عصر بازار

تاثیر سفر نخست وزیر ژاپن بر معاملات بازار سرمایه

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سفر نخست وزیر ژاپن به ایران سیگنال‌های مثبتی را به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بازار سرمایه مخابره می‌کند.

تاثیر سفر نخست وزیر ژاپن بر معاملات بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، ابراهیم خلیلی با بیان این مطلب که در حال حاضر معاملات بازار سرمایه از دو جنبه قابل بررسی است، گفت: از جنبه داخلی برگزاری فصل مجامع و تصمیماتی که در زمینه تولید و فعالیت صنایع و شرکت‌ها و همچنین انتشار گزارشات سود و زیان و افزایش سرمایه‌ها و ... این روزها بازار سرمایه تحت تاثیر است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر وضعیت اقتصاد کلان کشور و رکودی که بر آن حاکم شده نیز معاملات تالار شیشه‌ای را تحت تاثیر خود قرار داده و با توجه به رکودی که در بازارهای مختلف از جمله خودرو، مسکن، ارز و طلا شاهد هستیم، تنها بازاری که در شرایط کنونی می‌تواند سودآوری را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند، بازار سهام است.

    وی اضافه کرد: بنابراین از این جهت بازار سرمایه تحت تاثیر مثبت این اتفاق است و حجم و ارزش معاملات بازار سهام نیز در این روزها گواه این مطلب است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از جنبه تحولات خارجی نیز موضوعی که این روزها بیش از هر موضوع دیگری در استراتژی سرمایه‌گذاران در بازار سهام موثر است، تحولات سیاسی و موضوعات مرتبط با برجام است؛ به طوری که طی چند هفته گذشته اعزام ناو آبراهام لینکلن از سوی ایالات متحده آمریکا به آب‌های خلیج‌فارس موجب افت شاخص‌های بورسی برای چند روزی شد که خوشبختانه این موضوع اثر زیادی بر معاملات بازار سهام نگذاشت.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از سوی دیگر نوسانات جهانی قیمت کالاهای اساسی تحت تاثیر رفتارهای دونالد ترامپ و مواضعش با دیگر کشورها از جمله چین هم تا حدودی اثر خود را بر بازار سهام گذاشته که البته این روزها با توجه به فروکش کردن مجادله میان ایالات متحده و چین این موضوع اثرگذاری خود را بر بازار سهام تا حدود زیادی از دست داده است.

    خلیلی گفت: از سوی‌ دیگر سفر وزیر خارجه آلمان با هدف رایزنی در خصوص آخرین وضعیت برجام و تحولات منطقه‌ای طی روزهای گذشته نیز مورد توجه معامله‌گران بازار سرمایه بوده که باید به این موضوع سفر نخست‌وزیر ژاپن با هدف انجام مذاکرات جدید حول و حوش برجام را نیز اضافه کرد.

    وی در خصوص تاثیرپذیری معاملات بازار سرمایه از سفر ژاپنی‌ها به تهران اذعان داشت: هر گشایش در حوزه سیاست خارجی می‌تواند در اقتصاد کشور اثرگذار باشد که جو روانی مثبت ناشی از این اتفاق می‌تواند خیلی زود اثر خود را در بازار سهام نمایان کند.

    خلیلی اضافه کرد: به همین دلیل با توجه به این که هنوز نتایج این گفتگوها مشخص نیست، بازارهای مختلف از جمله بازار سهام در لاک احتیاط فرو رفته است. وی گفت: با وجود این سفر نخست وزیر ژاپن به ایران سیگنال‌های مثبتی را به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بازار سرمایه مخابره می‌کند مبنی بر اینکه تعامل میان کشورها در زمینه اجرای برجام ادامه دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: البته با فرض بر اینکه نتایج این گفتگوها مثبت بوده و گشایشی را در مناسبات سیاسی کشور به وجود آورد، بدون شک اثرات و جو روانی حاصل از این اتفاق کوتاه‌مدت است و نمی‌تواند اثرگذاری مثبت قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشد؛ مگر اینکه با برنامه‌ریزی‌های میان و بلندمدت بتوانیم از این شرایط به نفع اقتصاد کشور بهره ببریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی