عصر بازار

جهش آرام کانالی در بازار سکه

فاصله دلار از کف بیشتر شد

عصر اعتبار- در اولین روز از آخرین هفته مردادماه، سکه تمام بهار آزادی به کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بازگشت و دلار توانست به بالای محدوده ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی بازگردد. روز شنبه، شاخص ارزی ۶۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان رسید. این ارز در اواسط روز تا محدوده ۱۱‌هزار و ۷۸۰ تومانی نیز بالا رفته بود. افزایش قیمت دلار در روز شنبه در حالی صورت گرفت که قیمت این ارز روز چهارشنبه تا کف ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومانی پایین رفته بود؛ عدد یاد شده در روز چهارشنبه کمترین بهای آن از روز ۱۴ بهمن ۹۷ بود.

فاصله دلار از کف بیشتر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، با افزایش دلار در 2 روز پنج شنبه و شنبه، قیمت دلار از کف 7ماهه فاصله بیشتری گرفت. هم جهت با افزایش بهای دلار در بازار آزاد، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست 20 هزار تومان رشد قیمت را به ثبت برساند و روی عدد 4 میلیون و 200 هزار تومان قرار بگیرد. محرک دیگر قیمت سکه، پایان معاملات اونس در بازارهای جهانی بالای محدوده هزار و 500 دلاری بود.  سکه و دلار در شرایطی هفته آخر مرداد را با افزایش قیمت آغاز کردند که هر دو در هفته پیشین بخشی از ارزش خود را از دست داده بودند؛ سکه 2/ 1 درصد کاهش قیمت را به ثبت رسانده بود و دلار نزدیک به 2درصد افت قیمت را تجربه کرده بود.
    دلایل رشد دلار چه بود؟

    به گفته فعالان، دلایل متفاوتی در رشد روز اول هفته بازار دلار نقش داشت. عده‌ای عدم آغاز به کار بازار متشکل ارزی را عاملی دانستند که نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون آن توانستند خریدهای ارزی را بالا ببرند. گروه دیگر خبری که توسط برخی رسانه‌ها مبنی بر حمله موشکی نیروهای انصارالله یمن به یک پالایشگاه عربستانی منتشر شده بود، را عامل افزایش قیمت در بازار داخلی عنوان می‌کردند. این در حالی بود که گروه بیشتری باور داشتند بازار پس از برخورد به کف 11 هزار و 650 تومان، با افزایش معامله‌گران خریدار رو به رو شده است؛ این دسته از معامله‌گران احساس می‌کنند قیمت دلار به کف خورده است، در نتیجه با فراغ‌بال بیشتری اقدام به خرید می‌کنند.  هفته گذشته نیز در بازار شایعات زیادی مبنی بر آغاز به کار بازار متشکل ارزی از روز شنبه داده شد؛ این موضوع یکی از عواملی بود که موجب شد قیمت دلار روز چهارشنبه قیمت را به کف 7 ماهه ببرد.   عده‌ای عنوان می‌کردند، زمانی که این اتفاق در روز شنبه رخ نداد، افرادی که از هراس آغاز به کار این بازار عقب کشیده بودند، به بازار بازگشتند.
    تاکتیک بازیگران فنی بازار چه بود؟

    به گفته فعالان، دیروز بیشتر بازیگران فنی بازار تاکتیک « خرید به فروش» را در پیش گرفته بودند. یعنی ترجیح می‌دادند در محدوده 11 هزار و 700 تومانی اقدام به خرید کنند و کمی بالاتر ارز خریداری شده را به فروش برسانند. آنها به دنبال آن نبودند که ارز خریداری شده را حفظ کنند و منتظر بمانند که قیمت رشد زیادی را تجربه کند. آنها حاضر بودند با سود کمی از خرید ابتدای کانال، از بازار خارج شوند. مقاومتی که فعلا رو به روی بازیگران فنی بازار قرار دارد، عدد 11 هزار و 800 تومانی است و در صورت شکست آن، قیمت می‌تواند به عبور از مرز 12 هزار تومانی فکر کند.

    به گفته برخی کارشناسان، یکی از دلایلی که موجب شد نوسان‌گیران تاکتیک «خرید به فروش» را در پیش بگیرند، کاهش تغییرات قیمتی دلار طی 3 هفته اخیر بوده است. معامله‌گران از افزایش یا کاهش‌های شدید قیمت تا حدی ناامید شده‌اند و سعی می‌کنند در دامنه‌های محدود کسب سود کنند. دیروز نوسان دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی نیز صفر بود و در تمام طول روز قیمت روی عدد 11هزار و 700 تومانی قرار داشت.  یکی از نکاتی که روز گذشته برخی از فعالان به آن اشاره می‌کردند، کاهش حجم معاملات خالی فروشی بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی