عصر بازار

رئیس‌کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تشریح کرد:

جزئیات ارائه وام به نویسندگان و خبرنگاران

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران جزئیات ارائه وام به نویسندگان و خبرنگاران را تشریح کرد.

جزئیات ارائه وام به نویسندگان و خبرنگاران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد جواد حق شناس با اشاره به جزئیات ثبت نام دوباره صندوق فرهنگیان گفت: خوشبختانه این صندوق بخش نخست کار خود را که مربوط به تصمیماتی که در شورای چهارم گرفته شده بود، انجام داده است.

    وی با اشاره به این که بیش از 1800 نفر برای دریافت وام در شورای چهارم ثبت نام کرده بودند، گفت: ما در طول یک سال و نیم گذشته برای هیچ نوع پذیرش جدیدی نداشتیم تا به تعهدات گذشته عمل کنیم، و بدون پاسخ گذاشتن این درخواست‌ها را غیراخلاقی می‌دانستیم به دلیل آنکه تصمیمی بود که همکاران ما در شورای قبل گرفته بودند. با وجود آنکه منابع ما محدود بود، ولی سعی کردیم که این مسئله را مدیریت کرده و به تقاضاها رسیدگی کنیم.

    حق شناس اضافه کرد: در وضعیت جدید ما دو کار انجام دادیم؛ اول افزایش منابع. ما در سال 96 پیشنهاد کردیم که در بودجه سال 97 به صندوق فرهنگیان کمک شود. خوشبختانه شورا به این مسئله رأی داد. البته به دلیل محدودیت منابع، هنوز عملیاتی نشده ولی پیگیر این مسئله بودیم که به نتیجه برسد.

    وی ادامه داد: دومین اقدامی که ما انجام دادیم، مربوط به پیگیری بدهی‌های تعداد زیادی از افرادی که قبلاً وام گرفته بودند، بود. یک بانک خصوصی متعلق به کلان شهرهای کشور به عنوان بانک عامل، پیگیر بازپرداخت چنین تعهداتی نبود. در این راستا جلسات متعددی برگزار کردیم و از کارشناسان مربوطه که در معاونت فرهنگی بودند، مدیرکل فرهنگی و بانک خواستیم که این مسئله را در دستور کار قرار بدهند تا بازپرداخت وام‌ها در دستور کار قرار گیرد.

    ما مصوبه دیگری هم داشتیم که طی آن، یک درصد از مبلغ وام به عنوان کارمزد برای بانک در نظر گرفته شود تا بانک انگیزه لازم را داشته باشد. تعداد حساب‌هایی که در گذشته افتتاح شده بود، سامانی نداشت و بیش از چهار تا پنج حساب متفاوت بود. در این راستا با مذاکره‌ای که با مدیرعامل بانک شهر داشتیم، خواستیم تا همه این حساب‌ها تجمیع شود. خوشبختانه همه حساب‌ها تجمیع و یک کاسه شد که کار نظارت، دقت و مراقبت حداکثری را فراهم کند، لذا ما یک کار شسته و رفته را در سال 98 پیش‌رو داریم که یک حساب مشخص است و روند خود را دنبال کرده است.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت‌نام‌های جدید برای دریافت وام از صندوق فرهنگیان آغاز شده است؟ گفت: پنج قشر مشمول این وام می‌شوند هنرمندان، خبرنگاران، نویسندگان، ورزشکاران و فعالین حوزه‌های مذهبی و قرآنی. هر کدام از اعضای کمیسیون، مسئولیت یک کمیته را بر عهده گرفته‌اند و تعداد اعضای کمیسیون پنج نفر است. بر اساس آن، سهمیه بین 5 گروه مشخص شد که هر گروه در هر ماه، 10 نفر را پوشش می‌دهد. ما مجموعاً در طی دو ماهه حدود 20 نفر از هر گروه را در دستور کار قرار داده‌ایم که بتوانند وام دریافت کنند.

    به گفته حق شناس اقدام دیگری که انجام شده، افزایش سقف وام بود. وی گفت: در گذشته به دلیل اینکه وام به همه برسد، سقف 5 میلیون تومان را مصوب کردیم ولی در این دوره قرار شد سقف را به 10 میلیون تومان افزایش بدهیم. به دلیل آنکه تقاضا زیاد بود، به گونه‌ای مدیریت کردیم که به همه وام تعلق بگیرد، بنابراین 10 میلیون تومان مصوب شد و تقاضا بر اساس 10 میلیون تومان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی