عصر بازار

رشد اقتصادی ترکیه امسال منفی خواهد بود

عصر اعتبار- انتظار می‌رود اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۹، پس از یک دهه رشد قدرتمند، با رشد منفی روبرو شود و اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که پس از نوسانات اخیر لیر، ترکیه با رکود طولانی‌تری مواجه شود.

رشد اقتصادی ترکیه امسال منفی خواهد بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، انتظار می‌رود اقتصاد ترکیه در سال 2019، پس از یک دهه رشد قدرتمند، با رشد منفی روبرو شود و اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که پس از نوسانات اخیر لیر، ترکیه با رکود طولانی‌تری مواجه شود.

    اقتصاد ترکیه در سه ماهه آخر سال گذشته، پس از اینکه بحران ارزی باعث شد نرخ لیر در برابر دلار آمریکا 30 درصد سقوط کند، 3 درصد آب رفت. این اتفاق باعث شد که نرخ تورم به بالاترین سطح 15 ساله برسد که این به شدت توانایی شرکت‌ها برای دریافت وام خارجی را کاهش داد و در بخش بانکی این کشور هم موجب انباشت وام‌های زیادی شد که در بازپرداخت خود با مشکل روبرو شدند.

    طبق میانگین نظرسنجی رویترز از 43 اقتصاددان، اقتصاد ترکیه امسال 0.3 درصد دیگر آب خواهد رفت، این درحالی است که دولت پیش‌بینی کرده بود نرخ رشد 2.3 درصد خواهد شد. البته باید گفت که در این نظرسنجی، نظرات اقتصاددانان در بازه گسترده‌ای قرار گرفت و از 2.3 درصد تا منفی 5 درصد، تفاوت می‌کرد.

    اقتصاد ترکیه آخرین بار در سال 2009 با رشد منفی 4.7 درصدی روبرو شده بود. از 2010 تا 2017، نرخ رشد این کشور به لطف شکوفایی ساخت‌وساز، به دنبال ارزان بودن تدارکات پس از بحران مالی جهانی، 6.6 درصد بود.

    طبق میانگین نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود اقتصاد ترکیه در سه ماهه اول و دوم سال 2019، به ترتیب 3.4 درصد و 1.2 درصد آب خواهد رفت و سپس در سه ماهه سوم به رشد 2.1 درصدی باز خواهد گشت.

    انتظار می‌رود داده‌های رسمی رشد اقتصادی در 3 ماهه اول در 31 مارچ منتشر شود.

    این نظرسنجی همچنین نشان داد که اقتصاد ترکیه در سال 2020 به رشد 2.7 درصدی دست خواهد یافت.

    صندوق بین‌المللی پول این هفته پیش‌بینی کرد امسال اقتصاد ترکیه 2.5 درصد آب برود و در سال آینده 2.5 درصد رشد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی