عصر بازار

در نشست خبری سرپرست سازمان تامین اجتماعی مطرح شد؛

پرداخت ۳۵۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری به ۲۷۰ هزار نفر در ماه

عصر اعتبار- سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: برای افزایش حقوق‌ها در سال جاری ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. همچنین ماهانه ۳۵۰ میلیارد تومان برای بیمه بیکاری ۲۷۰ هزار نفر پرداخت می‌شود.

پرداخت ۳۵۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری به ۲۷۰ هزار نفر در ماه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد حسن زدا در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته کار و کارگر در ساختمان مرکزی تأمین اجتماعی برگزار شد، گفت: متأسفانه در سیل اخیر تعدادی از هموطنان خود را از دست دادیم که بلافاصله کمک‌های امدادی و بیمه‌ای خود را آغاز کردیم و بدین جهت درمانگاه‌های سیار را در مناطق سیل زده راه اندازی کردیم.

    وی گفت: همچنین به افرادی که به دلیل سیل دچار جریمه در پرداخت حق بیمه شده بودند جریمه آنها بخشیده شد و فرصت جدید می‌دهیم تا مجدداً برای اعتراض و یا کمیسیون پزشکی فرصت داشته باشیم و فرصت مجدد برای پرداخت حق بیمه نیز در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

    وی افزود: همچنین بر اساس تفاهم نامه‌ای که با وزارت رفاه منعقد کردیم قرار شد به صورت یک روزه معرفی شوند و بیمه بیکاری دریافت کنند.

    زدا تاکید کرد: همچنین افرادی که تحت پوشش بیمه نبودند نیز به هیأت دولت پیشنهاد داده ایم در صورت تأمین اعتبار، به آنها بیمه بیکاری برای چند ماه پرداخت شود.

    سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت: 8 هزار و 500 فقره وام قرض‌الحسنه نیز در اختیار سیل زدگان قرار گرفته است و تعدادی نیز وام جعاله پرداخت شده است.

    وی در مورد افزایش پیشنهادی حقوق بازنشستگان گفت: هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی افزایش پیشنهادی حقوق بازنشستگان که 261 هزار تومان همراه با 13 درصد بود را تصویب کرده است و امیدوارم هفته آینده نیز در هیأت وزیران به تصویب برسد و ما در اردیبهشت ماه بتوانیم این افزایش را در نظر بگیرم.

    وی ادامه داد: برای افزایش حقوق‌ها در سال جاری 17 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که ساز و کار آن فراهم شده است.

    زدا بیان کرد: ماهانه 350 میلیارد تومان برای بیمه بیکاری 270 هزار نفر پرداخت می‌شود.

    سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بیماران خاص گفت: کم یا زیاد کردن دارو برای بیماران از سوی شورای عالی بیمه تعیین می‌شود و ما اجازه کم یا زیاد کردن دارو و درمان را نداریم و اگر مواردی از شمول بیمه خارج می‌شود، داروهایی است که نوع داخلی آن وجود دارد و تحت پوشش بیمه است.

    وی در مورد طلب دولت نیز گفت: امروز بعدازظهر جلسه‌ای با هیأت دولت در خصوص نحوه وصول طلب تأمین اجتماعی برگزار می‌کنیم و مدل‌های مختلفی را آماده کرده‌ایم که البته قرار است این مطالبات نقدی نباشد.

    سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت: در صورت تصویب دولت، بخشی از این بدهی‌ها به صورت تهاتر و یا واگذاری انجام خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه نیت ما این است که 50 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی را وصول کنیم، افزود: امیدواریم در جلسه امروز به نتیجه مثبتی برسیم که البته دریافت این مبلغ بر اساس قانون بودجه سال 98 خواهد بود.

    زدا در مورد طلب داروخانه‌ها نیز تصریح کرد: مطالبات داروخانه‌ها تسویه شده است و آخرین پرداختی را نیز دیروز انجام داده‌ایم.

    وی تأکید کرد: به برخی از بیمارستان‌های خصوصی، پزشکان و آزمایشگاه‌ها بدهی داریم که از آنها عذرخواهی می‌کنیم و تصمیم ما این است که بدهی‌ها را پرداخت کنیم و در مجموع در دو ماه بهمن و اسفند و نیمه فروردین ماه، 5 هزار میلیارد تومان به این بخش پرداخت کرده‌ایم.

    زدا گفت: صندوق بیمه بیکاری در سال 92، 700 میلیارد تومان زیان انباشته داشت اما در سال گذشته این زیان به 70 میلیارد تومان کاهش یافت که با در نظر گرفتن نقاط ضعف و رفع همپوشانی، برخی مشکلات کم شد اما از سال گذشته تاکنون یک مقداری این روند رو به افزایش است که پیشنهاداتی در سطح دولت و مجلس مطرح است و طرح‌های مختلفی ارائه شده که در حال بررسی آنها هستیم.

    وی در مورد جذب نیروی انسانی گفت: در حال مواجهه با دولت الکترونیک و برون سپاری هستیم و در بخش بیمه‌ای استخدام نخواهیم داشت اما در بخش درمان و به خصوص پرستاری احتمال اینکه امسال استخدام داشته باشیم، وجود دارد.

    زدا در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: با کمک کانون عالی بازنشستگان، مدل‌های مختلفی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان ارائه شده است که اجرایی کردن آن 12 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و در صورتی که دولت به ما کمک کند و بار مالی آن تأمین شود، آمادگی داریم طی 48 ساعت نسبت به همسان سازی اقدام کنیم.

    زدا در مورد طلاق‌های صوری گفت: قانونی درباره طلاق‌های صوری نداریم، ولی بخشنامه‌ای صادر کرده ایم و این موضوع را از مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم که در صورت تأیید جلوی تخلفات بعدی گرفته می‌شود و همچنین خسارت سازمان تأمین اجتماعی را نیز پرداخت می‌کنیم.

    وی همچنین در مورد طرح مجلس در خصوص اصلاحات پارامتریک تأمین اجتماعی افزود: تأمین اجتماعی تنها صندوقی است که توانسته روی پای خود بایستد و حامی صنعت باشد و تولید و کارآفرینی داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ضریب پشتیبانی ما 5.5 است، گفت: البته این وضعیت خوب نیست اما بحرانی و بد نیز نیست و اصلاحات پارامتریکی که مجلس مطرح کرده، شاید در جهت کمک به این ضریب پشتیبانی باشد اما ما اطمینان می‌دهیم که جای نگرانی نیست و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم افرادی که با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد دارند و زیرمجموعه ما هستند، شرایطشان دچار مشکل شود و همچنین با شرایط گذشته به کار خود ادامه خواهند داد.

    وی تأکید کرد: اگر قرار باشد قانونی تصویب شود، برای افراد جدید است و اجازه نمی‌دهیم برای سایر اقشار مشکل ایجاد شود.

    سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در مورد بیمه استارت آپ ها گفت: برنامه ریزی های لازم برای بیمه این افراد انجام شده و آنهایی که کارگاه ثابتی دارند بیمه‌شان اجباری و اگر کارگاه ثابت نداشته باشند بیمه آنها توافقی خواهد بود و اقدامات لازم را شروع کرده ایم و توافق نامه اولیه آن انجام شده است و همچنین برای افرادی که در خانه کار می‌کنند نیز قرارداد و تفاهم نامه‌ای منعقد شده و آنها می‌توانند با مراجعه به شورای فضای مجازی ثبت نام کنند و ما آنها را بر اساس لیست شورا بیمه خواهیم کرد.

    وی تصریح کرد: همچنین با معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز تفاهم نامه‌ای امضا کرده ایم که نسبت به بیمه خبرنگارانی که در خانه کار می‌کنند اقدام می‌کنیم.

    زدا در مورد نسخه‌های الکترونیکی افزود: در مراکز ملکی صددرصد نسخه‌های الکترونیکی انجام شده اما در مراکز غیرملکی نیاز به امضای الکترونیکی داریم که در حال رایزنی با سازمان نظام پزشکی هستیم.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 6 هزار کارت با امضای دیجیتال صادر شده است، گفت: این میزان کارت‌ها پاسخگوی 46 هزار نفر و مرکز طرف قرارداد ما نیست که سازوکار آن را فراهم خواهیم کرد.

    زدا در مورد اعضای هیأت مدیره های تأمین اجتماعی که دوشغله هستند، گفت: از همه این افراد درخواست کرده ایم که یا خودشان استعفا دهند یا ما آنها را استعفا خواهیم داد و تاکنون نیز این اتفاق رخ داده و تعدادی استعفا داده اند و برای اولین بار قرار است برای پرسنل تأمین اجتماعی فراخوان صادر کنیم و برای اعضای هیأت مدیره اعلام نیاز خواهیم کرد و از طریق مصاحبه جایگزین آنها می‌شوند.

    سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در مورد انتصاب افراد با ژن برتر در شستا گفت: با توجه به اینکه سرپرست فعلی شستا سیاسی نیست و مشکل ژنتیکی هم ندارد، بنابراین افراد شایسته را انتخاب می‌کند و از افرادی که دارای ژن خوب هستند خواهش می‌کنیم در جایی باشند که ژنشان بتواند مؤثر باشد اما اطمینان می‌دهم در تأمین اجتماعی این گونه نیست.

    وی با تأکید بر اینکه صددرصد اپراتور رایتل مربوط به تأمین اجتماعی است، گفت: در حال حاضر هر فردی که بیمه شده تأمین اجتماعی باشد و به این شرکت مراجعه کند، سیم کارت و خدمات رایگان می‌گیرد و قصد داریم رایتل را گسترش دهیم.

    به گفته زدا، بخش ممنوعیت تصویری رایتل باعث شده آن طور که باید گسترش پیدا نکند به همین دلیل سعی داریم با رفع این مشکلات، راهکاری برای گسترش آن فراهم کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی