عصر بازار

سپرده‌های بانک‌ها از نقدینگی کشور بیشتر شد

عصر اعتبار- تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد؛ در فروردین ماه امسال مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۰۸۲۵هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۰۵۸هزار میلیارد ریال (۲۴.۳درصد) افزایش یافته است.

سپرده‌های بانک‌ها از نقدینگی کشور بیشتر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، گزارش جدید بانک مرکزی از وضعیت کامل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به‌تفکیک استان در پایان فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد؛ مانده کل سپرده‌ها بالغ بر 20825 هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل 4058 هزار میلیارد ریال (24.3 درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل 151.7 هزار میلیارد ریال (0.7 درصد) افزایش یافته است.

    بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده 11417.9 هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل 54.3 هزار میلیارد ریال است.

    نکته مهم در این گزارش، پیشی گرفتن حجم سپرده‌های بانک‌ها از حجم کل نقدینگی کشور است؛ آن‌طور که گزارش بانک مرکزی در هفته‌های اخیر نشان داد، در پایان سال 97، حجم نقدینگی 18 هزار و 828 هزار میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به پایان سال 96 معادل 23.1 درصد افزایش نشان می‌دهد، این در حالی است که این افزایش در دوره مشابه سال گذشته 22.1 درصد بوده است.

    * بانک‌ها در فروردین ماه چقدر وام دادند؟

    مانده کل تسهیلات بالغ بر 15107.2 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل 2306.4 هزار میلیارد ریال (18 درصد) و نسبت به پایان سال قبل 17 هزار میلیارد ریال (0.1 درصد) افزایش داشته است.

    بیشترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده 9808.8 هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل 51.3 هزار میلیارد ریال است.

    شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی 80.8 درصد می‌باشد که نسبت به پایان فروردین ماه 97 و پایان اسفند 97، به‌ترتیب 4.3 و 0.5 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

    البته نسبت مذکور در استان تهران 94.7 درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد 106.4 درصد است.

    هرچند یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی