عصر بازار

دو متغیر اونس طلا را تحریک کرد

شکست مقطعی رکورد ۶ ساله طلا

عصر اعتبار- قیمت هر اونس طلا در روزهای انتهایی هفته افزایشی شد. فلز زرد بعد از اینکه ابتدای هفته را با نوسان‌های خفیف آغاز کرده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه وارد روندی افزایشی شد. در حالی‌که قیمت معامله‌ این فلز گران‌بها در روز سه شنبه ۱۴۰۵ دلار رقم خورده بود، از ابتدای روز چهارشنبه شروع به افزایش قیمت کرد و در پایان روز چهارشنبه به قیمت ۱۴۲۴ دلار رسید.

شکست مقطعی رکورد ۶ ساله طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس در روز پنج‌شنبه نیز به افزایش بها ادامه داد و قیمت 1443 دلار را به ثبت رساند. قیمت طلا در این دو روز مجموعا افزایش 67/ 2 درصدی را ثبت کرد. قیمت هر اونس طلا در ساعاتی از روز پنج‌شنبه با لمس قیمت 1453 دلاری، رکورد 6 ساله خود را شکست. کارشناسان دلایل این افزایش را به دو دلیل عمده نسبت می‌دهند. این دو دلیل در اواخر هفته قیمت این فلز گران بها را تحریک کرد. دلیل اول افزایش قیمت اونس طلا به سخنرانی جان ویلیامز رئیس فدرال رزرو نیویورک برمی‌گردد؛ سخنرانی ویلیامز تا حدودی این اطمینان را ایجاد کرد که فدرال رزرو در نشست 30 و 31 جولای، نرخ بهره را کاهش خواهد داد و شاید این کاهش بیش از نرخ مورد انتظار باشد. تحلیلگران مجموعه سخنان ویلیامز را به‌عنوان سیگنالی مبنی بر کاهش تهاجمی نرخ بهره در آخر این ماه تلقی کردند. بعد از سخنان ویلیامز بود که قیمت هر اونس طلا رکورد 6 ساله خود را شکست. عامل دوم افزایش جذابیت این دارایی امن، افزایش تنش‌های سیاسی در روزهای اخیر بود. آمریکا اعلام کرد که روز پنج‌شنبه، یکی از ناوهای آمریکایی، یک پهپاد ایرانی در تنگه هرمز را سرنگون کرده است. موضوعی که ایران آن را تکذیب کرده است. با توجه به این عوامل هر اونس از فلز زرد در هفته گذشته بالای مرز 1400 دلار معامله شد و هنوز تهدیدی مبنی بر بازگشت قیمت این فلز به مرز 1360 دلار وجود ندارد. طبق تحلیل برخی از کارشناسان، انتظار می‌رود قیمت طلا در هفته‌های آتی نیز افزایشی باشد.

    انتظار می‌رود شاخص دلار نیز هفته را تقریبا در نقطه‌ای به پایان برساند که آن را آغاز کرده بود. شاخص دلار که ارزش این پول را در برابر سبدی از پول‌های کشورهای توسعه یافته می‌سنجد، روز دوشنبه یعنی روز ابتدایی هفته را با میزان 54/ 96 پشت سر گذاشته بود، تا ساعت 4 روز جمعه به ارزش 66/ 96 رسید. این میزان نوسان نشان می‌دهد که ارزش شاخص دلار در هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. بزرگ‌ترین کاهش ارزش شاخص دلار روز پنج‌شنبه رقم خورد که این شاخص 42/ 0 درصد از ارزش خود را در یک روز از دست داد. کاهش ارزش دلار در روز پنج‌شنبه نیز به دلیل سخنرانی ویلیامز رئیس فدرال رزرو نیویورک بود که امیدها را برای کاهش نرخ به‌صورت قاطعانه افزایش داد. سیگنال کاهشی نرخ بهره در آمریکا باعث شد بانک مرکزی کشورهای نوظهور اقتصادی با اطمینان بیشتری دست به کاهش نرخ بهره خود بزنند. اندونزی، کره جنوبی و آفریقای جنوبی، نرخ‌های بهره خود را در روز پنج‌شنبه به میزان 25/ 0 کاهش دادند.
    هفته کاهشی سهام

    شاخص S&P 500 نیز که فهرستی است از 500 سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک، در پایان روز پنج‌شنبه به پایین مرز 3000 برگشت. این شاخص که در آخرین روز هفته گذشته با شکستن سقف سه هزار تایی رکوردی تاریخی را به ثبت رسانده بود، در پایان روز پنج‌شنبه میزان 2995 را ثبت کرد. شاخص داوجونز نیز مانند شاخص S&P 500 تا روز پنج‌شنبه، هفته‌ای کاهشی را پشت سر گذاشت. شاخص داوجونز از ابتدای هفته گذشته تا روز پنج‌شنبه 4/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده است. شاخص نزدک نیز مانند شاخص‌های دیگر هفته‌ای کاهشی را پشت سر گذاشت و تا روز پنج‌شنبه بازده هفتگی منفی 45/ 0 را ثبت کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی