عصر بازار

قطر، امارات و عربستان را به جنگ ارزی متهم کرد

عصر اعتبار- دوحه برخی از بانک های عربستانی، اماراتی و لوکزامبورگی را به راه انداختن جنگ ارزی با این کشور متهم کرد.

قطر، امارات و عربستان را به جنگ ارزی متهم کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قطر در دادگاه‌های شهر لندن و نیویورک، برای نخستین بار از زمان شروع محاصره این کشور توسط چهار کشور عربی مصر، عربستان، بحرین و امارات، با ارائه دادخواست از مجامع قضائی آمریکا و انگلیس خواسته است تا به پرونده جنگ ارزی امارات و عربستان بر علیه پول ملی این کشور ورود کنند.

    این کشور، بانک "فرست ابوظبی"، "سامبا بانک" عربستان و " بانک هویلند" لوکزامبورگ را متهم کرده است که سعی در دستکاری معاملات ارزی و کاهش ارزش ریال قطر داشته‌اند. به گفته قطر بانک‌های مذکور با استفاده از پلتفرم‌های غیرقانونی در بورس لندن و نیویورک تلاش کرده‌اند ارزش ریال قطر را کاهش دهند.

    بانک لوکزامبورگی در واکنش به اتهامات قطر اعلام کرده است که هیچ نقشی در اقدامات خرابکارانه نداشته است و تحقیقات مستقل خود را بر روی ادعاهای قطر آغاز خواهد کرد. بانک‌های اماراتی و عربستانی هنوز حاضر به اظهار نظر در خصوص این ادعاها نشده‌اند.

    دوحه اعلام کرده است که کشورهای محاصره کننده این کشور به دنبال اخلال در بازار ارز و بازارهای مالی این کشور هستند و می‌خواهند اطمینان سرمایه گذاران بین‌المللی به اقتصاد قطر را از بین ببرند. قطر پیش تر نیز از این کشورها به دیوان عالی بین‌الملل، سازمان هوانوردی جهانی و سازمان تجارت جهانی شکایت کرده بود.

    ریال قطر برای حدود چهار دهه ثبات داشت و هر دلار به ازای 3.64 ریال معامله می‌شد اما از زمان شروع محاصره ارزش ریال اندکی کاهش یافته و اکنون به 3.8950 ریال در برابر هر دلار رسیده است. کارشناسان معتقدند بانک مرکزی قطر با در اختیار داشتن ذخایر ارزی و صندوق دارایی به ارزش بیش از 300 میلیارد دلار، دارای توانایی کافی برای مقابله با حملات ارزی خارجی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی