عصر بازار

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

پیش‌بینی افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان

عصر اعتبار- سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار طرح رتبه‌بندی فرهنگیان است که اگر اجرا شود بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق آنها اضافه می‌شود.

پیش‌بینی افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، سید جواد حسینی در آیین نکوداشت خبرنگاران و اصحاب رسانه که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد درباره خبرنگاران، اظهار کرد: 17 مرداد سالگرد شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار نامیده شده است؛ از 3 منظر به این موضوع می پردازم؛ بین خبرنگاران و معلمان وجه اشتراک عمیقی است و آنان مانند معلمان، رسولان آگاهی‌بخش جامعه‌اند یعنی معلمان در رشد افکار عمومی مؤثر هستند و با آگاهی‌بخشی درست، نقش‌های رشد مدار و جامعه سالم را بردوش می‌کشند لذا وجه مشترک آنان برای ما قابل تأمل است.

    وی ادامه داد: نکته دوم و مهم این است که خبرنگاران بهترین حلقه واسط مردم و دولت هستند و با واقع‌گرایی، مسأله محوری و روشنایی‌گری، ایفای نقش می‌کنند و سیاست‌های دولت‌ها را به مردم و رنج‌ها و خواسته‌های مردم را به حاکمیت منتقل می‌کنند؛ آنان هوش و گوش مردم و حاکمیت به شمار می‌روند.

    حسینی گفت: در آموزش و پرورش یکی از اساسی‌ترین کارها پیوند آموزش و پرورش با جامعه و دولت است که بهترین خبرنگاران این افراد هستند؛ جامعه باید به آموزش و پرورش حساس شود و خبرنگاران چشم بینای جامعه، گوش و چشم مخاطبان، هوش ادراکی جامعه در تعلیم و تربیت و عامل اصلی پیوند اصلی صاحبنظران به تعلیم و تربیت هستند.

    وی اضافه کرد: برای اینکه مدارس و آموزش و پرورش با کیفیت داشته باشیم باید مدارس را به جامعه و برعکس پیوند بزنیم وظیفه ما این است که ضمن ارج نهادن مقام خبرنگار باید زمینه اتصال آنان را به ابعاد و لایه‌های سازمانی فراهم کنیم؛ اگر سازمان‌های ما شیشه‌ای شکل شوند، بهترین هدیه ما به خبرنگاران است.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: اولین اقدام من استقرار روابط عمومی و ایجاد شورای روابط عمومی بود؛ دومین کارم این بود که به تمام مدیران کل ابلاغ کردم از رسانه‌ای حق شکایت و پیگیری قضایی نخواهید داشت؛ شما کاستی‌ها را به ما هدیه و ناراستی‌های تعلیم و تربیت را به ما گوشزد کنید.

    وی درباره اقدامات خود در دو ماه گذشته در این وزارتخانه گفت: اولین کارم تلاش برای این است که سند تحول بنیادین را به شکل متوازن در تعلیم و تربیت عملیاتی کنیم چون نقشه راه تعلیم و تربیت این سند است؛ تمام ابعاد تعلیم و تربیت از ستاد تا صف باید متمرکز بر این موضوع شوند؛ این سند 5 آموزه اصلی دارد و اشکال عمده آموزش و پرورش را هدفگذاری کرده است.

    حسینی ادامه داد: اولین اشکال، تعلیم و تربیت تک ساحتی و متمرکز بر آموزش است که یکی از آموزه های اصلی سند، تعلیم و تربیت تمام ساحتی است و هم و غم ما نیز این موضوع است؛ دومین عارضه که تعلیم و تربیت از آن رنج می برد نگاه به معلول‌هاست تا علت‌ها؛ دومین آموزه سند چرخش‌های تحول آفرین است که بر نگاه ساختاری تأکید دارد و از سلیقه‌گرایی و کمی‌نگری تعلیم و تربیت پرهیز دارد لذا 37 چرخش تحول آفرین هدفگذاری شده است.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: سومین اشکالی که تعلیم و تربیت با آن مواجه است تبدیل گرایی هویتی و بحران هویت است؛ عدالت آموزشی هم آموزه اصلی سند تحول بنیادین است؛ برای تحقق این آموزه‌ها در سند، ساختار داریم و 131 راهکار عملیاتی و در بخشی دیگر 6 خرده نظام وجود دارد که تمام اهداف را داراست که عملیاتی، تدوین و تصویب شده است.

    حسینی در این باره ادامه داد: 32 استان با رویکرد بومی سازی این موضوع را بررسی می‌کنند همچنین در 760 منطقه آموزشی در حال بومی شدن است؛ در مناطق تحت عنوان 4 میز برای اجرای سند تحول بنیادین با تمام ارکان جلسه داریم و از اول مهر تلاش داریم آموزه‌های سند و برنامه‌های عملیاتی ناشی از آن وارد مدرسه شود.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای عملیاتی شدن لایه نهادی سند تحول بنیادین، تقسیم کار ملی صورت گرفته است؛ 50 تا 60 برنامه ما تاسیسی و نوآورانه، 25 درصد تقویتی و 25 درصد برنامه‌ها، تطبیقی است؛ در اجرایی کردن سند، آموزه‌ها را فرو نکاهیم و تضعیف نکنیم و از کوچک انگاری آنان بپرهیزیم، همچنین عزم برون و درون سازمانی خود را معطوف کنیم که از ظرفیت های درون و برون سازمانی استفاده کنیم.

    * عزل 15 مدیر متخلف

    حسینی به تدوین داشبورد مدیریتی سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: برای ارزیابی و بهبود عملکرد سند این داشبورد تدوین شده است و نقاط خاکستری، کور، سفید و زرد را بررسی می‌کنیم که میزان پیشرفت سند و خود را مشخص کنیم؛ در این باره امسال 82 برنامه اولویت‌دار است.

    وی با بیان اینکه اوقات فراغت در 40 نوع برنامه با حضور 4 میلیون دانش آموز در حال انجام است، افزود: در پروژه مهر ثبت‌نام درست دانش‌آموزان شکل می‌گیرد؛ تاکنون 85 درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کردند و بیش از 10 هزار اکیپ علاوه بر سامانه‌های الکترونیکی به عنوان بازدید حضور دارند و 4 هزار شکایت مردمی دریافت کردیم که 10 درصد شکایت در مدارس دولتی و برای درخواست پول، 4 درصد مبتنی بر مدارس غیردولتی در قالب تعرفه‌ها بوده است. حداقل با 16 مدیر برای تخلفات برخورد شده و 15 مدیر عزل شدند که این روند نظارتی ادامه دارد.

    * توزیع کتب درسی تا 25 شهریور

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای اول مهر باشکوه، دانش‌آموزان باید بدون کتاب نباشند که در این راستا 142 میلیون جلد کتاب چاپ و بین استان‌ها تا 25 شهریور در هزار عنوان جلد توزیع می‌شود که با کمترین افزایش قیمت با ارز دولتی تهیه شده است.

    وی گفت: مدیران آموزشگاه‌ها آماده شده‌اند و 12 هزار نفر از آنان که جدید هستند در 10 سرفصل آموزش داده شده‌اند تا مدیریت آموزشگاهی داشته باشند؛ برای داشتن مهر باشکوه 80 درصد معلمان برای ضمن خدمت تا 15 شهریور آموزش خواهند دید و امیدوارم 100 درصد معلمان آموزش ببیند.

    حسینی با اشاره به افتتاح 2 هزار پروژه جدید در قالب 10 هزار کلاس درس در اول مهر، افزود: در هزار و 400 مدرسه که در جریان سیل 22 استان را درگیر کرده است  و آسیب دیدند، 270 مدرسه نیاز به ساخت مجدد دارند و مدارس 3 تا 5 کلاسه برای اول مهر آماده می شود؛ بیشتر مدارس 5 کلاسه نیز تا آخر سال تکمیل می شود و مابقی که نیاز به تعمیرات اساسی دارند در دستورکار است.

    * مدارس خشت و گلی تا اول مهر برچیده می‌شود

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اول مهر پایان مدارس خشت و گلی را جشن می‌گیریم و در حال تلاش هستیم مدارس خشت و گلی سیستان و بلوچستان نیز برچیده شوند؛ همچنین در 25 هزار کلاس که علمک گاز تا مدرسه رفته، به بخاری هوشمند و آنها که علمک گاز ندارند به بخاری تابشی مجهز می‌شوند.

    وی با بیان این نکته که شعار ما این است اول مهر کلاس بدون معلم نباید داشته باشیم، افزود: 255 هزار معلم در چند سال آینده بازنشسته می‌شوند؛ همچنین 60 هزار معلم اول مهر بازنشسته می‌شوند در حالی که ورودی ما 20 هزار نفر خواهد بود.

    حسینی اضافه کرد: تلاش می‌ کنیم 10 الی 13 هزار حق‌التدریسی، نهضتی، پیش دبستانی و... را تبدیل وضعیت دهیم؛ 5 هزار نیروی خدماتی هم تا اول مهر جذب خواهند شد. 15 هزار معلم در آستانه بازنشستگی نیز استمرار خدمت خواهند داشت. 240 هزار ساعت از طریق معاون و مدیر معلم پرخواهد شد و 3600 سرباز معلم نیز جذب می‌شود.

    * 10 هزار معلم در طرح معلم تمام وقت شرکت کردند

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: 10 هزار معلم هم در طرح معلم تمام وقت شرکت کردند و پیش‌بینی می‌کنیم به 100 هزار معلم برسد. برای حق التدریس شاغلین نیز برای دو میلیون و 480 هزار ساعت، تفاهم‌نامه امضا کردیم که کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم.

    وی تصریح کرد: تا 6 مرداد صدور ابلاغ معلمان انجام می‌شود و 27 شهریور سامانه صدور ابلاغ بسته می‌شود.

    حسینی گفت:‌ در اکثر جلساتی که حضور یافتم دغدغه بنده این بوده که خبرنگار را به جلسات دعوت کنید. بنده در کارنامه کاری خود بیشترین ارتباط را با خبرنگاران داشتم و باید کم و کاستی‌ها رفع شوند. لذا رویکرد بنده این است که بتوانید به همه سطوح سازمانی دسترسی داشته باشید.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش یک فراوزارتخانه است و همه همکاران ما شب و روز گرفتار هستند، ولی نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که خبرنگار مطالبه‌ای داشته باشد. در همین مدت بنده به 6 استان سفر کردم و در آخر هفته به سیستان و بلوچستان خواهم رفت.

    * بدهی 20 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش

    حسینی اظهار کرد: بنده مطالبه کردم که چرا در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش خبرنگاران را دعوت نمی‌کنید. ما باید آرمانگرایانه بیندیشیم و واقع‌گرایانه عمل کنیم. واقعیت این است که بنده برای اول مهر 40 هزار معلم کمبود دارند. بنده می‌دانم که هر معلمی اختصاص یابد به اندازه معلمی که از دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شود، نمی‌تواند عمل کند. راه کاملا اساسی دانشگاه فرهنگیان است، ولی مجبوریم اختصاص نیرو از طرق دیگر را نیز انجام دهیم.

    وی ادامه داد: بنده 2 هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه‌بندی دریافت کرده‌ام، ولی این رتبه‌بندی آن رتبه‌بندی آرمانی نیست، زیرا این برنامه باید متناسب با برنامه ششم توسعه باشد. اصل رتبه‌بندی، اجتماعی و صلاحیتی است و وضعیت مالی و بودجه در مرحله آخر قرار دارد؛ اگر این 2000 میلیارد تومان اعمال شود، 400 تا 600 هزار تومان به حقوق معلمان افزوده می‌شود، هرچند کارکرد اصلی رتبه بندی نیست ولی به معیشت معلمان کمک می‌کند.

    حسینی افزود: در شرایطی که دولت با جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه است، بنده با سازمان مدیریت برای پرداخت‌ها مکاتبه کردم. حقوق دانشجومعلمان از 800 هزار تومان به یک میلیون و 560 هزار تومان ارتقاء یافت.

    سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت:‌از ابتدای انقلاب تاکنون 20 هزار میلیارد تومان بدهی انباشت در این وزارتخانه وجود دارد و نظام باید یک بار تکلیفش را با این مطالبات روشن کند.

    وی با اشاره به اینکه ما در اوج تحریم‌ها به سمت پرداخت‌ها حرکت کردیم، افزود: ما از صندوق ذخیره فرهنگیان خواستیم با توجه به 6 هزار میلیارد سودی کهبه دست آورده برای مطالبات اختصاص دهد؛ آموزش و پرورش با این ساختار پهن‌پیکر ولی با قوانین آن اداره می‌شود، لذا باید قوانین خاصی برای آن به تصویب برسد.

    حسینی ادامه داد: مدرسه‌محوری باید در قالبی به شورای عالی اداری برود تا به معنای واقعی اجرایی شود؛ ما می‌گوییم آموزش و پرورش را گران اداره می‌کنیم، یعنی زیر بار سخت نظام برنامه‌ریزی درسی قرار گرفته‌ایم و 4 هزار و 800 ساعت بیشتر از سایر نقاط دنیا آموزش ارائه می‌کنیم که سرمایه‌ها را تقلیل می‌دهد؛ به طورکلی ما با انبوهی از مشکلات مواجه هستیم و در این هنگام نیازی نیست که 24 نوع مدرسه در کشور داشته باشیم.

    وی اضافه کرد: بنیاد شهید در استان تهران 32 ملک در اختیار دارد که 22 مورد آن در شهر تهران قرار دارد؛ بنیاد شهید حکم پلمب برخی مدارس را دریافت کرده است و ما به آنان اعلام کردیم که برای جلب رضایت شما ما این مدارس را برای ایجاد نشدن مشکلات در اول مهر از شما اجاره می‌کنیم و اگر تمایل داشته باشید آن را خریداری خواهیم کرد.

    حسینی درباره هدایت تحصیلی گفت: 30 درصد دانش‌آموزان کشور در مناطق محروم زندگی می‌کنند و باید از طریق ارتباطات موجی‌شکل، دختران مناطق محروم را تحت پوشش قرار دهیم تا در راستای عدالت آموزشی گام برداریم؛ آموزش و پرورش حاکمیتی است و ما خواهان تقویت مدارس غیردولتی با راهبرد نظارت، هدایت و کفایت هستیم، طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان راهکار موقت برای جبران نیروی انسانی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو