عصر بازار

اقتصاد ترکیه سال آینده از رکود خارج می‌شود

عصر اعتبار- بانک جهانی اعلام کرد سال آینده رشد اقتصادی ترکیه افزایش خواهد یافت.

اقتصاد ترکیه سال آینده از رکود خارج می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانک جهانی در گزارش جدید خود از اقتصاد ترکیه پیش بینی کرد که اقتصاد ترکیه به تدریج به مسیر صعودی باز گردد و رشد 3 درصدی در سال 2020 و 4 درصدی در سال 2021 را تجربه کند.

    بانک جهانی با اشاره به روند بهبود تدریجی اقتصاد ترکیه به مقامات این کشور توصیه کرده است برای مقابله با کاهش ارزش لیر که به سیستم مالی این کشور آسیب جدی زده است، دست به کار شوند. این بانک دو عامل افزایش صادرات و تقویت تقاضای داخلی را در افزایش رشد اقتصادی ترکیه بسیار مؤثر دانسته است.

    اقتصاد ترکیه در سه ماهه نخست سال 2019 رشد منفی 2.6 درصدی را تجربه کرد که با توجه به رشد منفی در سه ماهه پایانی سال گذشته باعث افزایش شدید نگرانی سرمایه گذاران خارجی از وضعیت اقتصاد این کشور شده بود. طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، حجم تولیدات ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه منتهی به مارس با قیمت جاری به 170.4 میلیارد دلار سیده است.

    مقامات ترکیه که کشورشان سال گذشته را با رشد 2.6 درصدی به پایان برده بود، دستیابی به نرخ رشد 2.3 درصدی را برای امسال، 3.5 درصد برای سال بعدی و رشد 5 درصدی را برای سال 2021 هدف گذاری کرده اند.

    بانک جهانی هم چنین پیش بینی خود از متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان را از 2.9 درصد قبلی به 2.6 درصد کاهش داده است. این بانک با اشاره به افزایش ریسک‌های بر سر راه اقتصاد جهانی پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان تا سال 2021 در همین محدوده باقی بماند.

    بانک جهانی بیش از همه پیش بینی خود از رشد کشورهای نوظهور را به دلیل افزایش منازعات تجاری و افزایش ریسک‌های سرمایه گذاری کاهش داده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی