عصر بازار

ارتباط سامانه‌ای برقرار شد

آغاز بررسی بازگشت ارز حاصل از صادرات

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات از آغاز بررسی بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد و افزود: ارتباط سامانه‌ای بین دستگاه‌های ذیربط برقرار شد.

آغاز بررسی بازگشت ارز حاصل از صادرات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، علی صالح آبادی درباره روند و وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، اظهار داشت: ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به روش‌های مختلفی وارد چرخه تجاری کشور می‌شود که یکی از این ساز و کارها عرضه در سامانه نیما است و افرادی که مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت دارند، ارز را در سامانه نیما خریداری و صرف واردات می‌شود. روش دیگر این است که با هماهنگی صادرکنندگان و واردکنندگان، صادرات در مقابل واردات انجام می‌شود و ارز نیز تخصیص می‌یابد واردات به کشور انجام می‌شود.

    وی افزود: روش دیگر این است که اگر صادرکننده بدهی ارزی به بانک‌ها دارد می‌توانند ارز را عرضه کنند و بانک‌ها بابت قسط صادرکننده این ارز را دریافت کنند. چهارمین روش سپرده‌گذاری ارزی صادرکنندگان و عرضه ارز نزد سیستم بانکی کشور و ورود ارز به چرخه رسمی تجاری کشور است.

    به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات خوشبختانه در یک سال گذشته سامانه نیما شکل گرفته و صادرکنندگان مکلف شدن که ارز خود را در این سامانه عرضه کنند و وارد کنندگان نیز می‌توانند ارز آن‌ها را خریداری کنند.

    صالح‌آبادی، افزود: خوشبختانه اشراف بانک مرکزی به این سامانه بسیار خوب است و صادرکنندگان عمده مثل، فولادی‌ها و شرکت‌های بزرگ به صورت منظم ارز حاصل از صادرات خود را در این زمان عرضه می‌کنند. مقرراتی نیز برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده که این ارز را به چرخه تجاری کشور بازگردانند.

    ارتباط بانک مرکزی و نهادهای ذیربط

    وی در واکنش به اینکه آیا صادرکنندگان ظرف مدت معینی که اعلام شد، آیا ارز خود را به چرخه تجاری کشور بازگرداندند یا خیر؟ گفت: بررسی‌ها شروع شده و صادرکنندگان نیز باید برای ارز حاصل از صادرات، به بانک مرکزی پاسخگو باشند. به نظر من سامانه‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، سامانه‌های خوبی است و بین بانک مرکزی، بانک‌ها، صرافی‌ها، سازمان توسعه تجارت، گمرک ایران و سایر مراجع قانونی به شکل سامانه‌ای ارتباطات برقرار و نظارت‌های خوبی نیز صورت گرفته است.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پایان تاکید کرد: به نظر من این روند باید تداوم داشته باشد و همه صادرکنندگان نیز باید خود را متعهد بدانند که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه تجاری کشور بازگردانند به ویژه در شرایط فعلی که صادرات نفت کشور با کاهش مواجه می‌شود، به حدی صادرات غیرنفتی داریم که بتوانیم با صادرات غیر نفتی به طور کلی کشور را از نظر ارزی تامین مالی کنیم و واردات کالاهای مجاز در کشور از ارز حاصل از صادرات تامین می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی