عصر بازار

سقف تسهیلات مشاعل خانگی بیشتر شد

عصر اعتبار- رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی از ارائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی خبر داد و گفت: طی سالهای ۹۵ تا ۹۷ بیش از ۱۶۵ هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی مشغول کار شده‌اند.

سقف تسهیلات مشاعل خانگی بیشتر شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهناز امامدادی گفت: پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به شاغلان دستگاه‌های دولتی ممنوع است ولی بازنشستگان از این قاعده مستثنی هستند و می‌توانند با رعایت مقررات از تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کنند.

    وی ادامه داد: براساس اطلاعات سامانه کارا، از بهمن 1396 تا تیر 1398 حدوداً به 17 درصد طرح‌های مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت شده که پنج درصد تسهیلات پرداخت شده در حوزه اشتغال روستایی و عشایری مربوط به مشاغل خانگی است.

    امامدادی تاکید کرد: در حال حاضر طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی در 9 استان آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به اجرا درآمده و 32 نشان تجاری و 5814 شغل به وجود آمده است.

    رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ادامه به ارائه گزارش 9 ماهه از اجرای طرح مشاغل خانگی پرداخت و گفت: بر اساس عملکرد 9 ماهه ستاد، 35 هزار نفر از متقاضیان مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند و 20 هزار نفر پس از توانمندسازی به بازار معرفی شدند.

    امامدادی گفت: در مرحله بعد برای 19 هزار نفر کار مشاوره و هدایت و برای 11 هزار نفر اتصال به بازار فراهم شده است؛ همچنین 10 شبکه و 32 برند ایجاد شده و 426 نفر پیشران فعال و 5814 نفر شغل به وجود آمده است.

    وی محصولات غذایی و آشامیدنی را دارای جایگاه مهمی در مشاغل خانگی دانست و گفت: با وجود مکاتبات زیادی که با وزارت بهداشت صورت گرفته است رشته‌های پیشنهادی غذایی برای راه اندازی مشاغل خانگی از سوی این وزارت بهداشت مشخص و تعیین تکلیف نشده است لذا انتظار داریم که وزارت بهداشت ظرف مهلت یک ماه نسبت به ارائه رشته‌های پیشنهادی مشاغل خانگی در حوزه محصولات غذایی اقدام لازم را صورت دهد.

    به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، وزارت بهداشت مکلف است دستورالعمل مواد غذایی و آشامیدنی متناسب با مشاغل خانگی را تهیه و در جلسه بعدی ستاد ارائه کند.

    امامدادی درعین حال پرداخت تسهیلات به شاغلان دستگاه‌های دولتی را ممنوع اعلام کرد و گفت: یکی از موانع پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان بیکار، اعطای تسهیلات اشتغال خانگی بوده و متاسفانه بعضی از دستگاه‌های اجرایی در حالی که قانون تکلیفی برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به شاغلان دولتی ندارد اما به دنبال گرفتن تسهیلات مذکور هستند در صورتی که اولویت طرح با بیکاران است.

    به گفته وی 13 هزار نفر از مشاغل ایجاد مورد بازرسی قرار گرفته و 400 نمایگشاه در سطح کشور برای عرضه محصولات تولیدی تشکیل شده است.

    در ادامه این نشست، محمد صادق بیجندی معاون رییس جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، بازتاب عملکرد وزارت کار و ستاد مشاغل خانگی در سایر وزارتخانه‌ها را حایز اهمیت دانست و گفت: نقش وزارت کار در میان دستگاهها به عنوان نقشی سیاستگذار، تسهیلگر و هدایتگر پذیرفته شده و جهاددانشگاهی پیاده کننده سیاستهای وزارتخانه بوده است.

    وی افزود: یکی از بحثهای مهم و جدی که جای آن در کشور به شدت خالی بود، موضوع مشاغل خانگی است و ما تلاش کردیم از زمان امضای تفاهم نامه همکاری در ابتدای برج اردیبهشت تا کنون زیرساختها را آماده و مکاتبات لازم را انجام دهیم و مزیتهای 20 استان کشور را شناسایی و قطعی کنیم.

    رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان افزود: در این طرح یک ریال وام و تسهیلات نگرفتیم و تنها از منابع صندوق کارآفرینی امید استفاده کردیم وطرح را پیش بردیم.

    بیجندی گفت: در حال حاضر بیش از سه میلیون زن سرپرست خانوار داریم که با همکاری و حمایت معاونت زنان ریاست جمهوری توانستیم برای 6200 نفر از این زنان در حوزه مشاغل خانگی اشتغالزایی کنیم.

    معاون رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: طی مذاکره با شبکه‌ها و برندهای ملی در حال گرفتن اطلاعات زنان سرپرست خانوار هستیم و برای آنکه طرح به مشکل نخورد با همکاری کارفرما که معاونت زنان ریاست جمهوری است و ناظر طرح که وزارت کار است از طریق کمیته امداد، بهزیستی و سازمان زندانها اطلاعات این دسته از زنان را در اختیار گرفته ایم که پس از غربالگری درصورتی که تحت پوشش حمایتی نباشند برایشان اشتغال پایدار ایجاد کنیم.

    وی متذکر شد: در اجرای طرح مشاغل خانگی 9 استان کشور را مورد ارزیابی قرار داده و به شکل پایلوت طرح را در آنها اجرا کردیم.در این راستا با شهرداری تهران تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که در مرحله نهایی است و برای 2000 نفر ذیل مشاغل خانگی در استان تهران اشتغالزایی خواهیم کرد. همچنین با بنیاد تعاون ناجا، سازمان بهزیستی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مذاکره کرده ایم تا این طرح را در مجتمع های مسکونی آنها به شکل بومی اجرایی کنیم و همه در ذیل این الگو قرار دارند و امیدواریم این طرح را به عنوان یک طرح ملی برای تمام کشور به شکل فراگیر گسترش دهیم.

    بیجندی در پایان ایجاد و گسترش مشاغل خرد و کوچک را موجب رونق تولید و اقتصاد کشور دانست و گفت: در طرح مشاغل خانگی به دنبال اتصال به بازار، شبکه سازی و برندسازی و عرضه محصولات به بازار فروش هستیم.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز در این نشست از پرداخت 1,500 میلیارد تومان منابع این صندوق برای مشاغل خانگی خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط سرانه وام برای هر شغل خانگی 20 میلیون تومان است و تاکنون از طریق وام مشاغل خانگی برای 10 هزار نفر شغل ایجاد شده است.

    وی گفت: سال گذشته در حوزه اشتغال روستایی 23 هزار و 500 طرح مورد حمایت قرار گرفت و 1,100 میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های اشتغال پرداخت شد و در نهایت 67 هزار فرصت شغلی روستایی و عشایری به تثبیت رسید.

    نوراله زاده تاکید کرد: تسهیلات مشاغل خانگی به طور مرتب از طریق GPS مورد رصد قرار می گیرد تا انحرافی در طرح مشاهده نشود و این کار از طریق دستگاه‌های GPS قابل ردیابی و رصد است.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به ایجاد 92 هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی گفت: از این میزان تنها 6 درصد مشاغل تعطیل شده یا به اجرا در نیامده اند.

    وی گفت: سال گذشته 200 میلیارد تومان تسهیلات به برخی از کسب و کارهای خانگی نظیر صنایع دستی و فرش اختصاص یافت که از این محل 10 هزار نفر شاغل شدند؛ امسال هم پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی روستایی نظیر بوم‌گردی ادامه دارد تا استقبال گردشگران از فضاهای بوم‌گردی بیشتر شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو