عصر بازار

نرخ تورم نقطه‌ به‌ نقطه رکورد زد

عصر اعتبار- نرخ تورم نقطه به نقطه در نخستین‌ماه سال از مرز ۵۱.۴درصد عبور کرد و به این ترتیب خانوارهای ایرانی در این‌ماه برای خرید یک سبد کالاها و خدمات یکسان ۵۱.۴درصد بیشتر از فروردین‌ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ به‌ نقطه رکورد زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روزنامه همشهری، مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین‌ماه امسال در نقاط شهری را 50درصد و در نقاط روستایی را 59.4درصد اعلام کرد که یک رکورد تاریخی پس از انقلاب محسوب می‌شود. به این ترتیب میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات در 12‌ماه منتهی به فروردین‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال (نرخ تورم سالانه) به 30.6درصد رسیده که نسبت به اسفندماه امسال 3.7درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    نبض تورم در شهرها
    برآورد رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین‌ماه امسال برای خانوارهای شهری به 50درصد رسیده که نسبت به اسفندماه 46.6درصد رشد را نشان می‌دهد. شاخص تورم نقطه به نقطه در بین خانوارهای شهری از اسفند سال گذشته با 6.7درصد رشد به 59.4درصد در فروردین‌ماه اوج گرفته، به این ترتیب نرخ تورم سالانه در کل ایران از 26.9درصد در اسفند به 30.6درصد، در مناطق شهری از 26.6درصد به 30.2درصد و در مناطق روستایی از 28.1درصد به 32.6درصد رسیده است.

    مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات را در کل کشور 44.9درصد، در بین خانوارهای شهری 45.1درصد و در مناطق روستایی را 44.3درصد و نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدماتی در کل کشور را 24.9درصد، در مناطق شهری 25درصد و در مناطق روستایی 24.7درصد برآورد کرده است. میانگین قیمت سبد کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در فروردین‌ماه امسال نسبت به فروردین‌ماه پارسال در کل کشور 85.3درصد، در مناطق شهری 85.1درصد و در مناطق روستایی 86.2درصد افزایش یافته است. همچنین خانوارهای ایرانی برای خرید سبد کالاهای غیرخوراکی و خدمات در فروردین‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 37.8درصد، خانوارهای شهری 37.4درصد و خانوارهای روستایی 40.7درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.شاخص دیگری که فشار تورم را روی دهک‌های مختلف هزینه‌ای نشان می‌دهد، حکایت از آن دارد که میانگین افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی در ایران در بین دهک‌ هزینه‌ای دهم (ثروتمندان) در فروردین‌ماه امسال نسبت به اسفند پارسال 2.5درصد بوده درحالی‌که دهک نخست (ضعیف‌ترین) 5.5درصد بوده است.

    تورم چگونه پرید؟
    نگاهی به روند شاخص‌های تورمی نشان می‌دهد سرعت یا آهنگ تورم که تغییرات قیمتی در هر‌ماه نسبت به‌ماه قبل را روایت می‌کند از 1.3درصد در فروردین‌ماه سال گذشته به 7.1درصد در مهر پارسال جهش پیدا کرد که زنگ خطری جدی به‌حساب می‌آید اما در ماه‌های بعد این سرعت اندکی کاهش یافت و به 2درصد در دی‌ماه رسید تا اینکه در اسفند 97و فروردین 98همزمان با شکل‌گیری تقاضا و انتظارات تورمی دوباره به سمت 4درصد تغییر مسیر داد.

    تأثیر این تغییر آهنگ در نرخ تورم سالانه هم قابل مشاهده است به‌گونه‌ای که میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در کشور از 8.1درصد در فروردین‌ماه سال گذشته روند صعودی و تدریجی را تجربه کرد و نرخ تورم سالانه در شهریورماه وارد کانال دو‌رقمی شد و به 11.3درصد رسید و در چند‌ماه شتاب تورم باعث شد تا به 20.6درصد در دی‌ماه و 30.6درصد در فروردین‌ماه امسال برسد.  تغییرات ماهانه نرخ تورم نسبت به‌ماه مشابه سال قبل هم تصویر دیگری از بیدار شدن غول تورم را نشان داد به‌گونه‌ای که نرخ تورم نقطه به نقطه از محدوده 7درصد فروردین پارسال به 10.2درصد در خرداد 97و 25.7درصد در شهریور گذشته رسید و در ماه‌های پایانی سال گذشته با سرعت بیشتری پیشروی کرد و در فروردین‌ماه امسال با ثبت 51.4درصد رکورد زد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو