عصر بازار

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان ۲ برابر بیکاری عمومی است

عصر اعتبار- کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دو برابر بیکاری عمومی است گفت: در حال حاضر اغلب فعالیت‌های بخش خصوصی بیشتر در بخش خدمات است و به همین دلیل نرخ اشتغال در بخش خدمات بیش از سایر بخش‌ها است.

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان ۲ برابر بیکاری عمومی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار درباره علت افزایش میزان آمار بیکاری تحصیلکرده‌ها، گفت:‌ اختلاف نظرهایی در این باره وجود دارد، در دو دهه گذشته هم با مشکل مواجه بودیم، با شروع توسعه دانشگاه‌ها در کشور به‌ویژه دانشگاه آزاد همین موضوعات مطرح بود که نظام آموزشی متناسب با بازار کار شکل نگرفته و نیروی کار تربیت نمی‌کند.

    وی افزود: در سه دهه اخیر تغییرات بسیاری در حوزه دانشگاه شکل گرفته است. علاوه بر توسعه رشته‌های دانشگاهی، برخی از رشته‌ها تغییراتی داشته است. دانشگاه‌ها هم تا حدودی تغییرات عملیاتی داشته‌اند. علی‌رغم ایجاد دانشگاه علمی کاربردی اما مشکل بیکاری نیروی فارغ التحصیل برطرف نشده است.

    حاج‌اسماعیلی تمایل مردم به استخدام‌های دولتی را یکی دیگر از مشکلات بازار کار خواند و گفت: کسانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند، علاقه‌مند هستند که در بخش‌های دولتی استخدام شوند تا شغلی در شأن تحصیلات خود داشته باشند، این در حالی است که جذب نیروی کار در بخش‌های دولتی بسیار محدود است و از سوی دیگر بخش خصوصی هم نیز سازوکار لازم برای جذب فارغ التحصیلان و نیروی متخصص را پیدا نکرده است.

    کارشناس بازار کار گفت: علاوه بر وجود ضعف ساختاری، نتوانستیم اقتصاد کشور در بخش خصوصی را فعال کنیم و هنوز هم در حوزه تصدی و انحصار دولتی در اقتصاد باقی مانده است. تا زمانی که دچار این ضعف‌ها هستیم، نمی‌توان انتظار داشت که فارغ التحصلان به‌سرعت بتوانند وارد بازار کار شوند.

    این کارشناس بازار کار گفت: اختلاف نظرهایی درباره مبنای تهیه آمار بیکاری در مرکز آمار وجود دارد، معتقدم که این آمار در واقعیت بیشتر از رقمی است که اعلام می‌شود، اما با این حال هم نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دو الی سه برابر بیشتر از نرخ بیکاری عمومی در کشور است به‌طوری که نرخ بیکاری چیزی حدود 12 درصد است اما نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها از 40 درصد هم عبور کرده است.

    وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی برای جذب این نیروی متخصص باید تقویت شود، ادامه داد: دولت نمی‌تواند سالانه بیش از 30 هزار نیروی کار را جذب کند و با محدودیت در جذب نیرو مواجه است، بنابراین باید مشکلات بخش خصوصی به‌صورت ریشه‌ای حل شود و البته عملکرد بخش خصوصی هم باید مبتنی بر فعالیت‌هایی باشد که بتواند نیروی کار متخصص را جذب کند.

    حاج‌اسماعیلی گفت: در حال حاضر اغلب فعالیت‌های بخش خصوصی بیشتر در بخش خدمات است و به همین دلیل نرخ اشتغال در بخش خدمات بیش از سایر بخش‌ها است و متأسفانه در بخش صنعت و کشاورزی ظرفیت اشتغال به‌شدت پایین است و این نشان می‌دهد که با مشکلات ساختاری در بازار کار مواجه هستیم.

    این کارشناس بازار کار اضافه کرد: بیشترین محصلان در نظام آموزش عالی در مقطع کارشناسی هستند و مقطع کارشناسی بیشترین فارغ التحصیل را دارد،‌ بنابراین بیشتر فارغ التحصیلان که هنوز وارد بازار کار نشده‌اند دارای مدرک کارشناسی هستند و در این مقطع بیشترین آمار بیکاری را داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی