عصر بازار

عضو هیات رییسه اتاق ایران و پاکستان:

پاکستان توان پرداخت ارز برای تسویه بدهی‌های خود را ندارد

عصر اعتبار- عضو هیات رییسه اتاق ایران و پاکستان گفت: یکی از مشکلات ما این است که تجار ما از همتایان پاکستانی طلبکار هستند اما متاسفانه پاکستان توان پرداخت ارز را ندارد و بیشتر به دنبال استفاده از پول‌های ملی است و از سویی کالاهای آنها نیز محدود است و این باعث شده تا ما با مشکل مواجه شویم و اگر مبادلات کالا به کالا شود، بخشی از این مشکل برطرف خواهد شد.

پاکستان توان پرداخت ارز برای تسویه بدهی‌های خود را ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمود تهی‌دست در مورد روابط اقتصادی ایران و پاکستان گفت: متاسفانه به دلیل برخی مشکلاتی که در مرز دو طرف وجود دارد، دولت ما نسبت به این منطقه بی‌توجه است در حالی که بسیاری از تجار پاکستان می‌توانند بسیاری از نیازهای کالایی ما را در شرایط تحریمی برطرف کنند.

    وی ادامه داد: دولت ما به دنبال استفاده از تعرفه‌های ترجیحی در مبادلات اقتصادی دوجانبه با پاکستان است و چون پاکستان کالاهای محدودی دارد همان‌ها را در این تعرفه تعریف می‌کند، دولت ما نیز باید کالاهای داخلی را در این تعرفه بگذارد که متاسفانه کالاهایی را تعریف کرده که ارزش زیادی ندارند. حتی بعضا بخشنامه‌هایی در مورد واردات میوه صادر می‌شود که روند مبادلات ما را مختل می‌کند از همین روی نمایندگان ما باید نگاه منطقه‌ای را کنار بگذارند و موضوع را در چارچوب منافع ملی ببینند.

    تهی‌دست با بیان اینکه مشکلات بانکی در روابط دوجانبه ایران و پاکستان وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات ما این است که تجار ما از همتایان پاکستانی طلبکار هستند اما متاسفانه پاکستان توان پرداخت ارز را ندارد و بیشتر به دنبال استفاده از پول‌های ملی است و از سویی کالاهای آنها نیز محدود است و این باعث شده تا ما با مشکل مواجه شویم و اگر مبادلات کالا به کالا شود، بخشی از این مشکل برطرف خواهد شد.

    وی تصریح کرد: وقتی دولت بخشنامه صادر می‌کند که در مقابل کالای صادراتی باید ارز وارد کشور شود به نوعی مشکلات ما دوچندان می‌شود و اگر دولت همانطور که در مورد عراق توافق دوجانبه انجام داد را برای پاکستان و افغانستان نیز عملیاتی کند بخش از مشکلات ما حل خواهد شد. در واقع بخشنامه‌های داخلی تاثیر بیشتری از تحریم‌ها بر مبادلات دوجانبه ما با پاکستان داشته است.

    این عضو هیات رییسه اتاق ایران و پاکستان، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بر روابط دوجانبه بی‌تاثیر دانست و افزود: به دلیل آنکه سیستم پاکستان قومی و قبیله‌ای است تحریم‌ها تاثیری نداشته و حتی مبادلات ما بیشتر هم شده است. حتی پاکستان می‌تواند به عنوان هاب برای ما عمل کند یعنی تجار پاکستان کالاهایی مانند گوشت، پیاز،... را وارد پاکستان کنند تا ما بتوانیم از طریق این کشور آن را وارد ایران کرده و نیاز خود را در شرایط تحریم برطرف کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم صادرات ما بالغ بر یک میلیارد دلار  است که ظرفیت افزایش تا 20 تا 30 میلیارد دلار را نیز دارد. بیشتر صادرات ما شامل مشتقات نفتی، آب معدنی، پلاستیک، سیمان،... است و واردات ما نیز برنج، میوه، پنبه،... است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی