عصر بازار

ادامه روند افزایش نابرابری در سال جاری

فاصله طبقاتی ۳.۱ درصد رشد کرد

عصر اعتبار- براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی ضریب جینی در سال ۹۷ با رشد ۳.۱ درصدی نسبت به سال قبل معادل ۰.۴۱۳۱ روبرو شده که این روند صعودی در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

فاصله طبقاتی ۳.۱ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی ضریب جینی در سال 97 با رشد 3.1 درصدی نسبت به سال قبل معادل 0.4131 روبرو شده که این روند صعودی در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.


    این در حالی است که در بسته رونق تولید وزارت امور اقتصادی و دارایی برای سال 98 به عوامل متعدد و مشکلات پیش روی رونق تولید و رشد اقتصادی اشاره شده است.

    همچنین در بخش کاهش رفاه مردم و افزایش نابرابری عوامل اقتصاد کلان مانند رشد اقتصادی تورم و بیکاری در حوزه نظر و حسب مطالعات تجربی می‌توانند باعث افزایش نابرابری در جامعه باشند به طور مشخص افزایش بیکاری و تورم به عنوان عواملی برای تشدید نابرابری معرفی می‌شوند.
     
    شکاف طبقاتی 3.1 درصد رشد کرد/ ادامه روند افزایش نابرابری در سال جاری

    البته علاوه بر متغیر‌های کلان اقتصادی خصوصیات فردی و اجتماعی خانوار‌ها نیز می‌تواند بر نابرابری موثر باشد.

    نکته قابل توجه اینجاست که بررسی روند ضریب جینی به عنوان مهم‌ترین شاخص نابرابری بیانگر آن است که از سال 1390 تا 1393 این شاخص افزایش یافت سپس در سال 1394 با کاهش مواجه شده و در سال 95 افزایش یافته است.

    گفتنی است این ضریب در سال 96 نسبت به سال قبل با اندکی بهبود مواجه شده است به گونه‌ای که از 0.4045 در سال 95 به 0.4008 در سال 96 رسیده است.
     
    شکاف طبقاتی 3.1 درصد رشد کرد/ ادامه روند افزایش نابرابری در سال جاری
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی