عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

دولت بودجه بدون نفت به مجلس ارائه دهد

عصر اعتبار- محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: پیشنهاد من این است که دولت بودجه فعلی را کنار بگذارد و بودجه‌ای بدون نفت بنویسد و به مجلس ارائه دهد. هرچه هم نفت فروختند در صندوق توسعه ملی بگذارند.

دولت بودجه بدون نفت به مجلس ارائه دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اعتمادآنلاین، محمود بهمنی، نماینده ساوجبلاغ و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به بازار متشکل ارزی، گفت: بازار متشکل ارزی می‌تواند در کنترل بازار ارز موثر باشد، اما تنها مشکل ما این بازار نیست. صادرات و واردات و قاچاق باید مدیریت شود.

    او ادامه داد: باید ارز بازار متشکل وارد کشور شود. اگر صادارات کنیم و ارز داخل کشور نیاید، بازار متشکل ارزی امکان‌پذیر نیست، بنابراین نیازمند نظارت و مدیریت هستیم. اما به طور کلی بازار متشکل ارزی خوب است.

    این نماینده مجلس تاکید کرد: نرخ ارز تابع عرضه و تقاضای آن است. عرضه و تقاضای ارز است به آن معناست که برای کاهش نرخ ارز باید بیش از تقاضا، ارز در داخل کشور داشته باشیم. اگر نتوانیم این تعادل را برقرار کنیم، نرخ ارز افزایش می‌یابد، اما ما در کشور می‌توانیم نرخ ارز را کنترل کنیم و راه‌های بسیار زیادی برای این منظور وجود دارد.

    بهمنی، با تاکید بر لزوم نظارت دولت به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات، گفت: سال گذشته حدود 42 میلیارد دلار صادرات داشتیم که تا این لحظه حدود 20 میلیارد دلار به کشور برگشته است. این کافی نیست. دولت باید پیمان‌ها و تعهدات را کنترل کند و نظارت کند تا دلارهای ناشی از صادرات به کشور برگردد. اگر این ارزها برنگردد، در تقاضای ارز مشکل پیش می‌آید.

    او با بیان اینکه بودجه کشور باید اصلاح شود، تاکید کرد: بودجه سال 98 در اواخر سال گذشته و با توجه به آن شرایط تنظیم شد، در صورتی که شرایط در حال حاضر تغییر کرده است. دولت باید هرچه سریع‌تر بودجه‌ای متناسب با شرایط روز به مجلس ارائه دهد. پیشنهاد من این است که دولت بودجه فعلی را کنار بگذارد و بودجه‌ای بدون نفت بنویسد و به مجلس ارائه دهد. هرچه هم نفت فروختند در صندوق توسعه ملی بگذارند و در صورت ضرورت از آن استفاده کنند.

    این عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: همچنین باید طرح‌ها و پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنند و طرح‌های رو به اتمام را در اولویت قرار دهند. دولت مجبور است که اصلاح بودجه را به مجلس بفرستد و چاره‌ای جز این ندارد، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی