عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی بیان کرد:

تحولات روابط ایران و آمریکا دلار را کاهشی کرد

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز در هفته‌های گذشته متاثر از تحولات مثبت روابط بین ایران و آمریکا عنوان کرد و ادامه داد: این تغییرات نمی‌تواند پایدار باشد ولی تاثیر خود را بر روی بازار گذاشته است.

تحولات روابط ایران و آمریکا دلار را کاهشی کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، کامران ندری گفت: کاهش اخیر قیمت ارز بیشتر تحت تاثیر تحولات سیاسی بین المللی، مخصوصا گفتمانی که در رابطه با مسائل بین ایران و آمریکا به وجود آمده است شکل گرفت.

    وی ادامه داد: این تحولات نوید می‌دهد که در آینده ممکن است مذاکراتی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد و می‌تواند اثر مثبتی بر بازار داشته باشد و تحولات منفی نشان دهنده این است که تقابل بین ایران و آمریکا می‌تواند اثر منفی بر بازار داشته باشد.

    این کارشناس تاکید کرد: البته نه تحولات کلامی و لفظی بلکه به نظر میرسد که آمریکا به شکل عملی نشان می‌دهد که باب مذاکره را باز می‌کند و از تقابل بیشتر خودداری بکند و من تصور می‌کنم که آمریکا به این دلیل به بعضی از کشورهایی که طرف تجاری ما در معاملات نفتی هستند اجازه داده است که در ماه‌های آینده به معاملات نفتی خود ادامه بدهند و شاید دلیل این معافیت جزیی از تحریم‌ها، این باشد که تمایل دارد باب مذاکره را باز بکند.

    ندری سهم واکنش‌های بانک‌مرکزی و برنامه‌هایش برای مدیریت بازار را در این خصوص موثر دانست و افزود: بانک مرکزی تاکنون عجولانه عمل نکرده و تلاش کرده است این کاهش کاهشی تدریجی باشد به جای اینکه یکدفعه اتفاق بیوفتد.

    این عضو پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص تاثیر تشکیل بازار متشکل ارزی بر تحولات بازار ارز گفت: تشکیل بازار متشکل ارزی می‌تواند اثر مثبت داشته باشد ولی عامل کلیدی تحولات بین ایران و آمریکاست و تا وقتی که شاهد نشانه‌های مثبت بین روابط ایران و آمریکا باشیم می‌توانیم انتظار کاهش بیشتر را داشته باشیم اما این تغییرات پایدار نیست زیرا هر لحظه با یک عمل آمریکا دوباره بازار می‌تواند متشنج بشود.

    این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: این معافیت‌ها یا به این دلیل بوده که آمریکا می‌خواهد در مقابل ایران از خود نرمش نشان بدهد و یا اینکه می‌خواهد قیمت ها را در بازار نفت کنترل بکند اما تاثیر خود را بر روی بازار گذاشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی