عصر بازار

نامزد اتحادیه اروپا برای ریاست صندوق بین‌المللی پول کیست؟

عصر اعتبار- پس از ماه‌ها مذاکره، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با نامزدی کریستالینا جئورجیوا برای بر عهده گرفتن پست ریاست صندوق بین‌المللی پول موافقت کردند.

نامزد اتحادیه اروپا برای ریاست صندوق بین‌المللی پول کیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا سرانجام پس از ماه‌ها بحث و مذاکره کریستالینا جئورجیوا، اقتصاددان برجسته اهل بلغارستان را به عنوان گزینه نهایی خود برای کسب مقام ریاست صندوق بین‌المللی پول (IMF) معرفی کردند.

    خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه 13 مرداد (چهارم اوت) گزارش داد که برونو لو ماری، وزیر دارایی فرانسه، با ارسال پیام توییتری کوتاهی خبر انتخاب جئورجیوا را به عنوان نامزد اتحادیه اروپا برای کرسی ریاست صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد.

    وزیر دارایی فرانسه در پیام خود تاکید کرده است که «ما همه از نامزدی خانم جئورجیوا حمایت خواهیم کرد.»

    جئورجیوا که 65 سال دارد، در مسند معاونت بانک جهانی نیز تجربه اندوخته است. او با کسب این مقام جایگزین  کریستین لاگارد، رئیس فعلی صندوق بین‌المللی پول، خواهد شد. لاگارد در ماه آینده از مقام خود استعفا خواهد داد و ریاست بانک مرکزی اروپا را برعهده خواهد گرفت.

    انتخاب گزینه جدید با اکثریت محدود آرا در اتحادیه اروپا نشان‌دهنده شدت اختلاف نظرها میان کشورهای عضو این اتحادیه است.

    کریستالینا جئورجیوا که به عنوان سیاستمداری محافظه‌کار شناخته شده است، پس از اعلام این خبر در توییتی نوشت که این انتخاب «باعث افتخار» اوست. جئورجیوا نوشته است که در صورت انتخاب نهایی‌اش به عنوان رئیس صندوق بین‌المللی پول از مقام فعلی خود کناره‌گیری می‌کند.

    یرون دایسلبلوم، وزیر دارایی پیشین فرانسه که در مرحله پایانی انتخاب نامزد این مقام با جئورجیوا رقابت می‌کرد نیز با ارسال توییتی به او تبریک گفت و برایش آرزوی موفقیت کرد.

    به گفته یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا، در جریان رای‌گیری برای انتخاب گزینه نهایی که در شامگاه جمعه صورت گرفته است 56 درصد از کشورهای عضو این اتحادیه که 57 درصد جمعیت اتحادیه اروپا را دارند، به جئورجیوا رای داده‌اند. در این صورت او توانسته است حد نصاب لازم این اتحادیه یعنی 55 درصد رای کشورهای عضو که 65 درصد از جمعیت 500 میلیونی اتحادیه اروپا را نمایندگی می‌کنند، به دست آورد.

    بلغارستان، فرانسه و کشورهای جنوبی عضو اتحادیه اروپا از نامزدی کریستالینا جئورجیوا حمایت می‌کردند. آلمان و هلند از جمله کشورهایی بودند که از وزیر دارایی پیشین هلند پشتیبانی می‌کردند.

    کریستالینا جئورجیوا در 13 اوت 1953 متولد شده است و در حال حاضر هنوز 65 سالش کامل نشده است. شرط گزینش برای این مقام این است که گزینه معرفی شده در زمان نامزدی بیش از 65 سال نداشته باشد. برای این منظور باید اتحادیه اروپا استثنا قائل شود یا در مقررات موجود تغییرات کوچکی را به وجود آورد.

    جئورجیوا که دارای مدرک دکترای اقتصاد است، در بانک جهانی به ویژه در بخش اقتصاد زیست‌محیطی تجربه اندوخته بود و از 2017 ریاست این بخش را برعهده گرفت.

    در فاصله سال‌های 2010 تا 2014 کریستالینا جئورجیوا کمیسر اتحادیه اروپا در امور کمک‌های بشردوستانه بوده است. از سال 2015 تا 2016 میلادی، جئورجیوا جانشین رئیس بانک جهانی بود و زیر نظر ژان کلود یونکر، رئیس اتحادیه اروپا، به عنوان رئیس برنامه‌نویسی و بودجه پرسنلی به کار مشغول بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی