عصر بازار

جایگاه تحقیق و پژوهش در اقتصاد کجاست؟

بهره‌وری پیشنیاز رشد اقتصادی در کشور

عصر اعتبار- رشد بهره وری در ایران از جمله الزامات دنیای امروز به حساب می‌آید که برای تحقق آن باید از ابزار‌های مختلف مانند تکنولوژی روز دنیا، تخصص نیروی کار و تحقیق و پژوهش استفاده کنیم.

بهره‌وری پیشنیاز رشد اقتصادی در کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، افزایش بهره وری در حوزه‌های مختلف اقتصاد از الزامات جهان امروز برای دستیابی به رشد اقتصادی به حساب می‌آید تا با کمترین منابع، بیشترین دستاورد حاصل شود.

    بهره وری در حوزه‌های مختلف تعریف و استاندارد‌های مخصوصی دارد که اجرای آن در برخی زمینه‌ها که با کمبود منابع همراه است اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند، به طور مثال موضوع خشکسالی و کمبود منابع آب در ایران از معضلات زیست محیطی شمرده می‌شود، اما با این شرایط حدود 90 درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی و به صورت ناخالص مصرف می‌شود که بازدهی آن کمتر از 40 درصد است.

    طبق آمار اعلام شده در سال‌های گذشته در میان حوزه‌های مختلف اقتصادی بخش ارتباطات، نفت و کشاورزی بیشترین رشد بهره‌وری و بخش‌های معدن، ساختمان، صنعت و معدن با کمترین میزان بهره وری مشغول به کار بوده اند.

    از اقدامات صورت گرفته برای افزایش بهره وری در کشور جایگزینی کارت بانکی به جای کارت سوخت بود که برآورد‌های اولیه از صرفه جویی 330 میلیارد تومانی خبر می‌دهد و از دیگر نمونه‌های آن می‌توان به پیشنهاد حذف قبوض کاغذی و جایگزین کردن خدمات پرداخت اشاره کرد که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تنها در شرکت مخابرات با وجود 30 میلیون مشترک و به ازای هر قبض 2 هزار تومان، در سال بیش از 360 میلیارد تومان رقم چاپ و صدور قبوض تلفن هزینه می‌شود که تسری این موضوع در سایر بخش‌ها مانند آب، گاز و برق عدد قابل توجه 1440 میلیارد تومان در سال را شامل می‌شود.

    میزان قابل توجهی که می‌توان به آن به عنوان منبع مالی جدید نگاه کرد و در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

    فراموش نکنیم که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته سهم بهره وری از رشد اقتصادی 35 درصد در نظر گرفته شده که این رقم معادل سهم 2،8 درصدی از میانگین رشد 8 درصدی کشور است که طبق اعلام کارشناسان برای تحقق این هدف باید از عواملی مانند تکنولوژی روز، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، به کارگیری نیروی کار متخصص و راه اندازی بخش تحقیق و پژوهش استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی