عصر بازار

کاسبی جدید بانک‌ها از محل کارمزد کارت به‌ کارت

عصر اعتبار- بر اساس الزامات و مستند پرداخت‌ساز بانک‌مرکزی که اسفند ماه سال گذشته به شبکه بانکی و پرداخت ابلاغ شد، باید سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در اپلیکیشن‌های موبایلی یا همان پرداخت‌سازان یک میلیون تومان باشد و انجام تراکنش انتقال وجه با سقف ۳ میلیون تومان تخلف به شمار می‌رود که برای این مسئله برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و بانک مرکزی به دنبال ساماندهی این موضوع است؛ بر اساس الزام یاد شده، سقف استفاده از خدمت کارت به کارت به صورت اینترنتی ۳ میلیون تومان اعلام شده که یک میلیون تومان از آن، سقف روزانه استفاده از کارت به کارت در اپلیکیشن‌های موبایلی یا همان پرداخت‌سازان از جمله اپلیکیشن‌های موبایلی رایج برای استفاده از خدمات بانکی و مالی است.

کاسبی جدید بانک‌ها از محل کارمزد کارت به‌ کارت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این در حالی است که از سال گذشته شرکت‌های پرداخت الکترونیک با هماهنگی بانک‌ها اقدام به ارایه سرویس کارت به کارت روی اپلیکیشن‌های پرداختی کردند؛ سرویسی که در مدت کوتاهی توانست تعداد کل تراکنش‌های کارت به کارت را به یکباره چندین برابر کند.
    ارایه سرویس کارت به کارت روی اپلیکیشن‌های پرداختی موجب شد تا آن دسته از افرادی که حساب بانکی آنها اینترنتی نبود یا نرم افزار بانک خود را نداشتند، بدون مراجعه حضوری به دستگاه‌های  ATM و شعب نیازهای خود را به سهولت برطرف کنند و از سویی دیگر، بانک‌ها هم به واسطه کاهش مراجعات به دستگاه‌های ATM و نهایتا  خلوت شدن شعب، از این فرآیند خوشحال بودند.
    اما نکته جذاب موضوع این است که مردم برای انتقال وجه از طریق سرویس کارت به کارت، کارمزد این سرویس را پرداخت می‌کنند و در این میان، با افزایش تعداد تراکنش‌ها سرویس کارت به کارت خود محلی برای درآمدزایی بانک‌ها شد.
    در حال حاضر برخی بانک‌ها اقدام به کاهش سقف تراکنش تا یک میلیون تومان در روز کرده‌اند که علت آن نیز اصلا مشخص نیست. برخی دیگر از بانک‌ها هم هستند که اکنون با استفاده از کارت‌ آنها، امکان انتقال وجه تا سقف سه میلیون تومان مانند دستگاه‌های ATM برقرار است، اما دسته جذاب‌تری وجود دارند که سقف سه میلیون تومانی را در سه تراکنش یک میلیون تومانی خرد کرده‌اند که در این صورت، مردم به جای پرداخت کارمزد 900 تومانی برای انتقال وجه سه میلیون تومانی، ‌باید 1500 تومان برای انتقال سه تراکنش یک میلیون تومانی هزینه پرداخت کنند.
    در حال حاضر نحوه تقسیم کارمزد به این شکل است که بانک پذیرنده 300 تومان، 100 تومان شتاب، 50 تومان بانک مقصد و باقی کارمزد باقی مانده نیز سهم بانک مبدا کارت می‌شود.
    اما نکته قابل توجه در خصوص انتقال کارت‌ به کارت ‌از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی با توجه به انتقال تراکنش به سوییچ بانک مبدا، بانک مبدا همزمان پذیرنده نیز می‌شود که سهم 300 تومانی ثابت نیز به بانک مبدا تعلق می‌گیرد؛ در این حالت، هر قدر تراکنش‌ها خردتر باشد، به نفع بانک‌هایی است که اقدام به این کار کرده‌اند.
    برای پیگیری این موضوع با مدیران بانک مرکزی نیز تماس گرفتیم که متاسفانه پاسخی به تماس‌های ما ندادند. در هر حال موضوع عدم نظارت بر رفتارهای غلط گویا به رویه‌ای عادی در کشور تبدیل شده و در این بین، مردم هستند که باید هزینه‌های رفتارهای فراقانونی برخی از سودجویان را در حوزه‌های مختلف پرداخت کنند.

     

    *عبداله افتاده

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو