عصر بازار

حقایقی جالب از اقتصاد کره شمالی

عصر اعتبار- کره شمالی کشوری مرموز با ۲۵ میلیون نفر جمعیت است که یکی از بسته‌ترین نظام‌های اقتصادی جهان را دارد.

حقایقی جالب از اقتصاد کره شمالی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به دلیل کنترل شدید اقتصاد توسط دولت و محدود بودن آمارهای منتشر شده اقتصادی، اطلاعات کمی از وضعیت اقتصادی این کشور در دست است. با این حال اطلاعات اندک موجود نیز شما را شگفت‌زده خواهد کرد که در ادامه می‌خوانید:

    1- طبق شاخص جهانی گرسنگی، تا پایان سال 2018 حدود 43.4 درصد از جمعیت این کشور دچار سوءتغذیه بوده‌اند. طی قحطی دهه 1990 این کشور حدود دو میلیون انسان جان خود را از دست دادند.

    2- کره شمالی دارای ذخایر معدنی دست نخورده فراوانی است؛ به گونه‌ای که تخمین زده می‌شود این کشور بیش از 200 عنصر معدنی مختلف به ارزش حدود 10 تریلیون دلار دارد. آهن، طلا، روی، مس و گرافیت از جمله مهم‌ترین این ذخایر هستند.

    3- در کره شمالی دو نظام اقتصادی وجود دارد؛ بازار دولتی و بازار سیاه و به همین دلیل برای هر چیز دو قیمت به چشم می‌خورد. همچنین کارگرانی که در مراکز خارجی کار می‌کنند تا 100 برابر کارگرانی که در مراکز داخلی کار می‌کنند دستمزد دریافت می‌کنند.

    4- هکرهای کره شمالی دارای فعالیت گسترده‌ای در سطح جهان هستند؛ به گونه‌ای که طبق گزارش شورای امنیت سازمان ملل، بیش از 670 میلیون دلار پول یا ارز مجازی توسط هکرهای این کشور دزدیده شده است.

    5- برخی از خبرگزاری‌ها مدعی شده‌اند دولت کره شمالی در حوزه جعل دلار فعال است و از این طریق سالانه 50 میلیون دلار درآمد کسب می‌کند.

    6- متوسط درآمد شاغلین این کشور معادل 2000 دلار در سال است که یکی از پایین‌ترین درآمدها در سطح جهان محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی