عصر بازار

صندوق بیمه حوادث طبیعی، حلقه مفقوده مدیریت بحران

عصر اعتبار- جای خالی صندوق بیمه حوادث طبیعی در سیلاب های گسترده هفته های اخیر آشکار بود؛ این نوع صندوق ها مدتهاست که در کشورهای حادثه خیز برای جبران خسارت ها بکار گرفته می شوند اما تاسیس آن در ایران تاکنون به علت برخی مخالفت ها و خلاهای قانونی به تاخیر افتاده است.

صندوق بیمه حوادث طبیعی، حلقه مفقوده مدیریت بحران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، طرح ایجاد صندوق بیمه حوادث طبیعی پس از وقوع سیلاب های اخیر و به ویژه تاکید «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی در مرکز توجه قرار گرفت.
    بارندگی های شدید و سیلاب از بیست و هشتم اسفندماه گذشته آغاز شد و بیشتر استان های کشور را درگیر کرد که تبعات آن همچنان ادامه دارد.
    درباره میزان دقیق خسارت های ناشی از سیلاب های اخیر، رقم دقیقی اعلام نشده است زیرا هنوز سیلاب ها پایان نیافته و مناطق زیادی همچنان دچار آبگرفتگی هستند، بنابراین باید تا پایان بارندگی ها و رفع آبگرفتگی ها منتظر ماند، اما وزیر کشور میزان خسارت سیل را تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.
    پس از پایان سیلاب و فروکش کردن آبگرفتگی ها، موضوع مهم، چگونگی جبران خسارت ها خواهد بود؛ با توجه به گستردگی و حجم عظیم خسارت، دغدغه ها و سوالات جدی درباره روند تامین مالی این خسارت ها مطرح شده است.
    اگرچه برخی از تجهیزات و منازل در مقابل سیل و حوادث بیمه شده بودند، اما میزان آن در مقایسه با حجم خسارات، اندک است.
    «غلامعلی ثبات» عضو شورای عالی بیمه در این باره می گوید: برآورد می شود که 10 درصد از خسارت‌های مربوط به سیل در تعهد شرکت های بیمه قرار دارد و بقیه خسارت دیدگان بیمه نشده اند.
    اکنون، با توجه به مشکلات جدی که در تامین منابع مالی برای جبران خسارت ها دارد، یکبار دیگر توجه ها به تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی جلب و حتی این موضوع در شورای هماهنگی اقتصادی نیز مطرح شده است.
    رییس کل بانک مرکزی چندی پیش در یادداشت «اینستاگرامی» در این باره گفت: درجلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی موضوع اهمیت بیمه حوادث طبیعی وضرورت انجام همگانی آن مورد تأکید قرار گرفت.
    عبدالناصر همتی با بیان اینکه حادثه خیز بودن کشور، ضرورت این امر را ایجاب می کند، افزود: اینک با مباحث انجام شده در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مطمئن شدم با پیگیری وزیر اقتصاد و بیمه مرکزی با توجه به حادثه خیز بودن کشورمان، این صندوق تأسیس و کار خود را با راهبری بیمه مرکزی برای خدمت رسانی به مردم شروع خواهد کرد.

    ** راه اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی با حق بیمه های اندک مردم
    عضو شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران درباره طرح ایجاد صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: در همه دنیا کشورهایی که با بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله مواجه هستند اقدام به تاسیس چنین صندوق بیمه ای کرده اند.
    «معصوم ضمیری» با بیان اینکه بخشی از منابع این صندوق ها توسط مردم و بخش دیگر توسط دولت تامین می شود، ادامه داد: مبالغ مربوط به حق بیمه نیز از طریق قبوض آب و برق به مقدار ناچیز از مردم اخذ خواهد شد.
    مدیرعامل بیمه پاسارگاد با بیان اینکه صندوق بیمه حوادث طبیعی، خسارت های وارد شده در زمان وقوع بلایای طبیعی را جبران خواهد کرد، ادامه داد: با پرداخت حق بیمه های اندک توسط همه مردم، مبالغ قابل توجهی در اختیار این صندوق قرار می گیرد تا در زمان وقوع حوادث طبیعی، خسارت ها جبران شود.
    عضو شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران ادامه داد: حق بیمه هایی که برای این صندوق از مردم اخذ خواهد شد بسیار کم است، بنابراین مشکلی برای پرداخت توسط مردم وجود نخواهد داشت.
    وی درباره بیمه اتکائی این صندوق نیز گفت: این صندوق‌ها از بازارهای بین المللی استفاده کرده خود را بیمه اتکایی می کنند که هدف از آن کاهش ریسک پذیری و افزایش توان مالی است.
    ضمیری یادآور شد: در صورت وقوع هر حادثه طبیعی مانند سیل و زلزله بخشی از خسارت ها را دولت جبران کرده و بخش دیگر از طریق بیمه اتکائی این صندوق جبران خواهد شد.
    وی درباره تداوم تحریم ها و احتمال ناتوانی این صندوق برای استفاه از بیمه اتکایی بین المللی گفت: وضعیت تحریم همیشه اینگونه نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد، همچنین باید توجه داشت که صندوق بیمه حوادث طبیعی، طرحی بلند مدت است.
    عضو شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران یادآور شد: با توجه به اینکه هدف از راه‌اندازی این صندوق کمک به زیان دیدگان و مردم در زمان وقوع حوادث طبیعی است امکان دارد که بیمه اتکایی این صندوق مانند مسائل مربوط به دارو، از تحریم ها معاف شود.
    ضمیری اضافه کرد: البته اگر تحریم‌ها لغو نشود این صندوق تا جایی که بتواند خسارت ها را جبران خواهد کرد و بقیه را دولت از محل منابع عمومی پرداخت می کند.
    وی تصریح کرد: در صورتی که حادثه طبیعی بزرگی در کشور رخ ندهد این صندوق می تواند پس از گذشت یک دوره زمانی مثلا 10 ساله به حدی توانمند و پر قدرت شود که نیازی به اخذ حق بیمه از مردم نیز نداشته باشد.
    عضو شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران اظهار داشت: این طرح پیش از این مطرح شده بود اما در اجرا پیشرفتی نداشت، اما این بار با توجه به وقوع سیل اخیر در کشور و خسارت های زیادی که وارد کرد، شرایط به گونه ای شده که دولت، مجلس، بیمه مرکزی و حتی مردم از راه اندازی این صندوق استقبال می کنند.

    ** انتظار 16 ساله برای راه اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی
    سابقه تاسیس صندوق بیمه برای حوادث طبیعی به سال های دور بازمی گردد که رئیس کنونی بانک مرکزی درباره آن می گوید: از 16 سال پیش تاکنون، به دنبال تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بودم.
    به گفته همتی در دور نخست مسؤلیتم در بیمه مرکزی در سال 82 موضوع تشکیل صندوق را بصورت لایحه به دولت وقت ارائه کردیم لایحه از آن سال در رفت و برگشت بین بیمه، دولت و مجلس بود و تلاش مسؤلان وقت پس از من در بیمه مرکزی هم به نتیجه نهایی نرسید.
    وی یادآور شد: در نهایت در دور دوم مسوولیتم در بیمه مرکزی در سال 96 ، موضوع تشکیل این صندوق به تصویب مجلس رسید، اما به خاطر ابهاماتی که شورای نگهبان در مورد بار مالی آن مطرح کرد، به دولت اعاده شد.
    مجلس شورای اسلامی اردیبهشت ماه 95 به لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی رای مثبت داده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی