عصر بازار

آمریکا با تحریم سیستم بانکی، اجازه خرید دارو برای بیماران را نمی‌دهد

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: وقتی نقل و انتقال منابع مالی با مشکل رو‌به‌رو باشد و اجازه ارزآوری از محل فروش نفت را هم نداشته باشیم، پس ادعای عدم تحریم دارو نمی‌تواند صحیح باشد.

آمریکا با تحریم سیستم بانکی، اجازه خرید دارو برای بیماران را نمی‌دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، هاله حامدی‌فر در مورد تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر بخش دارویی کشور گفت: هرچند آمریکا دارو و مواد اولیه‌ آن را در لیست تحریم قرار نداده اما نباید فراموش کرد که هیچ فروشنده‌ای هم حاضر نیست دارو را به صورت رایگان در اختیار ما قرار دهد. وقتی سیستم بانکی در لیست تحریم است و نقل و انتقال پولی با مشکل رو‌به‌رو است در واقع این بخش نیز تحریم است.

    وی ادامه داد: یکی دیگر از مولفه‌های تحریم ممانعت از فروش نفت ایران به عنوان منبع اصلی ارزآوری کشور است که باعث شده ما در این موضوع نیز با مشکل مواجه شویم. در مجموع وقتی نقل و انتقال منابع مالی با مشکل رو‌به‌رو باشد و اجازه ارزآوری از محل فروش نفت را هم نداشته باشیم پس ادعای عدم تحریم دارو نمی‌تواند صحیح باشد.

    این فعال بخش دارویی کشور در مورد تاثیر تحریم‌ها بر صادرات داروی کشور گفت: البته در این مورد به آمار دقیقی در دسترس ندارم، اما می‌دانم میزان صادرات کشور در سال 97 نسبت به سال 96  کاهش داشته است. حداقل در مجموعه ما که تقریبا 60 درصد صادرات دارویی کشور متعلق به آن است در سال گذشته کاهش 40 درصدی صادرات داشتیم.

    وی افزود: بیشتر مقاصد صادرات داروی کشور، شرق آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین است.

    گفتنی است؛ محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت، با اعلام اینکه دارو و مواد غذایی نیز شامل تحریم های آمریکا شده است، اظهار داشت:  آمریکایی‌ها هیچ وقت راست نگفته‌اند و تاکنون نیز به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده‌اند، چرا که اساسا قرار نبود اقلام بشردوستانه تحت تحریم قرار بگیرد اما هدف آمریکا ایجاد نارضایتی در مردم و شکستن تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر حاکمیت و دولت ایران است. بنابراین طبیعی است که در این زمینه اخلال ایجاد کنند و به مردم بگویند که مسئولان ایران نمی‌توانند از عهده حل مشکلات شما بر بیایند. واقعیت این است که چنین سوالی برای ما هم وجود دارد که چرا اقلام بشردوستانه همچون مواد غذایی، دارو و... باید تحریم شود و تحت تاثیر تحریم قرار گیرد. در همین زمینه وزارت امور خارجه، شکایت کشورمان را به مراجع بین‌المللی برده‌ است که چرا باید این اتفاق بیافتد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو