    اما شورای عالی کار برای امسال رقم بن خواربار کارگران را که از سال 1395 مبلغ 110 هزار تومان ثابت مانده بود 80 هزار تومان دیگر افزایش داد تا از فرودین ماه سال جاری در حقوق کارگران 190 هزار تومان منظور شود.

    حق مسکن از دیگر آیتم‌های بسته مزد کارگران است که اعضای شورای عالی کار بهمن ماه سال گذشته سر افزایش 60 هزار تومانی آن به توافق رسیدند. به این ترتیب کمک هزینه مسکن کارگران که از سال 1395 مبلغ 40 هزار تومان بود نیز به 100 هزار تومان رسید؛ اما این مصوبه برای اجرایی شدن به تأیید و تصویب هیأت وزیران نیاز دارد و کارگران انتظار دارند در همین روزهای نخست سال جدید، هیأت وزیران این مصوبه را تصویب کند تا در فیش حقوق فروردین ماه آنها اعمال شود.

    جدول مزد سال 1398 (ارقام به تومان)

    در مصوبه 28 اسفند ماه سال 1397 همچنین سایر سطوح مزدی به میزان 13 درصد به اضافه روزانه 8,700 تومان معادل 261 هزار تومان رقم ثابت ماهانه تعیین شد؛ این در حالی بود که سال 97 این رقم 10.4 درصد به اضافه روزانه 2,820 تومان معادل 84 هزار و 624 تومان رقم ثابت در ماه به تصویب رسید.

    افزایش سایر سطوح مزدی شامل کارگران مشمول قانون کاری است که پایه حقوق آنها بیش از یک میلیون و 112 هزار تومان مصوب سال 97 است. همچنین پایه سنوات کارگران به دنبال مصوبه 28 اسفند ماه شورای عالی کار به 70, 000 تومان رسید. پایه سنوات کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار سال گذشته روزانه 1,700 تومان معادل 51 هزار تومان تعیین شده بود.

    جدول مزد سال 1397 (ارقام به تومان)

    تمام کارگران دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت پایه سنواتی می‌شوند و این مبلغ به حقوق پایه کارگران اضافه می‌شود تا به تناسب در عیدی و پاداش، اضافه کار و حق سنوات آنها محاسبه شود.

    اعضای شورای عالی کار همچنین حق اولاد کارگران را به ازای هر فرزند زیر 18 سال 151 هزار و 600 تومان تعیین کردند که این میزان سال گذشته 111 هزار و 126 تومان بود.

    بر اساس این گزارش، بخشنامه دستمزد سال 98 قبل از شروع سال جدید و 28 اسفند ماه سال گذشته از سوی وزیر کار جهت اجرا به تمام بنگاهها و واحدهای مشمول قانون کار ابلاغ شد تا افزایش 36.5 درصدی حداقل مزد از فروردین ماه امسال در پایه حقوق کارگران اعمال شود.

    با در نظر گرفتن کمک هزینه مسکن، بن خواربار، سنوات و دیگر مزایای جانبی مزد، حداقل دستمزد سال 1398 یک کارگر مجرد به یک میلیون و 800 هزار تومان و حداقل دستمزد یک کارگر متأهل با محاسبه حق اولاد یک فرزند به حدود دو میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو