عصر بازار

تاثیر بلند مدت حذف چهار صفر بر بازار سرمایه

عصر اعتبار- بازار سرمایه یکی از بازار‌های متاثر از حذف صفر از پول ملی به شمار می‌آید که تورم و کاهش ارزش پول ملی عامل اصلی حرکت بازار سهام قلمداد می‌شود و در صورت حذف آن محرک‌های اصلی بازار سرمایه باید نقش‌آفرین شوند، زیرا در بلند مدت حذف تورم موجب تحرک کمتر در این بازار می‌شود.

تاثیر بلند مدت حذف چهار صفر بر بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، حذف چهار سال از پولی ملی طی چند سال اخیر از سوی دولت مطرح و در هر نوبت مخالفان و موافقان متعددی داشته است، ولی طی چند هفته گذشته این موضوع به تایید دولت رسید و در حال حاضر منتظر تایید مجلس برای حذف چهار صفر از پول ملی هستیم.

    این در حالی است که افزایش ظاهری قدرت پول ملی، آسان‌سازی مبادلات، محاسبات و خرید و فروش‌های مردم از اثرات قابل تحقق حذف صفر‌ها است، اما برای حذف صفر‌ها ارتقای شاخص‌های اقتصادی همچون افزایش تولید، نرخ سرمایه‌گذاری، آزادسازی‌های اقتصادی، رفع انحصارات، حضور بانک‌های خارجی در کشور، حضور بی‌قید و شرط سرمایه گذاران خارجی و ... نیز باید انجام شود.

    در این میان بازار سرمایه یکی از بازار‌های متاثر از حذف صفر از پول ملی به شمار می‌آید که تورم و کاهش ارزش پول ملی عامل اصلی حرکت بازار سهام قلمداد می‌شود و در صورت حذف آن محرک‌های اصلی بازار سرمایه باید نقش‌آفرین شوند، زیرا در بلند مدت حذف تورم موجب تحرک کمتر در این بازار می‌شود.

    در این رابطه مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، در خصوص تاثیرحذف چهار صفر از پول ملی بر اقتصاد و بازار‌های مالی از جمله بازار سرمایه، اظهار کرد: تغییر واحد پول ملی اگرچه در ابتدای امر موجب افزایش تورم و انتظارات تورمی می‌شود، اما اگر در قالب برنامه ثبات مالی اجرا شود، به تدریج موجب کاهش تورم و افزایش اعتماد عمومی به پول ملی می‌شود.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر برخی از شرکت‌ها زیر ارزش اسمی یا نزدیک به ارزش اسمی‌شان معامله می‌شوند که قاعدتاً تاثیر کوتاه مدت مثبت روی این شرکت‌ها و نیز کل بازار دارد. اما در بلند مدت حذف تورم موجب تحرک کمتر بازار سرمایه می‌شود.

    این کارشناس اقتصادی در خصوص علت رشد سهم‌ها در بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر تورم و کاهش ارزش پول ملی عامل اصلی حرکت بازار سهام قلمداد می‌شود که در صورت حذف آن محرک‌های اصلی بازار سرمایه باید نقش‌آفرین شوند.

    تقوی تاکید خاطر نشان کرد: در یک بازار سرمایه مدرن با نرخ تورم پایین، آن چه که موجب رشد قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود، رشد بهره‌وری تولید کالا و خدمات، توسعه بازار فروش محصولات و کاهش ریسک است؛ بنابراین شرکتی با رشد قیمت مواجه خواهد شد که بتواند یک محصول قابل رقابت و با کیفیت با یک قیمت معقول تولید کند. این موضوع کمتر در بازار سرمایه کشور حاکم بوده است.

    براساس این گزارش باید منتظر ماند و دید حذف چهار صفر از سوی مجلس به تصویب می رسد و مسئولین بازار سرمایه نسبت به این موضوع چه برنامه‌ای را برای نقش آفرینی با وجود کاهش تورم و نقدینگی در پیش خواهند گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی