عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات خبر داد:

تسهیلات ۲۶۳ میلیارد تومانی برای دانش‌بنیان‌ها

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات از افزایش همکاری‌های این بانک با شرکت‌های دانش بنیان و پرداخت ۲۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت‌ها خبر داد.

تسهیلات ۲۶۳ میلیارد تومانی برای دانش‌بنیان‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، صالح‌آبادی در سمینار تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر روند صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شده و در سال گذشته حدود 100 میلیون دلار از محصولات دانش‌بنیان به کشورهای خارجی صادر شده است.

    وی افزود: ما از لحاظ فنی و دانشی رتبه چهارم را در حوزه نانو داریم و در سایر حوزه‌ها هم رتبه خوبی داریم اما باید این دانش را به تجاری‌سازی و تولید انبوه برسانیم که با این شرط، علم ما تبدیل به سودآوری می‌شود.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان این‌که شکل‌گیری ایده و تایید تولید آن بر عهده مسئولان دانش‌بنیان است، تصریح کرد: برای تجاری‌سازی و تولید انبوه، بانک‌ها باید ورود کنند و پیش‌بینی‌ها هم این است که حجم صادرات محصولات‌ دانش‌بنیان به ارقام میلیارد دلاری برسد، با این شرایط نقش بانک پررنگ‌تر خواهد شد.

    صالح‌آبادی با بیان این که این همایش شروعی برای یک همکاری جدید است، خاطرنشان کرد: ما در گذشته هر زمان حرف از صادرات غیرنفتی می‌زدیم، پتروشیمی، فولاد، محصولات کشاورزی و صنایع معدنی مدنظر بود و کمتر به محصولات فکری توجه شده است که دانش‌بنیان از این مقوله است، بنابراین اگر تمرکز خوبی در این حوزه داشته باشیم، می‌توانیم نقش تاریخی خود را که کمک به صادرات دانش‌بنیان است محقق کنیم.

    وی با اشاره به بالا بودن ارزش افزوده محصولات دانش‌بنیان، گفت: کالاهای دانش بنیان معمولا حجیم نیست و در یک اتاق می‌توانید چند میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان داشته باشید.

    او افزود: این تکلیف ملی ماست که نخبگان‌مان را در کشور حفظ کنیم؛ کسی که توان دانشی بالایی دارد، باید بتوانیم برایش شغل ایجاد کرده و از توانمندی آن استفاده کنیم. چرا باید یک کشور پیشرفته نخبه ما را جذب کند و استفاده ببرد، در صورتی که تا این سن کشور ما برای آن سرمایه‌گذاری و هزینه کرده است؟

    صالح‌آبادی با بیان این‌که رشد تولیدات دانش‌بنیان اهمیت زیادی در استقلال کشور ما دارد، اظهار کرد: صادرات این نوع محصولات به کشورهای پیشرفته خواهد بود و سبب تقویت ارتباط ما با کشورهای پیشرفته می‌شود.

    وی با اشاره به انواع خدمات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: خدمات مالی و اعتباری شامل تسهیلات و تعهدات مثل اعتبار اسنادی، برات و ضمانت‌نامه و خدمات غیراعتباری هم تسهیل در نقل و انتقال وجوه و ارائه خدمات ریالی به شرکت‌های دانش‌بنیان است، از سوی دیگر، آموزش و مشاوره نیز از دیگر برنامه‌های بانک توسعه صادرات برای حمایت از این شرکت‌هاست.

    او با بیان این‌که تسهیلات از منابع بانک با نرخ ترجیحی دو درصد پایین‌تر از نرخ سود تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود، گفت: در سال‌های 95 و 96 در یکی از قراردادهای صندوق توسعه ملی، تسهیلات با نرخ 12 درصد در نظر گرفتند که در سال‌های 97 و 98 هنوز در نظر گرفته نشده، اما تسهیلاتی را اعطا می‌کنند.

    صالح‌آبادی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کنند، اظهار کرد: با صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک هم تفاهم داریم و ضمانت آن‌ها را هم می‌پذیریم.

    وی اضافه کرد: بسته‌ای برای دانش‌بنیان مطرح کرده بودیم و کلیات آن‌ هم در جلسه هیات مدیره بانک مطرح شد و قرار شد که این موضوع امروز مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت هیات مدیره بتواند در این باره تصمیم مناسب را اتخاذ کند.

    او با اشاره به تسهیلات ارائه‌شده توسط این بانک به شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: در مجموع حدود 263 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک توسعه صادرات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده که حدود 163 میلیارد تومان آن از منابع خود بانک و 99 میلیارد تومان آن از منابع صندوق توسعه ملی بوده است.

    صالح‌آبادی با بیان اینکه چند مقوله در همکاری با بانک‌ها مهم است، اظهار کرد: در مقوله اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان باید به ما کمک کنند و این شرکت‌ها باید خود را آماده کنند تا با ادببات بانک بیشتر آشنا شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی