عصر بازار

نامناسب ترین مولفه های فضای کسب و کار از نگاه فعالان اقتصادی

عصر اعتبار- فعالان اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر به کسب و کار و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها را نامناسب ترین مولفه های کسب و کارها ارزیابی کرده‌اند.

نامناسب ترین مولفه های فضای کسب و کار از نگاه فعالان اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب و کار ایران در زمستان 1397، رقم شاخص کل، 6/27 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) محاسبه شده که بهتر از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (پاییز 1397 با میانگین 6/49) است.

    همچنین این ارزیابی که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با توجه به ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تهیه شده، بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، در اکثر استان‌ها وضعیت بیشتر مؤلفه‌های مؤثر بر محیط کسب و کار ایران در زمستان 1397، تا حدودی مساعدتر شده است.

    *نامناسب ترین و مناسب ترین مولفه های محیط کسب و کار کشور

    در زمستان 1397، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، سه مؤلفه: 1- غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، 2- بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر به کسب و کار و 3- دشواری تأمین مالی از بانک‌ها را نامناسب‌ترین و سه مؤلفه: 1- محدودیت دسترسی به آب، 2- محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی ( برق، گاز، گازوییل و...) و 3- محدودیت‌های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت را مناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب و کار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی نموده‌اند.

    قابل‌ذکر است که در 4 دوره نخست اجرای این طرح، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها به عنوان نامساعدترین مؤلفه کسب و کار ارزیابی شده بود اما در 6 دوره اجرا از پاییز 1396 تا زمستان 1397، غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، نامساعدترین مؤلفه کسب و کار ارزیابی شده است. محدودیت دسترسی به برق در 6 دوره اجرای طرح مساعدترین مؤلفه کسب و کار ارزیابی شده است.

    بر اساس یافته‌های این طرح در زمستان 1397، استان‌های سیستان و بلوچستان، البرز و کردستان به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب و کار و استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و زنجان به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب و کار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

    *وضعیت محیط کسب و کار در بخش های مختلف

    براساس نتایج این پایش در زمستان 1397، وضعیت محیط کسب و کار در بخش خدمات در مقایسه با بخش‌های کشاورزی و صنعت نامناسب‌تر ارزیابی شده است. در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، رشته فعالیت‌های: 1- اداری و خدمات پشتیبانی، 2- آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و 3- سلامت انسان و مددکاری اجتماعی، به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب و کار و رشته فعالیت‌های: 1- مالی و بیمه، 2- ساختمان و 3- خدمات مربوط به تأمین جا و غذا، به ترتیب بهترین وضعیت کسب و کار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

    بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در زمستان 1397، عدد 6/35 (عدد 10 بدترین ارزیابی است) به دست آمده است که بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (پاییز 1397 با میانگین 6/47) است. میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد 6/49 است که در ارزیابی فصل گذشته عدد 6/54 حاصل شده بود و میانگین ارزیابی محیط نهادی عدد 6/23 است که در فصل گذشته عدد 6/41 ارزیابی شده بود. نگاه اجمالی نشان می‌دهد همانند فصل گذشته محیط جغرافیایی با عدد 5/30 و محیط مالی با عدد 8/68 به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بوده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی