عصر بازار

سخنگوی دولت مطرح کرد:

پیش‌بینی ما بر ثبات بازار است

عصر اعتبار- سخنگوی دولت با اشاره به توقیف نفتکش‌ انگلیسی گفت: ما برای حسن نیت تا الان اغماض می‌کردیم، ما ملزم به اغماض نیستیم، به هیچ عنوان بحث تلافی نیست بلکه یک اقدام حقوقی از طرف ایران بوده است.

پیش‌بینی ما بر ثبات بازار است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت عصر امروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در مورد توقیف کشتی انگلیسی گفت: جالب است زمانی که نفتکش انگلیسی تخلف می‌کند و ایران واکنش به جا و به حق نشان می‌دهد برخی سریعاً واکنش منفی نشان می‌دهند. تا تخلفی کشتی انگلیسی انجام می دهد برخی کشورها درخواست رفع توقیف می‌دهند ما از آنها می خواهیم درخواست رفع توقیف کشور ما را بدهند، مقایسه توقیف دو نفتکش خوانش غلط است.

    * توقیف نفتکش‌ انگلیسی اقدام حقوقی از طرف ایران بود

    وی با تامید بر اینکه ما برای حسن نیت تا به الان اغماض می کردیم ،ادامه داد: نفتکش انگلیسی دستگاه GPS خود را خاموش کرده، از مسیر خروجی وارد تنگه هرمز شده و به هشدارهای ما توجه نکرده، بنابراین اقدام ما در راستای امنیت آبراه و محیط زیست است. آنها می‌خواهند اقدام ایران را به عنوان واکنش به توقیف نفتکش ایرانی جلوه دهند. وقتی انگلیسی‌ها رفتار خصمانه در قبال نفتکش های ما نشان می‌دهند، که البته رفتار آنها غیر قانونی هم بود، دیگر نباید توقع داشته باشند که ایران اغماضی در تضمین امنیت آبراه‌های خود داشته باشد. ما ملزم به اغماض نیستیم، به هیچ عنوان بحث تلافی نیست بلکه یک اقدام حقوقی از طرف ایران بوده است.

    ربیعی با اشاره به هرج و مرج در دنیا تصریح کرد: ما با این نوع رفتارها در مورد توقف این کشتی آشنا هستیم و برای جلوگیری از مشکلات محیط زیستی در آبهای خودمان این کار را انجام دادیم. ما معقتدیم از طرق دیپلماتیک هم می شود این موضوع را حل کرد ولی ما به منطق آمریکایی ها و انگلیسی ها عادت کرده ایم که خودشان رفتارهایی غیردوستانه و غیرقانونی انجام می دهند اما با واکنش قانونی نسبت به آن مشکل دارند.

    وی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری شورا یاری‌های شهر و تاکید سراج مبنی بر غیرقانونی بودن آن، اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه را برای برگزاری شورایی های را تصویب کرده و طبق قانون شوراها و تایید آن در کمیته تطبیق مصوبات برگزاری این انتخابات قانونی است، رییس مجلس هم آن را تایید کرده است، دوازده هزار نفر برای کاندیداتوری ثبت نام کردند و 99 درصد تایید شده اند.

    * پیش‌بینی ما بر ثبات بازار است

    وی در مورد نرخ ارز اظهار داشت: معمولا اتفاقات حوزه اقتصادی با تاخیر آثار خود را می گذارد، منحنی رشد تورمی پایین آمده البته به معنای ارزانی نیست اما رشد شتابنده را کنار گذاشته و آثار میانی و بلند مدت خود را بر کاهش قیمت ها خواهد گذاشت.

    وی ادامه داد:‌پیش‌بینی ما بر ثبات بازار است دولت بخاطر شرایط تحریمی چند نرخی را برای نرخ ارز تحمل کرده اما دولت برای حمایت از دهک های پایین کماکان ارز 4200 تومانی را برای کالاهای خاص ادامه خواهد داد
    با سیاست های اقتصادی بوده که به ثبات رسیدیم، علت تاخیر بازار متشکل ارزی صرفا فنی است.

    ربیعی تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نرخ ارز از پیش تعیین شده را نداریم، گفت: باید از مردم به خاطر کنش صحیح اقتصادی تشکر کنیم.

    وی گفت: با تصمیم دولت در زمینه بازرگانی به مردم کمک می کند، امیدواریم شوک 18 ماهه که هیچ دوره ای سابقه نداشته را بخوبی رد کنیم.

    سخنگوی دولت گفت: اقدام ایران در زمینه توقیف نفتکش انگلیسی،کشتی در برابر کشتی نیست، سازمان بنادر مکلف شد تخلفات کشتی انگلیسی را به مراجع بین المللی بالا دستی گزارش دهد.

    ربیعی در مورد سفر نخست وزیر عراق، اظهار داشت: معمولا کشورهای دوست ما، هر کدام که به ایران می‌آیند ابراز تمایل می‌کنند که از تنش‌های منطقه‌ای بکاهند اما ما تاکنون تصمیمی برای میانجی گری نداشتیم.

    وی درباره توقف دو کشتی ایرانی در برزیل به دلیل تحریم،گفت: با سوخت‌رسانی از ایران کشتی‌ها به کشور باز می گردند.

    سخنگوی دولت در مورد واگذاری تیم های استقلال و پرسپولیس، اظهار داشت: ما در دولت با آقای سلطانی فر و دژپسند در این باره صحبت کردیم، در مورد باشگاه های بزرگ نمی توانیم مثل یک شرکت تجاری برخورد کنیم، وزارت ورزش و اقتصاد این نحوه از واگذاری را دچار مشکل می دانند؛ آقای سلطانی فر به شدت دنبال واگذاری است و برای این مورد با مجلس مذاکره می کنند.

    ربیعی در مورد عدم اهتمام جدی دولت در قاچاق کالا و ارز، بیان داشت: فردا جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داریم، سیاست‌های مبارزه با قاچاق در دولت وجود دارد، آمارهایی که در مورد قاچاق مطرح می‌شود خیلی بیشتر از ارقام دولت است و صحیح نیست. برخورد انتظامی با قاچاق سوخت بصورت جزئی را نمی پسندیم هر چند برخورد با آن لازم است، البته با سیاست هایی جلوی این اقدامات تا حدودی گرفته شده است.

    وی در مورد ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی از سوی ترامپ، خاطر نشان کرد: ادعای ما این است که هیچ پهپاد ایرانی هدف قرار نگرفته، کسی که ادعا دارد باید ثابت کند، اقدامات ما در زمینه گشت زنی پهپادهایمان برای امنیت خودمان است، وقتی ادعای آمریکایی ها را در زمینه ساقط کردن پهپاد ایرانی شنیدم یاد دیالوگی از فیلم قیصر افتادم.

    سخنگوی دولت در مورد اظهارات اخیر جک استراو، گفت: دیدگاه مردم در مورد کودتای 28 مرداد، جنگ تحمیلی و زدن هواپیمای ما تغییر نخواهد کرد هر کسی با ایرانی ها رفت و آمد کند متوجه می شود فرهنگ ایرانی زیر بار زور نمی رود و استقلال طلبی دارد.

    ربیعی در مورد دریافت 9 درصد مالیات از تولید کنندگان،گفت: یکی از گله‌های اتاق‌های بازرگانی و صنایع تجدیدنظر کردن در شیوه مالیات بر ارزش افزوده است، باید زودتر این لایحه را به سرانجام برسانیم.

    وی در خصوص یک میلیارد یورویی که در بحث واردات گم شده است، عنوان کرد: آقای همتی نامه ای را در تاریخ 12/3/98 به رییس جمهور می نویسد که در آن خواستار آن می شود که پیگیری شود این ارزهای تخصیص یافته کنترل و تسریع در ترخیص کالاهایشان شود و بحث گم شدن پولی نیست، لیست تمام شرکت ها هم هست، دولت حتی برای یک سنت هم چشم پوشی نمی کند روی این نامه آقای واعظی یک یادداشتی می نویسد که این مساله را پیگیری کنند.

    وی ادامه داد: رقم قابل توجه آن برای دارو بوده و بخشی برای لاستیک و کالاهای دامی و انسانی بوده. مبلغ 1/3 میلیارد دلار برای واردات دارو بوده و این حق را وزارت بهداشت دارد که آن را پیگیری کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی