عصر بازار

نرخ تورم در اروپا بالا رفت

عصر اعتبار- مرکز آمار اتحادیه اروپا از رسیدن نرخ تورم به ۱.۹ درصد در اتحادیه اروپا خبر داد.

نرخ تورم در اروپا بالا رفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در 12 ماه منتهی به آوریل 2019 متوسط نرخ تورم در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به 1.9 درصد و در 19 کشور عضو منطقه یورو به 1.7 درصد افزایش یافته است. این مساله می‌تواند خبر خوبی برای بانک مرکزی اروپا باشد که برای اجرای فاز بعدی سیاست‌های پولی خود، دستیابی به نرخ تورم 2 درصدی را هدف گذاری کرده است.

    در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پایین‌ترین نرخ تورم سالانه متعلق به کرواسی با 0.8 درصد بوده است و پس از این کشور، دانمارک و پرتغال با 0.9 درصد قرار دارند. از طرف دیگر بیشترین نرخ تورم متعلق به رومانی با 4.2 درصد بوده است و پس از آن مجارستان با 3.9 درصد و لتونی با 3.3 درصد قرار دارند.

    تا پایان 12 ماه منتهی به آوریل، بیشترین محرک نرخ تورم متعلق به بخش خدمات بوده است و پس از آن گروه‌های انرژی و غذا و نوشیدنی قرار دارند. در بین دیگر کشورهای عضو، نرخ تورم ایتالیا 1.1 درصد، فرانسه 1.5 درصد، اسپانیا 1.6 درصد، اتریش 1.7 درصد، انگلیس 1.9 درصد، بلژیک 2 درصد، آلمان 2.1 درصد و هلند 3 درصد بوده است.

    همچنین بر مبنای ماهانه، نرخ تورم آوریل در منطقه یورو و اتحادیه اروپا به طور متوسط 0.7 درصد بوده است که بیشترین تورم ماهانه در استونی با 1.5 درصد، قبرس با 1.3 درصد و هلند با 1.1 درصد به ثبت رسیده است. کمترین تورم ماهانه نیز متعلق به بلژیک و اسلواکی با 0.2 درصد و دانمارک و لوکزامبورگ با 0.3 درصد بوده است.

    در بین سایر کشورها، نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آوریل در ایسلند 3.2 درصد، نروژ 3.1 درصد و سوئیس 1.1 درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه این کشورها نیز به ترتیب معادل 1.8 درصد، 0.6 درصد و 0.5 درصد بوده است.

    لازم به ذکر است منطقه یورو شامل 19 کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای 28 عضو است که شامل 19 کشور عضو منطقه یورو به علاوه انگلیس، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی