عصر بازار

مذاکره رییس کمیسیون بازار پول اتاق تهران با رییس اینستکس

آخرین خبرها از همکاری های «اینستکس» و «ساتما»

عصر اعتبار- اینستکس بهمن سال گذشته از سوی اتحادیه اروپا معرفی شد و به دنبال آن اردیبهشت ماه ساز و کار متناظر با آن با عنوان «ساتما» در کشورمان به ثبت رسید و حالا در راستای تعامل این دو ساز و کار رییس کمیسیون بازار پول اتاق تهران با رییس اینستکس مذاکراتی داشت.

آخرین خبرها از همکاری های «اینستکس» و «ساتما»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از شبستان، اینستکس بهمن ماه سال گذشته از سوی اتحادیه اروپا معرفی شد در همان ماه در اروپا به ثبت شرکت پرداخت و اعضای هیات مدیره و مدیر خود را شناخت. مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.

     

    به دنبال آن شرکت سهامی خاص سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا (ساتما) به شماره 540240 با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال با حضور علی اصغر نوری، بانک رفاه کارگران (به نمایندگی فرشید فرخ نژاد)، بانک کشاورزی (به نمایندگی شهرزاد مشیری)، بانک پاسارگاد (به نمایندگی محمدرضا جوادیان) و خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش (به نمایندگی حمید قنبری) به عنوان اعضای هیات مدیره دوم اردیبهشت ماه در اداره ثبت شرکت ها و موسسه های غیرتجاری تهران ثبت شد.

     

    پس از تاسیس و ثبت ساتما و با توجه به جلسات و هماهنگی های برگزار شده با کشورهای اروپایی و شرکت اروپایی اینستکس، در نظر گرفته شد تا اولین نقل و انتقال های مالی ایران و اروپا با هماهنگی طرفین و بانک های ایرانی و اروپایی انجام شود. در مذاکرات انجام شده با طرف اروپایی، آمادگی طرف ایرانی برای عملیاتی کردن مکانیزم موردنظر و انجام دریافت و پرداخت ها اعلام و بر اهمیت سرعت بخشیدن به فرآیند اجرایی شدن کانال مالی، تاکید شده است. در این راستا، جلسات هماهنگی با بانک های ایرانی برگزار شده است  و سلسله جلساتی برای معرفی ساز و کار و امکانات آن به صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی، در هفته آینده برگزار می شود. اقدامات بانک مرکزی و بانک ها برای تسریع در عملیاتی کردن این مکانیزم نیز ادامه دارد.

     

    حالا در راستای انجام مراحل فنی برای انجام تعاملات میان این دو ساز و کار رییس کمیسیون بازار پول اتاق تهران با رییس اینستکس مذاکراتی داشت و در تشریح جزییات آن به ایبنا گفته است: «آقای فیشر به همراه وزیر امور خارجه آلمان به تهران سفر کرده بود و در جریان این سفر، دو مرتبه با وی دیدار کردیم. هدفی که در گفتگوها با رییس اینستکس دنبال می کردم این بود که آمریکایی ها به صراحت اعلام کرده اند که اقلام بشردوستانه و غذا و دارو تحریم نیست و در اینجا باید بانکی از سوی آنها معرفی شود تا معاملات از طریق آن با ایران انجام شود.»

     

    بنا به گفته «فریال مستوفی» در حالی که آمریکایی های می گویند غذا و دارو تحریم نیست، اما در عمل به دلیل محدودیت هایی که در نقل و انتقال پول داریم، هیچ بانکی ریسک نقل و انتقال را نمی پذیرد. دلیل ترس بانک های بین المللی از همکاری با ایران جرایمی که در گذشته پرداخت کرده اند، است. بانک های بین المللی در هر قراردادی که نام ایران در آن باشد، وارد نمی شوند و باید «اوفک» مجوزی را در این خصوص برای همکاری ها صادر کند. تجربه نشان داده که اگر بخواهیم درباره تمامی مسائل به طور کلی توافق کنیم، به نتیجه نخواهیم رسید اما اگر بخواهیم روی یک موضوع مشخص توافق کنیم، زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

     

    رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران گفته است: «هم دولت ایران و هم دولت های اروپایی باید بر روی آمریکا در زمینه واردات اقلام بشردوستانه فشار بگذارند تا آنها به بانکی برای همکاری با ایران مجوز دهند. نکته دیگری که در مذاکرات با «پر فیشر» بر آن تاکید کردم این بود که حتما باید یکی از کشورهای اروپایی نیز مجوز واردات 3.5 تا 4 میلیارد دلاری نفت از ایران داشته باشد تا از محل آن، هزینه واردات اقلام بشردوستانه طی سال تامین شود. آمریکایی ها باید یکی از کشورها را از تحریم خرید نفت ایران مستثنی کرده و از سوی دیگر بانکی را برای انجام تبادلات بانکی با ایران در خصوص واردات اقلام بشردوستانه معرفی کنند که آن بانک نگرانی از بابت معامله با ایران نداشته باشد.»

     

    یادآور می شود: فعالیت شرکت سهامی خاص (ساتما) انجام همه معاملات تجاری در قانون تجارت از جمله خرید، فروش، صادرات و واردات است. ارایه خدمات تسویه و پرداخت به همه صادرکنندگان و واردکنندگان اعم از حقیقی و حقوقی و همچنین به بانک های داخلی و خارجی و نهادهای دولتی، گشایش حساب اعتبار اسنادی، تسهیلات و اعتبارات ریالی و ارزی، ضمانت نامه ها و حواله ها، تامین مالی کوتاه مدت و بلند مدت نزد بانک ها، موسسه های مالی و شرکت های داخلی و خارجی از دیگر وظایف این شرکت است.

     

    اخذ و اعطای نمایندگی به همه بانک ها و شرکت های داخلی و خارجی، اخذ وام و تسهیلات از همه بانک ها و موسسه های اعتباری داخلی و خارجی به صورت ارزی و ریالی، تعامل با اینستکس اروپایی و سایر کانال های مالی و شرکت ها در کشورهای دیگر از ماموریت های ساتما اعلام شده است. این شرکت در وهله نخست با شرکت های اروپایی تعامل دارد و در گام بعدی شرکت های دیگر در کشورهای مختلف می توانند از این طریق به تبادل کالا با ایران بپردازند.

    پورسعید خلیلی