عصر بازار

کارشناسان اقتصادی:

رویکردهای تجاری ترامپ به ضرر آمریکا است

عصر اعتبار- بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که تصور آمریکا نسبت به بحث تعرفه‌ها یک اقدام خودخواهانه است و هرگز به نفع منافع ملی آمریکا تمام نخواهد شد.

رویکردهای تجاری ترامپ به ضرر آمریکا است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است در روز جمعه اعمال تعرفه بر مکزیک را به تعویق بیندازد ولی کارشناسان معتقدند تصمیمات وی برای اعمال تعرفه بر دیگر کشورها ضرر زیادی به مردم آمریکا خواهد زد.

    کارشناسان معتقدند که این مردم آمریکا هستند که تاوان تصمیمات ترامپ را می‌دهند و وی با ایجاد فضای تردید در تجارت با سایر کشورها باعث عدم اطمینان شرکت‌ها به ادامه فعالیت در کشورهای متبوع شده است. همینطور کارشناسان اضافه می‌کنند که این مردم آمریکا هستند که این افزایش قیمت ها را باید پرداخت کنند.

    مفهوم تعرفه‌ها

    تعرفه یک ابزار مالی است که کشورها بر واردات کالا از دیگر کشورها وضع می‌کنند. این تعرفه ها ممکن است نرخ ثابتی داشته باشد یا اینکه به صورت درصدی بر آن وضع شود.

    «ماری لاولی» استاد اقتصاد دانشگاه سیراکیوز به نشریه تایم گفت: «کشورها برای رقابت در شرایط نابرابر تولیدی و ارزی دست به اعمال تعرفه می‌زنند تا کشور رونق تولید بیشتری پیدا کند».

    وی ادامه داد: «این یک استدلال غلط است که افزایش میزان تعرفه‌ها در جهت ایجاد اشتغال بیشتر کشور اعمال کننده است. به طور مثال در نظر بگیرید که آمریکا بر آلومینیوم و فولاد تعرفه اعمال می‌کند. این در حالی است که نیروی تولید کننده این دو فلز در آمریکا به اندازه کافی نیست و در نتیجه این مسئله باعث افزایش تقاضا به این محصول می‌شود که به ضرر شرکت‌های تولیدی است که در آمریکا به این محصول نیاز دارند.»

    چه کسی تعرفه را پرداخت می‌کند؟

    او ادامه داد: «این مصرف‌کننده آمریکایی است که می‌بایست این افزایش قیمت ژ‌ها را پرداخت کند. همینطور شرکت‌های تولیدی ضرر کننده اصلی در این ماجرا هستند. به طور مثال قیمت ماشین لباسشویی به میزان 12 درصد پس از اعمال تعرفه بر چین در سال 2018 افزایش یافته است.»

    وی ادامه داد: «شهروندان آمریکایی نباید فریب این حرف ترامپ را بخورند که دیگر کشورها هستند که باید تعرفه‌ها را پرداخت کنند این در حالیست که همان شرکت‌ها قیمت ها را روی اجناس می‌کشند و این دولت است که همه پول را به جیب خود خواهد زد.»

    تهدید آمریکا برای اعمال تعرفه چه تاثیری بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت؟

    «کیلی هندلی» استاد اقتصاد دانشگاه میشیگان معتقد است: «بزرگ‌ترین مشکل تهدیدات آمریکا این است که به بازار عدم ثبات می‌دهد و شرکت‌ها نمی‌توانند برنامه‌های خود را با اطمینان پیش ببرند.»

    هندلی ادامه می‌دهد: «اینکه ترامپ متحدان تجاری خود را تهدید می‌کند و سپس با آنها بر سر یک موضع مشخص به توافق می‌رسد چیزی جز بی‌برنامگی برای سرمایه‌گذاران در پی نخواهد داشت. توافقاتی که ترامپ به این صورت به آن می‌رسد نمی‌توانند یک توافق مطمئن و مثبت برای آمریکایی‌ها باشد و به مرور اعتبار خود را از دست می‌دهد. ترس من از این است که آمریکایی‌ها پیش از اینکه یک شغل تمام وقت پیدا کنند، همان شغل خود را نیز از دست بدهند».

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی