عصر بازار

رزازان نایب رئیس هیات مدیره بانک تجارت:

شفافیت درآمدهای بانک تجارت در سال ۹۷ کاملا مشهود است

عصر اعتبار- صورت‌های مالی بانک تجارت منتهی به اسفند ۹۷ بیست و یکم خرداد ماه منتشر شد، گزارشی که پس از انتشار آن، اظهار نظرهای غیرتخصصی و خلاف واقع مبنی بر مداخله بانک‌ها، از جمله بانک تجارت در بازار ارز و سودهای حاصل از خرید و فروش ارز مطرح شد. امیر مسعود رزازان نایب رییس هیات مدیره بانک تجارت در گفت‌وگویی به جنبه‌هایی از این گزارش به ویژه در بخش درآمدهای ارزی این بانک در سال ۹۷ پرداخته است.

شفافیت درآمدهای بانک تجارت در سال ۹۷ کاملا مشهود است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از تجارت نیوز، رزازان نایب رییس هیأت مدیره بانک تجارت در تشریح جزییات درآمدهای ارزی این بانک گفت: از کل درآمد حاصل از مبادلات ارزی، حدود 91 درصد آن مربوط به مابه‌التفاوت تسعیر اقلام پولی دارایی‌‎ها و بدهی‌های ارزی، در راستای استانداردهای حسابداری بوده و تنها بخش اندک و کمتر از 9 درصد از آن مربوط به خرید و فروش ارز آنهم طبق ضوابط و مقررات ابلاغی و در اجرای دستورالعمل های بانک مرکزی ج.ا.ا بوده است.

    وی درآمد حاصل از تسعیر بانک تجارت را ناشی از وجود وضعیت مثبت ارزی طی سالهای اخیر عنوان کرد و افزود: این وضعیت مثبت ارزی به هیچ عنوان ناشی از خرید ارز نبوده، بلکه بدلیل اعطای تسهیلات ارزی به بنگاههای تولیدی کشور بابت واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز آنها ایجاد شده است. بنابراین با افزایش نرخ ارز، مابه التفاوت تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، طبق استانداردهای حسابداری منجر به ایجاد درآمد حاصل از تسعیر می‌شود که هیچگونه ارتباطی به خرید و فروش ارز ندارد و البته این درآمد، درآمد غیرنقدی است و تا زمان وصول تسهیلات و مطالبات ارزی،  به حیطه وصول درنخواهد آمد و حسب تکلیف ضرورت دارد این درآمدهای ارزی برای شفاف سازی تمامی ذینفعان اعلام ‌شود.

    نایب رییس هیأت مدیره بانک تجارت اظهار کرد: بانک تجارت نه تنها هیچگونه مداخله غیرقانونی در بازار ارز کشور نداشته بلکه از آغاز ایجاد نوسانات ارزی تاکنون، نقش مثبت و پررنگی در کمک به بانک مرکزی ج.ا.ا به منظور مهار تلاطمات ارزی و حذف معاملات مسموم دلالان و سفته بازان داشته است. وی در ادامه ضمن استقبال از نقدها و نظرات کارشناسی متقن و سازنده، از فعالان و تحلیگران عرصه اقتصادی کشور درخواست کرد تا با توجه به پیچیدگی‌های فعالیت‌های بانکداری و صورتهای مالی بانک‌ها، از ارائه هرگونه تحلیل‌های غیرواقعی، غیرتخصصی و مبتنی بر حدس و گمان که موجب تضییع خدمات و زحمات خدمتگزاران مردم در نظام بانکی کشور و همچنین تشویش اذهان عمومی می‌شود خودداری کنند.

    رزازان در پایان این گفتگو اذعان کرد: بانک تجارت از 4 دهه گذشته با تأمین مالی صدها هزار پروژه و طرح خرد و کلان در سراسر کشور، بویژه طرحهای زیربنایی شامل طرحهای حمل و نقل عمومی (مترو و آزاد راه‌ها) ، نفت و گاز و پتروشیمی، آب و نیرو، صنایع و معادن، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی، نوسازی ناوگان حمل و نقل و . . . عمدتا به صورت ارزی تلاش داشته تا نقش مؤثری در توسعه و اشتغال کشور و خدمتگزاری به هموطنان عزیز ایفا کند و بی‌شک در آینده نیز مصمم‌تر از قبل در این مسیر پر افتخار گام بر خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو