عصر بازار

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف:

بورس کالا نمی‌تواند بازار سنتی سکه را تحت تاثیر قرار دهد

عصر اعتبار- کشتی‌آرای اظهار داشت: بازار می‌تواند بورس کالا را تحت تاثیر قرار دهد اما بورس کالا نمی‌تواند بازار را متاثر کند چون نوع معاملات در بازار سنتی با بورس کالا متفاوت است.

بورس کالا نمی‌تواند بازار سنتی سکه را تحت تاثیر قرار دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمد کشتی‌آرای در مورد احتمال راه‌اندازی قراردادهای آتی سکه با شکل و شمایل جدید در بورس کالا گفت: در این مورد همیشه این سوال مطرح بوده است که آیا این اقدام تاثیری در بازار سکه می‌تواند داشته باشد یا خیر؟ و در پاسخ باید گفت بازار می‌تواند بورس کالا را تحت تاثیر قرار دهد اما بورس کالا نمی‌تواند بازار را متاثر کند چون نوع معاملات در بازار سنتی با بورس کالا متفاوت است و سازوکار، نحوه معاملات و عملیات پولی و بانکی با بازار تفاوت دارد.

    وی ادامه داد: در معاملات بورس گاهی اوقات سکه به طور فیزیکی مبادله نمی‌شود و یک قرارداد آتی دوجانبه میان خریدار و فروشنده منعقد می‌شود و در زمان سررسید، سکه بطور فیزیکی مبادله و یا تسویه می‌شود در حالیکه در بازار سنتی معاملات بطور فیزیکی صورت می‌گیرد، از همین روی تاثیری در بازار ندارد.

    کشتی‌آرای تصریح کرد: مبادلات و محاسبات بورس کالا براساس قیمت بازار سنتی صورت می‌گیرد  و به همین دلیل متاثر از بازار سنتی است.

    وی در مورد آخرین وضعیت بازار سکه و طلا گفت: قیمت‌ها نسبت به دیروز به دلیل نبود خبر سیاسی و اقتصادی خاص، تغییر آنچنانی نداشته است. قیمت اونس جهانی با کاهش 5 دلاری به 1270 دلار رسید همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام با طرح جدید 4 میلیون و 860 هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم 4 میلیون و 680 هزار تومان است.

    رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف اضافه کرد: قیمت هر قطعه نیم سکه 2 میلیون و 695 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 715 هزار تومان و سکه های یک گرمی نیز 950 هزار تومان است. همچنین هر مثقال طلا یک میلیون و 885 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز 435 هزار تومان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی