عصر بازار

سد مقاوم صعود طلا

عصر اعتبار- طلای جهانی بازهم به زیر مرز روانی ۱۵۰۰ دلاری بازگشت. تحلیلگران تکنیکال معتقد هستند، شکست مرز مقاومتی ۱۵۳۰ دلاری نیاز اصلی طلا برای تداوم روند صعودی است.

سد مقاوم صعود طلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، از آنجا که خرید پرشتاب طلا از سوی بانک‌های مرکزی همچنان ادامه دارد، تنش‌های ژئوپلیتیک، اختلاف نظر تجاری آمریکا و چین به همراه وضعیت نامشخص برگزیت، فضا را به اندازه کافی برای صعود طلا ملتهب کرده‌اند، امید به شکست این سطح مقاومتی بالا است. از سوی دیگر، بازار اوراق آمریکا با وجود رشد بازدهی اوراق بلند‌مدت، سود صندوق‌های قابل مبادله در بورس به دلیل کاهش قیمت این اوراق ضرر شدیدی را تجربه کردند. به همین دلیل، جریان سرمایه خروجی از این بازارها به بازار سهام شرکت‌های کوچک و متوسط (Russell 2000)، منتقل شد و سود قابل توجهی برای این شرکت‌ها به ارمغان آورد.

    شورای جهانی طلا اعلام کرد: «میزان ذخایر طلای چین تا پایان ماه آگوست سال جاری میلادی به بیش از 45/ 62 میلیون اونس رسیده است. این رقم نسبت به ماه جولای با رشد 190 هزار اونسی روبه‌رو شده و نهمین ماه متوالی محسوب می‌شود که ذخایر طلای بانک مرکزی چین با افزایش همراه بوده است.» شورای جهانی طلا افزود: «میزان خرید طلای بانک‌های مرکزی جهان از ابتدای سال 2019 میلادی تاکنون به بیش از 400 تن رسیده که این بالاترین رکورد از سال 2010 به‌شمار می‌رود.»براساس این گزارش، میزان ذخایر طلای بانک‌های مرکزی جهان تا پایان جولای به بیش از 34 هزار و 407 تن رسیده است. از این رقم در منطقه یورو، بانک مرکزی اروپا 10 هزار و 775 تن را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر چین، روسیه و قزاقستان بیشترین افزایش ذخایر طلا را در اختیار دارند.
    الزام طلا برای عبور از سطح مقاومتی 1530

    قیمت طلا هنوز نتوانسته بالاتر از سطح مقاومتی 1530 دلاری تثبیت شود و مهم‌ترین شرط برای ادامه روند صعودی قیمت این فلز گرانبها، عبور با قدرت از سطح مقاومتی 1530 دلاری خواهد بود. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت عبارتند از: تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان مثل آمریکا و اروپا و تحولات مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا.
    افول اونس به زیر کانال 1500

    قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه بار دیگر با کاهش روبه‌رو شد و در ساعات پایانی بازار جهانی در بامداد شنبه نیز به افت خود ادامه داد. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات با 10 دلار کاهش به کمتر از 1488 دلار رسید. قیمت این فلز گرانبها در هفته گذشته با افت 2/ 1درصدی روبه‌رو شده که بدترین عملکرد قیمت طلا از اواخر ماه مارس سال جاری به‌شمار می‌رود. سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست مهم فدرال رزرو آمریکا طی هفته جاری هستند. بانک مرکزی اروپا نیز در نشست اخیر خود نرخ بهره تسهیلات سپرده را به منفی 5/ 0 درصد کاهش داد و قصد دارد برنامه خرید 20 میلیارد یورو اوراق قرضه را نیز از ابتدای ماه نوامبر اجرا کند.
    نوسانات بازار اوراق

    بازار اوراق خزانه‌داری آمریکا بیشترین افت هفتگی خود را از سال 2016 میلادی تجربه کردند. از سوی دیگر شرکت‌های کوچک و متوسط حاضر در بازار سهام آمریکا در همین مدت زمان، بیشترین رشد خود را به ثبت رساندند. زمانی که بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید 10 ساله به بیشترین حد خود ظرف 6 هفته گذشته رسید، سرمایه‌گذاران حاضر در صندوق‌های قابل معامله در بورس با چرخش رویکرد خود به سمت سهام شرکت‌های کوچک و متوسط روانه شدند. شرکت‌های با ارزش بازار پایین معمولا وابسته به اقتصاد داخلی کشور محسوب می‌شوند. از همین رو، زمانی که سیگنال رکود از منحنی بازدهی اوراق مخابره می‌شد، توجه به شرکت‌های کوچک و متوسط افزایش یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی