عصر بازار

محرومیت از مزایای قانون کار

۲.۶میلیون نفر پارسال اشتغال ناقص داشتند

عصر اعتبار- حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال گذشته، در مشاغلی مشغول به کار بودند که ساعت کاری‌شان کمتر از نرم استاندارد در هفته بود و این افراد تقریبا از مزایای قانون کار محروم هستند.

۲.۶میلیون نفر پارسال اشتغال ناقص داشتند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، طبق تعریف آماری، افراد دارای «اشتغال ناقص» شامل تمام شاغلانی است که به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و به هر دلیل دیگری، کمتر از 44 ساعت در هفته کار می‌کنند و خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته هستند.

    به عبارتی این افراد به دلایل مختلف مجبور هستند کمتر از نٌرم استاندارد در هفته کار کنند. این افراد تحت عنوان اشتغال ناقص شناخته می‌شوند.

    طبق گزارش مرکز آمار ایران، 10.8 درصد از جمعیت شاغل در کشور طی سال 97 دارای اشتغال ناقص بودند که این سهم در سال 96، 10.5 درصد بوده است. بنابراین میزان اشتغال ناقص در سال گذشته 0.3 درصد افزایش یافته است.

    در سال گذشته 2 میلیون و 582 هزار و 154 نفر به صورت ناقص اشتغال داشتند که این میزان 134 هزار و 34 نفر نسبت به سال 96 افزایش داشته است.

    از مجموع جمعیت دارای اشتغال ناقص، سهم مردان 12 درصد و سهم زنان 5.8 درصد است. به این ترتیب 2 میلیون و 328 هزار و 361 نفر از جمعیت اشتغال ناقص را مردان و 253 هزار و 793 نفر را زنان به خود اختصاص دادند.

    همچنین این جمعیت در بین نقاط شهری بیش از نقاط روستایی است؛ بر این اساس، یک میلیون و 640 هزار و 293 نفر از جمعیت دارای اشتغال ناقص در نقاط شهری و 941 هزار و 860 نفر در نقاط روستایی مشغول به کار هستند.

    البته اشتغال ناقص لزوماً نمی‌تواند شاخص منفی برای بازار کار باشد چراکه اگر یک فرد بیکار به جرگه افراد دارای اشتغال ناقص افزوده شود، این به معنای اشتغال یک فرد بیکار است و یک شاخص مثبت تلقی می‌شود.

    در عین حال اشتغال ناقص در صورتی یک نقطه ضعف برای بازار کار است که ماندگاری یک فرد در این نوع اشتغال بالا باشد و به دلیل رکود کاری، از افزایش ساعات کاری خود تا سطح استاندارد هفتگی و بهره مندی از مزایای قانون کار از جمله بیمه تأمین اجتماعی محروم شود.

    ضمن اینکه ممکن است برخی افراد از جمله دانشجویان خواهان اشتغال به صورت موقت باشند. به هر حال با توجه به اینکه در ماده 51 قانون کار، صراحتاً عنوان شده مجموع ساعات کار مشمول این قانون در هر هفته نباید از 44 ساعت تجاوز کند، بنابراین غالب کارفرمایانِ شاغلان ناقص، به این تفسیر که حداقل ساعت کار در هفته باید 44 ساعت باشد، از ارائه خدمات و مزایای قانون کار و تأمین اجتماعی به نیروی کار خود سر باز می‌زنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی