عصر بازار

مدیرعامل فرابورس اعلام کرد؛

مهم‌ترین تعامل ۴۰ سال اخیر بورس و بانک مرکزی

عصر اعتبار- مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: اجرای عملیات بازار باز در بازار بدهی و صکوک بزرگترین همکاری بین بانک مرکزی و بازار سرمایه در ۴۰ سال گذشته است که باعث متعادل سازی بازار بدهی و حتی سهام می‌شود.

مهم‌ترین تعامل ۴۰ سال اخیر بورس و بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امیر هامونی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در حالی در دهه دوم عمر فرابورس قرار داریم که در ابتدا چشم انداز مثبتی برای فعالیت این بازار وجود نداشت اما با اجرای اهداف توسعه ای به جایگاه فعلی رسید به طوری که در حال حاضر میانگین روزانه معاملات در فرابورس به سطح مناسبی دست پیدا کرده و این بازار در نهادهای بین المللی همانند فدراسیون های جهانی و منطقه ای در رده های مناسبی قرار دارد.

    سهم  تامین مالی

    وی در ادامه گفت: بر اساس آمارهای موجود، تامین مالی بنگاه ها و خانوار در سال 97 نیز در فرابورس در وضعیت مطلوبی قرار داشت به طوری که به تامین مالی خانوار از مسیر اوراق تسهیلات مسکن از 7300 میلیارد تومان در سال 97 به 42000 میلیارد تومان رسید که نشان می دهد سهم قابل اعتنایی را بر عهده داشته است.

    برنامه‌های سال 98

    هامونی با اعلام اینکه راه اندازی بازار عملیات بازار باز با کمک بانک مرکزی از جمله برنامه های ویژه فرابورس در سال جاری است اظهار داشت: توسعه حوزه تکنولوژی و حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز در راستای کیفی سازی اهداف پیاده سازی می شود.

    زمان انتقال نماد فرابورس با بازار اول

    وی با بیان این مسئله که ارزش سهم فرابورس در طی 10 سال گذشته 140 برابر شده گفت: انتقال نماد فرابورس به بازار اول در 20 مرداد ماه انجام می شود و کشف نماد با انتقال به بازار بالاتر صورت می گیرد.

    آمار معاملات

    مدیرعامل فرابورس در ادامه اظهار داشت: در 10 سال گذشته در فرابورس، 406 هزار انواع اوراق با حجم 731 میلیارد ورقه در 77 میلیون دفعه  داد و ستد شده است. که شامل 2393 روز معاملاتی می شود.

    بازده 50 درصدی آیفکس

    وی تصریح کرد: آیفکس شاخص فرابورس از ابتدای سال جاری تا به امروز 50 درصد بازدهی را به ثبت رسانده و در عین حال ارزش بازاری فرابورس نیز با 350 هزار میلیارد تومان، 36 درصد رشد را رقم زده است. همچنین در حال حاضر ارزش ETF ها حدود 4500 میلیارد تومان است و رونق خوبی در این بازار حاکم است.

    جایگاه بین المللی فرابورس

    هامونی گفت: در حوزه بین الملل فرابورس در آمارهای رتبه بندی از جایگاه های ویژه ای قرار دارد به طوری که در بین اعضای فدراسیون بورس های آسیایی و اروپایی، آیفکس شاخص فرابورس با 106 درصد بازدهی رتبه اول، ارزش بازار رتبه 55 و ارزش معاملات نیز رتبه 50 را کسب کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو