عصر بازار

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران:

حذف چهار صفر از پول ملی به موازات تحولات اقتصادی

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران اظهار داشت: آنچه مسلم است اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد در بهبود حیثیت ظاهری پول ملی کشور در مقایسه با واحد پول سایر کشورها نقش بسزایی دارد و اجرای آن با توجه به فضای اقتصادی حاکم بر جامعه ضروری بنظر می رسد.

حذف چهار صفر از پول ملی به موازات تحولات اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، مهدی کریمی تفرشی گفت: با افزایش نرخ تورم و کاهش قدت خرید مردم مشکلات زیادی در نظام اقتصادی و مالی کشور بوجود آمد. از جمله حجم بالای اسکناس در مبادلات ساده روزمره، مشکلات محاسباتی ارقام بالا، استهلاک بالای اسکناس در اثر نگهداری در حجم بالا، استهلاک بالای دستگاه‌های خودپرداز و نیز هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس از پیامدهای معضلات مالی بوجود آمده در نظام بانکی و اقتصادی کشور است. ضمن اینکه عملا از واحد رسمی پول ایران (ریال) هیچ استفاده‌ای نشده و اغلب مبادلات جاری و روزمره با نام (تومان) صورت می‌گیرد. خارج شدن مسکوکات از چرخه مبالات اقتصادی کشور نیز عملا سالهاست که در کشور اتفاق افتاده است.

    رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران ادامه داد: تمامی این موارد با کاهش ارزش پول ملی و تضعیف حیثیت پول ملی در میان سایر واحدهای پولی دنیا، بانک مرکزی و دولت را بر آن داشته که موضوع حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان را در دستور کار جدی قرار دهند. بر اساس این طرح واحد پولی اصلی کشور تومان و واحد پولی خرد ریال خواهد بود و هر «تومان» معادل 10 هزار ریال فعلی و 100 «ریال جدید» خواهد بود.

    وی افزود: اولین بار در سال 1386 ایده تعریف واحد پولی جدید و حذف چهار صفر از پول ملی مطرح شد و اکنون پس از سال‌ها اجرای این طرح در برنامه جدی دولت قرار گرفته است.

    حذف صفر از پول ملی سابقه بسیار طولانی در دنیا دارد به طوری که از سال 1923 تاکنون بیش از 50 کشور اقدام به حذف صفر از پول‌های ملی خود کرده‌اند.

    ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی گفت: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی  از 0.056 در سال 1350 به 153.6 در آبان سال 1397 (2743 برابر) رسیده است که علیرغم این تحول بزرگ در شاخص بها، قطع اسکناس تنها 50 برابر شده است که این موضوع عدم کارایی پول ملی در مبادلات اقتصادی را به همراه داشته است.

    وی افزود: با توجه به تحولات اقتصادی صورت گرفته در کشور قطعا نظام پولی و بانکی کشور نیاز به اصلاح و بازنگری جدی دارد و جایگاه اسکناس و مسکوکات در مبادلات نقدی کشور تنها با اجرای این اصلاحات بنیادین بازیابی خواهد شد. هر چند حذف صفر از پول ملی تاثیری در نرخ تورم نخواهد داشت و تنها در توجیه ارزش پول ملی تاثیرگذار است.

    تفرشی ادامه داد: قدرت خرید پول ملی در بعد داخلی تحت تأثیر میزان رشد نقدینگی در قیاس با رشد اقتصادی و در بعد خارجی با نرخ ارز تحت تأثیر صادرات، واردات و ورود و خروج سرمایه از کشور است و بنابراین تغییر واحد پول ملی تاثیر در قدرت خرید پول ملی نخواهد داشت.

    عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: از ضعف های احتمالی این طرح می‌توان به احتمال سوء استفاده فروشندگان در خصوص اجحاف در قیمت‌ها و گردکردن برخی ارقام با توجه به عدم قدرت مردم در تطبیق واحد پولی جدید با قدیم اشاره کرد که نیاز به نظارت جدی دستگاه‌های نظارتی ذیربط و مقابله با سوء استفاده‌های احتمالی جهت کنترل بازار و حفظ حقوق مردم دارد.

    کریمی تفرشی اظهار داشت: آنچه مسلم است اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد در بهبود حیثیت ظاهری پول ملی کشور در مقایسه با واحد پول سایر کشورها نقش بسزایی دارد و اجرای آن با توجه به فضای اقتصادی حاکم بر جامعه ضروری بنظر می رسد.

    وی در آخر افزود: امید است کارآمدی نظام پولی جدید در سال‌های آینده نیز استمرار یافته و بتواند با نزدیک کردن نرخ برابری پول کشور با ارزهای جهانی به ایجاد جو مثبت روانی در جامعه کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو