عصر بازار

آمار ۳ ماه اخیر مشخص کرد :

۹۰ درصد ارزش معاملات مشتقه بورس انرژی در اختیار ۵ کارگزار بانکی

عصر اعتبار- آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که در ۳ ماه اخیر ۵ شرکت کارگزاری بانکی با در اختیار داشتن ۹۰ ارزش معاملات، درصدر برترین کارگزاری ها در بازار مشتقه بورس انرژی قرار داشته اند.

۹۰ درصد ارزش معاملات مشتقه بورس انرژی در اختیار ۵ کارگزار بانکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، در 3 ماه ابتدایی سال 98 بورس انرژی شاهد انجام معاملاتی به ارزش 41 هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با ارزش 21 هزار میلیارد ریال، بیش از 95 درصد رشد را نشان می دهد.

    پنج کارگزاری برتر بازار مشتقه

    همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه، پنج شرکت کارگزاری برتر از نظر ارزش معاملات در بازار مشتقه بورس انرژی، عبارت از کارگزاری‌های بانک ملت (61.01 درصد)، بانک مسکن (14.65 درصد)، بانک دی (5.94 درصد)، بانک سپه (4.81 درصد) و پارسیان (2.76 درصد)   هستند.

    در همین رابطه، پنج شرکت کارگزاری برتر در بازار فیزیکی بورس انرژی در سه ماهه نخست سال جاری شرکت‌های کارگزاری مفید (15.06 درصد)، خبرگان سهام (9.19درصد)، اقتصاد بیدار (8.54درصد)، نگاه نوین ( 8.14درصد) و بانک ملی ایران ( 7.01درصد) بوده‌اند.

    شایان ذکر است دو شرکت کارگزاری امین آوید (52.49درصد) و مفید ( 47.15درصد) نیز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله در این دوره تقریبا 99 درصد معاملات این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

    بر اساس این گزارش، در سه ماه اول سال 98 تعداد شرکت‌های کارگزاری عضو بورس انرژی 69 شرکت کارگزاری بوده  است که از این تعداد، 51 شرکت کارگزاری در دوره مذکور در زمینه ارائه خدمات به مشتریان فعالیت کرده‌اند. همچنین تعداد ایستگاه‌های معاملاتی شرکت های کارگزاری عضو تا پایان این دوره، 90 ایستگاه معاملاتی بوده است.

    تعداد کارگزاران فعال در بازارهای مشتقه، فیزیکی و سایر اوراق بهادار در سه ماهه ابتدایی سال  98 به ترتیب، 22، 49 و 5 شرکت کارگزاری بوده است.

    ارزش کل معاملات

    نگاهی به جزییات آمارهای منتشر شده نشان می دهد : پنج شرکت کارگزاری برتر از نظر ارزش کل معاملات در بازارهای بورس انرژی درسه ماهه نخست سال 98 به ترتیب شرکت‌های کارگزاری بانک ملت (با 12.5 درصد سهم از بازار)، مفید (با 12 درصد سهم از بازار)، خبرگان سهام (با 7 درصد سهم از بازار)، اقتصاد بیدار (با 6.5 درصد سهم از بازار) و نگاه نوین (با 6.5 درصد سهم از بازار) بوده‌اند. مجموع سهم پنج شرکت برتر در این دوره از کل معاملات در بازارهای بورس انرژی نزدیک به  45 درصد بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی