عصر بازار

دردسرهای ناتمام لیر ترکیه

عصر اعتبار- با وجود اقدامات گسترده بانک مرکزی ترکیه برای حفظ ارزش لیر، پول ملی ترکیه در شرایط نامساعدی قرار دارد.

دردسرهای ناتمام لیر ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به دنبال انتشار گزارش‌هایی از احتمال کاهش ارزش ذخایر ارزی و طلای ترکیه که به ریزش دو درصدی ارزش لیر در برابر دلار و سایر ارزهای مهم جهانی منجر شد، سرمایه‌گذاران اکنون نسبت به وضعیت اقتصادی ترکیه نگران‌تر شده‌اند.

    تازه‌ترین دور کاهش ارزش لیر پس از آن آغاز شده است که بانک مرکزی ترکیه از استقراض برای تقویت ذخایر ارزی خود استفاده کرد. از اواسط سال گذشته مشکلات مالی ترکیه تشدید شده است و این مساله در کنار بحران بدهی بالای این کشور باعث شده لیر در مسیر سراشیبی قرار گیرد.

    پس از آن که سال گذشته لیر حدود یک سوم ارزش خود در برابر دلار را از دست داد، تداوم این روند در سال جاری باعث شد این ارز مجدداً در برابر دلار 10 درصد عقب نشینی کند.

    دولت ترکیه انجام برخی از اصلاحات ساختاری اقتصادی را به تعویق انداخته و تنش‌ها بین ترکیه و آمریکا سر خرید یک سامانه موشکی از روسیه بالا گرفته است تا جایی که آمریکا این کشور را به تحریم تهدید کرده است.

    تیم اش، کارشناس مؤسسه "بلو است منیجمنت" در رابطه با کاهش ارزش لیر گفت: به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده است و برخی رسانه‌ها در گزارش‌هایی از افزایش نگرانی نسبت به ذخایر بانک مرکزی ترکیه خبر داده‌اند. نمی‌توانیم بگوییم ذخایر ارزی در وضعیت خوبی قرار دارند اما فکر می‌کنم اوضاع به خوبی تحلیل و توضیح داده نشده است.

    بانک مرکزی اکنون سر یک دو راهی قرار گرفته است، چرا که اگر از ذخایر ارزی خود به بازار تزریق کند اصلاحات نظام بانکی با اخلال مواج می‌شود و اگر به سراغ نظام بانکی برود در صورت وقوع یک بحران دیگر برای لیر احتمالاً توان پاسخ دهی پایینی خواهد داشت.

    آمارهای منتشر شده ماه گذشته نشان می‌دهد ذخایر ارزی ترکیه با 9.4 میلیارد دلار کاهش به پایین‌ترین سطح خود از سال 2007 رسیده است و از سوی دیگر این کشور 177 میلیارد دلار بدهی کوتاه مدت دارد که تا 12 ماه آینده سررسید می‌شود. اقتصاد ترکیه نیز در سه ماهه پایانی سال گذشته 2.4 درصد کوچک‌تر شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی