عصر بازار

چین، همچنان بر مدار رشد اقتصادی

عصر اعتبار- کارشناسان می گویند در حالی که رشد اقتصاد جهان کند شده و اقتصاد داخلی با فشار بیشتری برای رکود روبرو است، ثبات رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیانگر تقویت پایه های اقتصاد این کشور در برابر جنگ تجاری و یکجانبه گرایی آمریکا است.

چین، همچنان بر مدار رشد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول درباره دورنمای رشد اقتصاد جهان، پیش بینی مربوط به سرعت رشد اقتصادی جهان در سال 2019 میلادی، 3.3 درصد اعلام شد موضوعی که نشان می دهد مخاطرات کاهش سرعت رشد اقتصادی جهان همچنان وجود دارد.
    در این گزارش سرعت رشد اقتصاد چین 6.3 درصد اعلام شد که در مقایسه با پیش بینی در ماه ژانویه 0.1 درصد افزایش یافته است همچنین در این گزارش نیز پیش بینی شد که سرعت رشد اقتصاد چین در سال 2020 میلادی 6.1 درصد است.
    داده های وزارت بازرگانی چین هم نشان می دهد علیرغم کاهش رشد اقتصادی جهان، حجم سرمایه خارجی ورودی به این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی از 36 میلیارد دلار فراتر رفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی 6.5 درصد فزونی گرفته است.
    این داده ها همچنین نشان می دهد بیش از 10 درصد سرمایه خارجی وارد شده به چین به مناطق آزاد کشور اختصاص یافته است موضوعی که نشان می دهد جنگ تجاری آمریکا با چین نتوانسته است جلو رشد اقتصادی این کشور را بگیرد.
    گائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم اعلام کرد در این مدت حجم سرمایه خارجی جذب شده به صنایع تولیدی و خدماتی با فناوری بالا نیز رشد چشمگیری داشته است.
    او توضیح داد: حجم سرمایه خارجی ورودی به صنایع تولیدی با فناوری بالای چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.8 درصد افزایش یافته و این رقم دربارۀ صنایع خدماتی با فناوری بالای 88 درصد است.
    این داده ها همچنین نشان می دهد میزان سرمایه خارجی وارد شده از کره جنوبی، آلمان و آمریکا در سه ماهۀ اول سال جاری میلادی همچنان رشد سریعی داشته و نرخ رشد نیز در سطح 70 درصد حفظ شده است.
    در همین حال سخنگوی رسانه‌ای کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین هم گفت که در سه ماهه نخست سال جاری روند حرکتی اقتصاد چین با ثبات بوده و عوامل مثبت پی در پی افزایش یافته است به دنبال ارتقاء نیروی محرکه توسعه و ثمربخشی سیاست‎های اقتصادی، اعتماد فعالان بازار تقویت شده و اطمینان داریم که با تمام توان به اهداف پیش‎بینی شده برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در سال جاری برسیم.
    طبق آمارهایی که چندی پیش توسط دولت چین منتشر شد، در سه ماهه نخست سال جاری میزان تولید ناخالص داخلی 6.4 درصد افزایش یافت و شاخص‌های عمده اقتصاد کلان مانند اشتغال، قیمت کالاها، درآمد و هزینه‎های بین‎المللی و ذخیره ارزی در سطحی منطقی قرار داشت و به طور ویژه در ماه مارس شاهد رشد آشکار شاخص‌های عمده اقتصادی بودیم که ازسطح پیش‌بینی بازار بهتر بود.
    در عین حال اصلاحات ساختار اقتصادی چین پی در پی در حال تعمیق است، صنایع نوظهور، فناوری پیشرفته و صنایع خدماتی به سرعت در حال رشد هستند و روند توسعه شهری و روستایی هماهنگ‌تر شده است.
    'یوان دا' سخنگوی کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین گفت که به دنبال تعمیق اصلاحات و درهای باز ، پیش‎بینی بازار به روشنی بهبود یافته است.
    او گفت: اصلاحات مدیریت اداری پی در پی عمیق‌تر شده و محیط فعالیت بازرگانی پیوسته بهبود یافته است چهارمین فهرست اصلاحات آزمایشی مؤسسات دولتی به سرعت در حال اجراست.
    وی تصریح کرد: امضای یادداشت همکاری برای سازندگی یک کمربند-یک جاده با کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، انتشار قانون سرمایه گذاری بازرگانان خارجی،رشد روند میزان سرمایه‎گذاری خارجی در چین و افزایش شاخص خرید صنایع تولیدی در چین از جمله عواملی است که باعث تقویت اقتصاد چین در سه ماهه گذشته شده است.
    وی افزود به دنبال ارتقاء نیروی محرکه توسعه و ثمربخشی سیاست‎های اقتصادی ، اعتماد فعالان بازار تقویت یافته و اطمینان کامل داریم که با تمام توان به اهداف پیش‌بینی شده توسعه اقتصادی و اجتماعی در سال جاری می‎رسیم.
    او اضافه کرد: امسال برخی از سیاست‌های مهم به سرعت در حال اجرا هستند و نقش پشتیبانی سیاسی پی در پی تقویت می‌شود برای مثال ثمرات سیاست‌هایی مانند ارتقا استاندارد وضع مالیات بر درآمد شخصی، اجرای کاهش مالیات و هزینه‌ها و پایین آوردن نرخ سود سپرده ذخیره به تدریج ظاهر شده است.
    وی گفت: در زمینه سیاست اجتماعی مانند تأمین زندگی سالمندان و آموزش و پرورش پیش از دبستان نیز یک رشته اقدامات هدفمند انجام شده است به دنبال اجرای چنین سیاست‌هایی و مشخص شدن نتایج آن، نیروی محرکه توسعه بیش از پیش تقویت خواهد شد و روند توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور در مجموع باثبات خواهد بود.
    این مقام چینی همچنین اعلام کرد، در سه ماهه نخست امسال بیش از 80 درصد سرمایه‌گذاری در بودجه دولت مرکزی به پروژه های عمده کشور اختصاص داده شده و با تضمین بودجه‎های لازم در آغاز یک روند مطلوب اقتصادی نقشی مثبت داشته است.
    امسال سهم سرمایه‌گذاری از بودجه مرکزی چین به 577 میلیارد و 600 میلیون یوان رسید که نسبت به سال گذشته 40 میلیارد یوان بیشتر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی