عصر بازار

۱۸ هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در سال قبل اشتغال مجدد پیدا کردند

عصر اعتبار- مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در راستای پیگیری برای اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری، در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۸ هزار نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری اشتغال مجدد پیدا کرده‌اند.

۱۸ هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در سال قبل اشتغال مجدد پیدا کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، کریم یاوری مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال رونق تولید کارگران و کارفرمایان و سهامداران و سرمایه گذاران و مدیران بنگاههای اقتصادی در خط مقدم اجرای منویات  مقام معظم رهبری هستند و با تلاش و کار و تولید برای تحقق شعار سال جدیت دارند و ما همه باید به  آنها کمک کنیم.

    وی یادآور شد: نقش بی بدیل کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی قابل توجه بوده، آنها شایسته خدمتگزاری بهتر هستند.

    یاوری ادامه داد: هم اکنون هم کارگران  علی رغم مضائق مالی و دستمزدهای حداقلی با تمام  توان در پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاهها دوش به دوش کارفرمایان  در رفع مشکلات بنگاهها اهتمام  دارند.

    مدیر کل حمایت از مشاغل وزارت کار گفت: شناسایی ورصد، پیگیری، و بررسی و رسیدگی و حل و فصل  مشکلات بنگاههای اقتصادی مشکل دار  در ابتدا به عهده  سهامداران- مالکان- کارفرمایان و مدیران بنگاههای اقتصادی است و چنانچه موفق به حل مشکل نشوند از طریق وزارتخانه صادر کننده مجوز تاسیس و بهره برداری و پس از آن از طریق کارگروههای استانی و ملی تسهیل  و رفع موانع تولید بایستی پیگیری و اقدام نمایند.

    وی افزود: وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی پیگیری  و حل و فصل ، مشکلات بنگاههای اقتصادی در جهت صیانت از نیروی کار و تثبیت اشتغال و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاهها رصد و پیگیری می نماید این موضوع از اولویت‌های کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع  تولید استانهای کشور و کارگروه  ملی به شمار می رود.

    به گفته وی برای صیانت از نیروی کار،کارفرمایان، کار آفرینان و سرمایه گذاران و حفظ حیات بنگاه های اقتصادی و پایداری تولید و تثبیت اشتغال رسیدگی حل و فصل مشکلات بنگاه های اقتصادی مشکلدار ضروری است.

    یاوری تاکید کرد: کارفرمایان، کار آفرینان و سرمایه گذارانی که بخواهند هر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابه جایی کارگاه و ماشین آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید که در راستای سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت صورت دهند و اصلاح ساختار انجام دهند کارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی با مصوبه شورای عالی کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

    مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: تمام کارگران  مشمول  قانون کار و تامین اجتماعی که در اثر خسارت ناشی از سیل در کشور کار خود را  برای مدت  محدودی از دست داده اند از حمایت  پرداخت  مقرری بیمه بیکاری بهره مند  خواهند شد.

    وی گفت: حسب دستور تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمام امکانات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای شروع سیل در کشور در اختیار حادثه  دیدگان ناشی از سیل قرار گرفته  و خدمات  رسانی تمام ارکان  وزارتخانه به حادثه دیدگان تا رسیدن به شرایط عادی ادامه  خواهد داشت.

    یاوری تاکید کرد: مشکلات بنگاه های اقتصادی مشکل دار فقط نقدینگی نیست بلکه پاره ای از مشکلات درون کارگاهی است همانند( بالا بودن هزینه های تولید، انباشت محصولات تولیدی ، نیاز به اصلاح ساختار، اختلاف بین سهامداران، بعضاً سوء مدیریت و..) و بخش برون کارگاهی همانند( رکود صنعت، تحریم ها، واردات بی رویه، قاچاق کالا، مطالبات از سایر سازمان ها و...) است.

    این مقام مسوول در وزارت کار اضافه کرد: در شرایطی که بنگاههای اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند، نیروی کار و کارگران عزیز باید نهایت همراهی و همکاری را برای حل مشکل در جهت پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه با کارفرمایان به عمل آورند.

    وی گفت: درسال 1397 بنگاههای اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت حدود بیش از   چهار هزار   میلیارد تومان تسهیلات  دریافت نمودند.

    به گفته وی در سال 1398 نیز طرح رونق تولید برای واحد های صنعتی و معدنی کوچک و متوسط اجرا می شود. همچنین بنگاههایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی 60% اجراء و به آنان  تسهیلات  پرداخت می‌شود که در سال 98 نیزازهر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید، جابجایی کارگاه و ماشین آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید در راستای سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت صورت پذیرد با تایید و تصویب طرح اصلاح ساختار  توسط شورای عالی کار حمایت موثر به عمل می آید.

    مدیر کل حمایت از مشاغل وزارت کار اعلام کرد:  در جهت صیانت از نیروی کار و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاهها در سال 97 با حمایتهای موثر از 1841 بنگاه موجبات تثبیت حدود سیصدو پنجاه هزار نفر شغل فراهم آمد مسائل مربوط به حدود 1350 بنگاه مشکلدار را با جدیت رصد، پیگیری و دنبال می کنیم و در جهت رفع مشکلات آنان برای پایداری تولید از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

    وی ادامه داد: استانداران به عنوان رییس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به همراه کلیه اعضاء کارگروه به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که هر روز یک بنگاه مشکل دار و یا بحرانی را مورد بازدید قرار داده  و از محل بنگاه با هم فکری مدیران، کارفرمایان و سهامداران کارگران مشکلات آنها را بررسی و رسیدگی و حل و فصل نمایند.

    یاوری تصریح کرد: مدیران و کارفرمایان بنگاههای اقتصادی متقاضی اصلاح ساختار اقتصادی باید طرح خود را به تصویب وزارتخانه ذیربط برسانند.

    این مقام مسئول در وزارت کار با اعلام اینکه از سال  جاری بعضی جلسات  ستاد تسهیل  و رفع  موانع  تولید  ملی در استانهای کشور برگزار خواهد شد، ادامه داد: سامانه  ستاد تسهیل  برای تسهیل  ارتباط متقاضیان  با ستاد و شفاف سازی و تسریع در مراحل رسیدگی به پرونده ها و نظارت  ستاد بر روند  اقدامات  توسط دستگاهها حداکثر تا خرداد ماه سال جاری راه اندازی خواهد شد.

    مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  همچنین در کارگاه  آموزشی حمایت از مشاغل  و بیمه  بیکاری در سیستان و بلو چستان  گفت:بیمه بیکاری یک حمایت اجتماعی است و تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه مقرر به بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که طبق مقررات قانون بیمه بیکاری بدون میل واراده از کار بیکار می‌شوند بیمه بیکاری پرداخت می نماید.

    وی اضافه کرد: بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به دلیل بروز حوادث قوه قهریه و غیر مترقبه از قبیل  سیل ، زلزله ، جنگ، آتش سوزی و .... بیکار می شوند مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند.

    وی گفت: پیگیری برای اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی دست اندر کاران اجرای قانون بیمه بیکاری است در سال 1397 حدود 18 هزار نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری اشتغال مجدد پیدا کرده اند.

    این مقام مسوول در وزارت کار گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای مکلف است  آموزش مهارت های مورد نیاز بازار کار و نیز باز آموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه  بیکاری را در مراکز آموزش فنی و حرفه ای و یا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم  نماید. هزینه های آموزش های فنی و حرفه ای مقرری بگیران بیمه بیکاری از حساب بیمه بیکاری تامین و پرداخت  می‌شود.

    به گفته وی در سال 1397 حدود 28هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی و باز آموزی و تجدید مهارت معرفی شده اند و هم اکنون حدود 262 هزار  نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می نمایند.

    یاوری تاکید کرد: کارگران مجرد مشمول  قانون بیمه  بیکاری حد اقل شش ماه و حد اکثر سی و شش ماه و کارگران متاهل  و متکفل حداقل دوازده ماه و حداکثر پنجاه ماه به نسبت سابقه کاری و بیمه پردازی می توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند.

    وی توضیح داد: ایام  مقرری بیمه بیکاری جزء سابقه بیمه ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می گردد.
    یاوری گفت: واگذاری امور و تصدیهای غیر حاکمیتی به بخش خصوصی صرفاً در چارچوب قوانین و مقررات، ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی باید صورت پذیرد.

    وی اعلام کرد: تمام کارگران  مشمول  قانون کار ، تامین اجتماعی که در اثر حادثه  ناشی از سیل  از کار بیکار شده اند حتی اگر کمتر از شش ماه بیمه  پردازی داشته باشند مشمول دریافت  مقرری بیمه  بیکاری خواهند شد.

    وی اطمینان داد: کارگران و کارفرمایان  آسیب دیده از سیل اخیر در کشور را تنها  نخواهیم گذاشت تا رسیدن  به شرایط راه اندازی کارگاه  و شروع کار در کنار آنان  خواهیم بود.

    مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار اعلام کرد که برای تعادل بخشی به منابع و مصارف بیمه بیکاری و افزایش پوشش مقرری بگیران بیمه بیکاری کارگروههای مشترک بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی و شرکاء اجتماعی شکل گرفته و به جدیت پیگیری می‌کنند.

    به گفته وی، مقرری بیمه بیکاری برای کارگران مشمول از روز اول بیکاری قابل پرداخت است و کارگران مکلفند ظرف سی روز از تاریخ  بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحد های تعاون کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال  به کار تخصصی یا مشابه  آن اعلام نمایند.

    یاوری گفت: کارآفرینان  و کارفرمایان در تمامی واحدهای تولیدی، صنعتی ، صنفی ، خدماتی و کشاورزی برای بهره مندی نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه نمودن کارگران اقدام  نمایند. کارآفرینان  و کارفرمایان محترم در تمامی واحدهای تولیدی، صنعتی ، صنفی ، خدماتی و کشاورزی برای بهره مندی نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه نمودن کارگران اقدام  نمایند.

    به گفته مدیر کل حمایت از مشاغل وزارت کار، در شرایط فعلی همه دستگاههای اجرایی و خدمات رسان  و به ویژه نظام  مالی، بانکی و بیمه‌ای کشور می بایستی نهایت همراهی و همکاری را با بنگاههای اقتصادی در جهت حفظ اشتغال کارگران و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای آنان را به عمل آورند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی