عصر بازار

مدیرکل بهزیستی استان تهران:

اعتبار افزایش مستمری امسال هنوز پرداخت نشده

عصر اعتبار- مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: یک میلیاد و ۱۰۰ میلیون تومان برای اجرای قانون جامع در بودجه ۹۸ مصوب شده که تاکنون این اعتبار تخصیص داده نشده است.

اعتبار افزایش مستمری امسال هنوز پرداخت نشده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، داریوش بیات‌نژاد در نشست خبری هفته بهزیستی که امروز در مرکز کاهش آسیب معتادان متجاهر اخوان برگزار شد، اظهار داشت: در سال جاری تمامی پرداختی‌های مددجویان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق سامانه الکترونیکی انجام می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های بهزیستی در سامانه شفافیت ثبت می‌شود، گفت: توانمندسازی و حمایت از جامعه هدف برای رسیدن به استقلال، یکی از اقداماتی است که در بهزیستی دنبال می‌شود.

    مدیرکل بهزیستی استان تهران در خصوص میزان اشتغال انجام شده در سال 97 افزود: تعهد ما، ایجاد 2300 شغل بود که با اقدامات انجام شده، توانستیم از 3300 شغل نیز عبور کنیم؛ به طوری که متناسب با علایق و استعداد مددجویان، معلولان و معتادان بهبودیافته، آموزش‌های لازم برایشان شکل گرفت که منجر به ایجاد اشتغال شد.

    بیات‌نژاد تصریح کرد: تشکیل گروه‌های همیار زنان در راستای توانمندسازی آنها، یکی دیگر از اقدامات انجام شده در بهزیستی است که هدف ما ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات در سال جاری است.

    وی در مورد مسکن مددجویان نیز گفت: بر اساس تفاهمنامه‌های منعقد شده با بسیج، سپاه، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و خیرین مسکن‌ساز، توانستیم در سال 98 تعدادی از خانواده‌های تحت پوشش را بخصوص آنهایی که دارای دو معلول بودند، خانه‌دار کنیم.

    مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه در سال گذشته 808 واحد مسکونی واگذار شد، افزود: در چهار ماهه امسال توانستیم با اقدامات انجام شده 226 واحد در شهرستان‌های مختلف استان تهران برای مددجویان احداث کنیم و تا پایان شهریور ماه نیز 100 واحد برای خانواده‌های دارای دو معلول به بهره‌برداری می‌رسد.

    بیات‌نژاد با تأکید بر اینکه 140 هزار خانواده معلول تحت پوشش هستند، گفت: بیش از 77 هزار نفر از آنها خدمات مستمری دریافت می‌کنند و مابقی نیز خدمات موردی و تجهیزات دریافت می‌کنند.

    وی اظهار داشت: اتفاق خوبی که در سال 98 افتاد، این بود که خانواده‌هایی که دارای سرپرست معلول بودند و مستمری به آنها تعلق نمی‌گرفت، در سال جاری بر اساس بُعد خانوار، مستمری دریافت می‌کنند؛ به طوری که 178 هزار خانواده معلول در کشور از ماه آینده مستمری‌شان را بر اساس بُعد خانوار دریافت می‌کنند که از این آمار، 14 هزار خانوار در استان تهران هستند.

    مدیرکل بهزیستی استان تهران در مورد افزایش مستمری مددجویان افزود: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان در بودجه سال 98، 1,100 میلیارد تومان برای افزایش مستمری آنها در نظر گرفته شده که متأسفانه تاکنون این اعتبار تخصیص داده نشده است.

    به گفته بیات‌نژاد، در صورت تخصیص اعتبار، افزایش 20 درصدی مستمری مددجویان را در سال جاری اجرایی خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: در سال گذشته یک میلیارد و 700 میلیون تومان بودجه افزایش مستمری‌ها بود که در سال 98 این اعتبار به 2 میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش یافت که رقم قابل توجهی از آن مربوط به مددجویان استان تهران است.

    مدیرکل بهزیستی استان تهران در مورد طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان نیز گفت: این طرح از 22 خرداد ماه با همکاری شهرداری و فرمانداری شروع شد و حدود 270 کودک توانست 2 NGO که طرف قرارداد فرمانداری بودند، پذیرش شدند.

    بیات‌نژاد با اشاره به اینکه بر اساس آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان، بهزیستی نقش نظارت را دارد، تصریح کرد: مشکلاتی در بخش جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان رخ داد و دستگاه‌هایی که در این امر دخیل بودند، همکاری‌های لازم را انجام ندادند؛ بر این اساس فعلاً دست نگه داشته‌ایم و پس از آماده شدن زیرساخت‌ها، طی هفته آینده اجرای آن را آغاز خواهیم کرد. همچنین تعداد پذیرش کودکان را بر اساس ظرفیت جدید، اجرایی خواهیم کرد.

    وی با اشاره به اینکه ممکن است بخشی از کودکان کار به صورت گروهی و باندی مشغول به کار باشند، تأکید کرد: این بحث را باید از نیروی انتظامی پیگیری کرد اما در بهزیستی با چنین چیزی مواجه نشده‌ایم و اگر این موضوع انجام شود، اعمال و رفتار مجرمانه است و نیروی انتظامی و اداره اتباع باید پاسخگو باشند.

    مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: بر اساس آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان، 12 دستگاه مأموریت برایشان تعریف شده که نیروی انتظامی، شهرداری، وزارت کار، بهزیستی، فرمانداری، استانداری و … از جمله این دستگاه‌ها هستند.

    بیات‌نژاد ادامه داد: تکدی‌گری طبق قانون جرم محسوب می‌شود و جمع‌آوری‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد کودکان پذیرش شده، اتباع خارجی افغانستان، پاکستان و عراق هستند و بیش از 60 درصد آنها نیز مجوز قانونی در کشور ندارند.

    وی افزود: غربالگری و ساماندهی اولیه در مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری انجام می‌شود و بهزیستی چنانچه کودکی فاقد سرپرست، هویت و فاقد سرپرست مؤثر باشد را در سه مرکز «یاسر»، «بعثت» و «افسریه» پذیرش می‌کند. همچنین مراکز شبه خانواده نیز متناسب با ظرفیت و توانایی که دارند، کودکان را نگهداری می‌کنند.

    مدیرکل بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: اولین مشکل در ساماندهی کودکان کار و خیابان، فضای استاندارد و نداشتن تجهیزات لازم بود که امیدواریم طی روزهای آینده این مشکل برطرف شود.

    بیات‌نژاد در مورد مرکز کاهش آسیب ماده 16 اخوان نیز گفت: متأسفانه تاکنون با گذشت چند ماه از سال، اعتباری برای نگهداری از معتادان متجاهر در مراکز ماده 16، به ما داده نشده و همین موضوع باعث می‌شود در کیفیت خدمات، به این افراد آسیب وارد شود و اعتماد مراکز و مؤسسات بخش خصوصی نیز از بین خواهد رفت به همین دلیل تقاضا می‌کنیم در خصوص ارائه خدمات بهتر و اعتمادسازی و واگذاری خدمات به بخش دولتی، این اعتبار که برای سه ماه اول سال، 10 میلیارد تومان است، به بهزیستی استان پرداخت شود.

    وی تصریح کرد: از نیمه دوم سال 96 ساماندهی درمان معتادان متجاهر به بهزیستی واگذار شد که بعد از درمان و بهبود، مسیر توانمندسازی بر اساس استعداد و علایق آنها ایجاد می‌شود. در این راستا معتادان بهبودیافته آموزش‌های لازم را در مراکز می‌بینند که در نهایت منجر به اشتغال آنها خواهد شد.

    در بازدید امروز از مرکز اخوان، رونمایی از دستگاه اسکن عنبیه انجام شد که با این دستگاه میزان مراجعه مجدد، تشخیص هویت و میزان لغزش معتادان مشخص می‌شود. همچنین این دستگاه ظرفیت این را دارد در صورتی که فرد معتاد گم شود و خانواده‌ها به این مراکز مراجعه کنند، آدرس و محل آنها اعلام می‌شود. همچنین هزینه دستگاه 22 میلیون تومان اعلام شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی