عصر بازار

سقوط آزاد قیمت اوراق تسهیلات مسکن

عصر اعتبار- قیمت هر برگه تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس به کمترین نرخ چند سال اخیر رسید و قیمت ۳۹ تا ۴۱ هزار تومان را در چند نماد معاملاتی تجربه کرد.

سقوط آزاد قیمت اوراق تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، اگرچه آمار غیر رسمی حکایت از حاکم شدن رکود سنگین بر بازار مسکن طی دو ماه اخیر دارد، اما در حالی که سه روز از آغاز تیر ماه گذشته، اما هیچیک از دستگاه‌های رسمی منتشرکننده آمار بازار مسکن شامل بانک مرکزی و دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به انتشار آمار بازار مسکن پایتخت طی ماه گذشته (خرداد 98) اقدام نکرده‌اند.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز روز گذشته از کاهش 33 درصدی معاملات مسکن در تهران در خرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته (خرداد 97) خبر داده بود.

    نتایج این فضای مبهم ناشی از عدم انتشار اطلاعات بازار مسکن از یک سو و همچنین افزایش 12.5 درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن (فروردین 98) که بالاترین میزان افزایش قیمت ماهانه مسکن طی 5 سال گذشته محسوب می‌شود، بی تمایلی خریداران و فروشندگان نسبت به حضور در این بازار و نیز ناتوانی بخش مهمی از خریداران مسکن نسبت به تهیه هزینه خرید واحد مسکونی در پایتخت و دیگر کلانشهرهاست.

    رکود بازار مسکن به بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز نفوذ کرده و سبب شده تا قیمت این اوراق طی روزهای اخیر به پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر برسد.

    در معاملات امروز اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس که سبب شده تا تابلوی این بازار کاملاً قرمزپوش باشد و یکی از نمادهای معاملاتی تسه شامل تسه 9804 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیرماه 96) به قیمت 38 هزار و 466 تومان در کمترین قیمت و 40 هزار و 487 تومان در گران‌ترین قیمت (با میانگین 39 هزار تومان) به فروش برسد و اولین نماد معاملاتی در اوراق تسهیلات مسکن باشد که ورود به کانال 30 هزار تومانی را تجربه کند.

    امروز همچنین در 5 نماد معاملاتی تسه 9611 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن 96)، تسه 9605 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد 96)، تسه 9612 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند 96)، تسه 9609 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر 96) و تسه 9701 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین 97) در کمترین قیمت در بازه 41 هزار تومان و در گران‌ترین قیمت در بازه 42 تا 44 هزار تومان به فروش رسیدند.

    گفتنی است در 7 نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز فروش این برگه‌ها در کمترین قیمت در بازه قیمتی 42 هزار تومان و گران‌ترین نرخ نیز در بازه قیمتی 43 تا 45 هزار تومان فروخته شد.

    حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن

    از نظر حجم معاملات نیز بیشترین تعداد خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن به اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد 98 (تسه 9803) اختصاص دارد که بیش از 3 هزار نفر در صف خرید بوده و 33 هزار و 300 برگه خریداری کردند.

    نماد معاملاتی تسه 9802 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت امسال) با 5 هزار و 90 برگه و ایجاد صف خرید از سوی 844 نفر دومین نماد معاملاتی در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن بود.

    کمترین میزان فروش این برگه‌ها نیز به نماد معاملاتی تسه 9709 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر 97) با خرید 2 برگه از سوی یک نفر تعلق داشت.

    با این حال در 5 نماد معاملاتی تعداد برگه‌های خریداری شده در بازه هزار تا 2 هزار برگه قرار داشت و در 11 نماد معاملاتی کمتر از هزار برگه به فروش رسید. در سه نماد معاملاتی نیز کمتر از 10 برگه خرید و فروش شد.

    گزارش معنادار فرابورس از بازار اوراق تسهیلات مسکن در خرداد

    در حالی که فرابورس ماهانه آمار معاملات انواع سهام، برگه‌ها، اوراق بدهی، اسناد خزانه، سهام گروه‌های مختلف بورس شامل صنعتی‌ها، شیمیایی، فلزی‌ها و …، صندوق‌های سرمایه گذاری و ابزار نوین معاملاتی را منتشر می‌کند، در خرداد ماه آماری از میزان خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن ارائه نکرده و تنها به ذکر این جمله که «اوراق تسهیلات مسکن افت حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد»، بسنده کرده است.

    افت شدید حجم و ارزش معاملات نسبت به خرداد پارسال

    جمع آوری آمار منتشره در خصوص معاملات اوراق تسهیلات مسکن در خرداد ماه امسال نشان می‌دهد تنها در 18 روز کاری، معاملات در این بازار انجام شد و تعداد 43 میلیارد و 652 میلیون برگه اوراق تسهیلات مسکن به ارزش 14 هزار و 711 میلیارد و 800 میلیون تومان (با احتساب مجموع قیمت هر برگه به اضافه ارزش 500 هزار تومانی هر برگه برای دریافت تسهیلات مسکن) خرید و فروش شد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته (خرداد 97) کاهش 21 درصدی از نظر حجم و 42 درصدی از نظر ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی