عصر بازار

بانک‌های مرکزی جهان از دلار فاصله می‌گیرند

عصر اعتبار- حجم ذخایر طلای بانک‌های مرکزی جهان امسال با سرعت بسیار زیادی افزایش یافته است.

بانک‌های مرکزی جهان از دلار فاصله می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شورای جهانی طلا اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال بانک‌های مرکزی در جهان 374 تن طلا خریداری کرده اند. بدین ترتیب حجم ذخایر طلا در بانک های مرکزی جهان به 1123 تن رسیده است. این میزان طلای خریداری شده در 19 گزارش فصلی اخیر شورای جهانی طلا بی‌سابقه بوده است.

    در بین کشورهای مختلف روسیه کماکان پیشتاز است و بانک‌های مرکزی چین و لهستان نیز با فاصله گرفتن از دلار در حال متنوع ساختن ذخایر خود هستند. در ماه ژوئن بهای طلا در بازارهای جهانی از قله 1400 دلاری نیز عبور کرد که از سال 2013 تاکنون بی سابقه بوده است. به نظر می‌رسد با توجه به کاهش نرخ بهره در کشورهای مختلف و افزایش تنش های سیاسی، تمایل کشورها برای خرید طلا افزایش پیدا کرده است.

    آلستر هیویت، مدیر واحد اطلاعات شورای جهانی طلا گفت: ژوئن ماه مهمی برای بازار طلا بود و بهای طلا از سقف چند سال اخیر خود عبور کرد. قیمت طلا در این ماه بیشترین افزایش خود را از سال 2012 تجربه کرد. در حالی که به نظر می‌رسد بانک مرکزی آمریکا وادار به کاهش نرخ بهره شده است، تقاضای احتیاطی معامله گران تقویت شده و معاملات خرید طلا رونق گرفته است.

    شورای جهانی طلا هم‌چنین انتظار دارد که با توجه به افزایش ریسک‌های ژئوپلتیکی، سیاست‌های پولی انبساطی بیشتری در دستور کار کشورها قرار گیرد و افزایش تقاضا برای خرید طلا به بالا رفتن قیمت این فلز گران بها کمک کند.

    رکورد افزایش ذخایر طلا مربوط به روسیه است. در یک دهه گذشته روسیه مجددا به سمت افزایش ذخایر طلای خود حرکت کرده است و در عوض دارایی‌های دلاری خود را به نحو آشکاری کاهش داده است، به گونه‌ای که اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا که در اختیار روسیه است از 96 میلیارد دلار در ماه مارس به 14.9 میلیارد دلار در ماه می کاهش یافته است. بانک مرکزی روسیه در حال حاضر 460 میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد و در نظر دارد این میزان را به 500 میلیارد دلار افزایش دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی