عصر بازار

کاهش ذخایر ارزی ترکیه

عصر اعتبار- ذخایر ارزی ترکیه به ۷۰.۷ میلیارد دلار کاهش یافت.

کاهش ذخایر ارزی ترکیه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی ترکیه در جدیدترین گزارش خود از وضعیت ذخایر ارزی این کشور اعلام کرد تا پایان ماه آوریل این کشور 92.8 میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز داشته است که در مقایسه با ماه قبل نشان‌دهنده کاهش 3.6 درصدی این ذخایر است. هم چنین ذخایر ارزی این کشور در یک ماه گذشته 4.3 درصد کاهش داشته است.

    ذخایر ارزی و طلای ترکیه در شرایطی به ترتیب به 70.7 میلیارد دلار و 20.5 میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این ذخایر 17 درصد کاهش داشته‌اند. در اوریل سال 2018 ترکیه در مجموع 112 میلیارد دلار ذخیره طلا و ارز داشت.

    از سوی دیگر اما بدهی‌های کوتاه مدت بانک مرکزی با 11 درصد کاهش به 10.8 میلیارد دلار رسیده است که می‌تواند فشارها بر منابع ارزی این بانک در کوتاه مدت را تقلیل دهد. در این گزارش آمده است: ترکیه حدود 31.2 میلیارد دلار بدهی دارد که سررسید پرداخت آنها تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد.

    به گفته روزنامه اهوال ترکیه، سال گذشته شرکت‌های بزرگ ترک مجبور شده اند 90 درصد سودآوری سالانه خود را برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود استفاده کنند و این مساله به شدت بر توانایی انها برای گسترش فعالیت خود تأثیر گذاشته است. ترکیه دچار یک بحران اقتصادی شده است و لیر از سال گذشته تاکنون حدود 40 درصد ارزش خود در برابر ارزهای مهم جهانی از جمله دلار را از دست داده است.

    500 شرکت بزرگ ترک اکنون بیش از 200 میلیارد دلار بدهی به وام دهندگان خارجی دارند و بدهی کل اقتصاد این کشور بیش از 450 میلیارد دلار برآورد شده است. کاهش ارزش لیر و منفی شدن رشد اقتصاد باعث شده است تا توانایی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ ترک برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی