عصر بازار

جزییات پیش ثبت‌نام ورود به بازار متشکل ارزی

عصر اعتبار- کانون صرافان ایرانیان طی نامه‌ای شرایط و مدارک لازم برای پیش ثبت‌نام جهت ورود به بازار متشکل ارزی را به صرافان اعلام کرد.

جزییات پیش ثبت‌نام ورود به بازار متشکل ارزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، بازار متشکل ارزی با هدف ساماندهی و توسعه بازار نقدی ارز و همچنین افزایش شفافیت معاملات و فعالیت بازیگران بازار بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور و شورای پول و اعتبار تشکیل شده است.

    این بازار شرکتی خصوصی و متشکل از کانون صرافان، کانون بانک‌های دولتی، کانون بانک‌های خصوصی و فرابورس و با نظارت بانک مرکزی فعالیت است و مدل کلی این بازار به نحوی طراحی شده که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه‌اندازی و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد.

    بازار متشکل ارزی کارگزار محور بوده و براساس دستورالعمل‌های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. نرخ‌گذاری در این بازار به این صورت انجام می‌شود که سیستم، پیشنهادهای عرضه از سوی فروشندگان را از پایین‌ترین قیمت به بالاترین و پیشنهادهای خرید را از بالاترین قیمت به پایین‌ترین می‌چیند سپس مظنه‌ها توسط سیستم به یکدیگر مرتبط و با اولین معامله، قیمت ابتدای روز کشف خواهد شد. این روند معاملاتی دقیقا مشابه سایر معاملات بورسی انجام خواهد شد.

    بر اساس اطلاعات موجود، در ابتدا معاملات دو یا سه نوع ارز اصلی (دلار، یورو و درهم) آغاز شود، اما به تدریج به سایر ارزها تسری یابد. زمان معاملات این بازار از ساعت 10 صبح آغاز شده و تا پایان ساعت کاری بانک‌ها ادامه می‌یابد. قرار است که در پایان ساعت معاملات، کار تسویه انجام شود و بدین ترتیب تسویه معاملات به روز آینده موکول نخواهد شد.

    اما اواخر هفته گذشته کانون صرافان ایرانیان با ارسال نامه‌ای به صرافان از آغاز پیش ثبت نام جهت ورود به بازار متشکل ارزی خبر داد و از متقاضیان درخواست کرد تا مدارک مورد نیاز را ارسال کنند.

    در همین راستا براساس تصمیمات هیات مدیره بازار متشکل ارزی شرایط پیش ثبت نام در این بازار منوط به ارسال مدارک درخواستی و همچنین عضویت در کانون صرافان است و صرافان تا 11 خردادماه 1398 مهلت دارند تا برای مدارک درخواستی و همچنین تسویه حساب با این کانون اقدام کنند.

    درباره مهم‌ترین نکات این نامه می‌توان به مهلت یک هفته‌ای صرافان یعنی تا 11 خرداد برای پیش ثبت‌نام، افتتاح حساب ارزی و ریالی در بانک‌ها، تسویه حساب با کانون صرافان اشاره کرد.

    همچنین وکالتنامه رسمی که شرکت بازار متشکل از صرافان بابت مسدود کردن، رفع مسدودی و یا انتقال تمام یا بخشی از وجوه حساب آنها می‌گیرد نیز از دیگر موارد مهم نامه ارسالی کانون است.

    مدارک درخواستی نامه کانون صرافان به صرافی‌های عضو برای پیش‌ثبت‌نام بازار متشکل ارزی به شرح زیر است:

    1 - تمام کپی مدارک و مستندات شرکت‌های تضامنی به شرح ذیل باید برابر با اصل شود:

    کپی اساسنامه (2 نسخه برابر با اصل)

    کپی آخرین تغییرات (2 نسخه برابر با اصل)

    اصل مجوز فعالیت دارای اعتبار

    کپی روزنامه کثیرالانتشار ( 2 نسخه برابر با اصل)

    کپی کارت ملی مدیر عامل، رییس و اعضای هیات مدیره و کلیه افراد صاحب امضاء ( 2نسخه برابر با اصل)

    کپی تمام صفحات شناسنامه مدیر عامل، رئیس و اعضای هیأت مدیره و کلیه افراد صاحب امضاء (2 نسخه برابر با اصل)

    2 - امضا داران مجار شرکت باید گواهی امضاء دفترخانه ارائه نمایند.

    3 - تقاضای کتبی شرکت مبنی در عضویت در بازار متشکل ارزی

    4 - تعهد محضری شرکت (با توجه به فرمت خاص در پیوست نامه (الف و ب)) مبنی بر رعایت کل مقررات معاملات و انضباطی بازار متشکل و پرداخت به موقع کلیه کارمزدها و حق عضویت مربوطه

    ابتدا پیوست "الف" در دفترخانه تنظیم و سپس شماره ثبت آن در بند 3 پیوست "پ" درج گردد.

    5 - گشایش حساب ارزی مبتنی بر اسکناس در یکی از بانک‌های ملی و ملت و صادرات و رفاه ...

    6 - گشایش حساب ریالی در یکی از بانک‌های ملی و ملت و صادرات و رفاه

    7 - تاییدیه کتبی بانک (مطابق نمونه پیوست "ج") مبنی بر شماره حساب‌های گشایش شده توسط آن شرکت خطاب به مدیریت بازار متشکل ارزی

    8 - تاییدیه کدپستی شرکت از اداره پست همراه با کروکی آدرس شرکت و تلفن همراه امضاداران

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی