عصر بازار

ریزش بی‌امان قیمت دلار؛

سیل نقدینگی در راه بورس

عصر اعتبار- فعالان بازارهای مالی شهر در سومین روز از هفته نیز شاهد رکوردشکنی بازار سرمایه و ریزش بی‌امان قیمت دلار بودند.

سیل نقدینگی در راه بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، فعالان بازارهای مالی شهر در سومین روز از هفته نیز شاهد رکوردشکنی بازار سرمایه و ریزش بی امان قیمت دلار بودند.

    این اتفاقات مهم در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار امروز به پیشنهاد سران گروه هفت برای کاهش تنش‌ها با ایران، حضور مجدد ظریف در فرانسه و مذاکره با وزیر امور خارجه این کشور و پس از آن سفر مهم وزیر امور خارجه ایران به چین، معرفی مدیرعامل جدید ایران‌خودرو، ابلاغ دستورالعمل جدید استخراج بیت کوین، هشدار بولتون به خریداران نفت ایران، استخدام 30 هزار نفر در برنامه استخدامی دولت، کاهش زمان ترخیص کالا از 26 به 4 روز و کاهش 3 درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن اختصاص داشت.

    پرواز بر فراز قله جدید

    بازار بورس با رشد بیش از 5 هزار واحدی شاخص کل رکورد ساز شد و توانست از مقاومت مهم 273 هزار واحدی گذر کند. ارزش معاملات امروز به هزار و 500 میلیارد تومان رسید و پس از مدت‌ها، فولاد مبارکه بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذاشت. بیشترین ارزش معاملات گروهی به گروه شیمیایی با 148 میلیارد تومان ارزش اختصاص داشت و بیشترین حجم معاملات نیز در بانک تجارت با 818 میلیون سهم ثبت شد.

    در گروه فلزات اساسی پس از هفته‌ها شاهد افزایش تقاضا و بهبود قیمت‌ها بودیم و فشار خرید در نماد ذوب‌آهن منجر به تشکیل صف خرید 150 میلیون سهمی و هجوم خریداران به این سهم شد. در فولاد مبارکه نیز با وجود کاهش تولید کلاف سرد در مرداد ماه و افت 60 هزار تنی مقدار فروش در این ماه، تقاضا صعودی بود و به دلیل جو مثبت ایجاد شده در گروه فلزات، فولاد مبارکه نیز روندی صعودی به خود گرفت و با 3 درصد رشد به مرز 400 تومانی نزدیک شد. در این گروه، سایر نمادها کاملاً مثبت داد و ستد شده و فسرب، فنوال، وتوکا، فباهنر، فایرا، فرآور و فروس نیز به صف خرید رسیدند. از دید تحلیلگران، بازار در این روزها به دنبال گروه‌هایی است که از روند صعودی امسال جا مانده‌اند و گروه فلزات اساسی یکی از این گروه‌هاست.

    در گروه معدنی نیز وضعیت همچون گروه فلزات اساسی پیش رفت و تقاضا در اغلب نمادهای مطرح این گروه صعودی بود. کچاد 2 درصد بازدهی مثبت نصیب سهامداران خود کرد و کروی نیز توانست از مرز مقاومت 600 تومانی گذر کند و بازگشایی کگهر منجر به رشد 6 درصدی این نماد معدنی شد.

    خودرویی‌ها امروز پرحجم اما کم‌فروغ ظاهر شدند و ایران‌خودرو پس از رشد ابتدای صبح خود، مجدد در محدوده 601 تومانی روز خود را به پایان رساند. خساپا همچنان پشت دیوار 160 تومانی باقی ماند و ورنا نیز نتوانست از مقاومت مهم 142 تومانی گذر کند. با این حال، در قطعه سازان وضعیت بهتر دنبال شد و ختوقا در پی رشد بی محابای خود، با 5 درصد افزایش قیمت به 500 تومان رسید، خاذین بر مدار رشد باقی ماند و خمهر و خلنت و خکار نیز با صف خرید همراه شدند.

    در بین بانکی‌ها تنها بانک پارسیان منفی معامله شد و وتجارت و وبصادر به بیش از 2 درصد رشد را تجربه کردند. بانک پاسارگاد تا آستانه صف خرید پیش رفت و وپست و وملل همچنان صعودی باقی ماندند.

    یکی از کارگزاران حاضر در تالار بورس اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سقف تاریخی شاخص کل با اخبار مثبت سیاسی به خوبی شکسته شد و اکنون موج جدیدی از بازدهی در انتظار سهامداران است.

    وی ادامه داد: با این حال توصیه ما به افراد تازه وارد این است که مستقیماً به خریدوفروش نپرداخته و از ابزارهایی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بهره جویند.

    دلار در دام هیجان فروش

    هجوم فروشندگان ارزهای خانگی اتفاقی است که در طی یک هفته اخیر بارها از سوی خبرگزاری فارس مورد بررسی قرار گرفته بود و این روزها اثرات آن در معاملات بازار آزاد کاملاً مشخص است. معاملات امروز بازار آزاد ارز اصفهان بیشتر تحت تأثیر اخبار سیاسی مطرح شده در رسانه‌ها در خصوص شکست کارزار فشار حداکثری به ایران و همچنین افزایش رفت‌وآمد فروشندگان در این بازار بود. بر این اساس، قیمت هر دلار آمریکا با 150 تومان کاهش به 11 هزار و 50 تومان رسید و در آستانه سقوط به کانال 10 هزار تومانی قرار گرفت.

    با افزایش ریزش‌ها در بازار ارز، بدبینی فعالان این بازار به آینده این ارز و نبود افق روشنی برای رشد آن باعث شده تا فروشندگان ترغیب بیشتری برای فروش از خود نشان دهند و قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کند.

    در بازار سکه نیز هر سکه تمام بهار آزادی 4 میلیون و 60 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و هر گرم طلای 18 عیار به 407 هزار تومان سقوط کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی