عصر بازار

تسهیلات ۳ هزار میلیاردی سیستم بانکی به مددجویان کمیته امداد

عصر اعتبار- معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از پرداخت تسهیلات تکلیفی ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سیستم بانکی به مددجویان کمیته امداد خبر داد.

تسهیلات ۳ هزار میلیاردی سیستم بانکی به مددجویان کمیته امداد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، حجت اله عبدالملکی درباره وضعیت پرداخت تسهیلات تکلیفی مصوب بودجه کل کشور از سوی سیستم بانکی، اظهار داشت: مهم‌ترین برنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) برای رفع فقر ایجاد اشتغال است که نیازمند برخی عوامل از جمله منابع مالی و سرمایه است. از سال 90 و 91 با عضویت کمیته امداد در شورای عالی اشتغال کشور، تسهیلات تکلیفی در بودجه کل کشور برای پرداخت قرض الحسنه اشتغال به مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شد.

    وی افزود: هر سال این رقم روندی رو به رشد داشته و در حکم 83 برنامه پنج ساله ششم توسعه کل کشور هم گفته شده که در بودجه کل کشور لازم است سالانه به میزان 70 هزار فرصت شغلی تسهیلات قرض الحسنه به عنوان تسهیلات تکلیفی تصویب شود و از طریق شبکه بانکی در اختیار کمیته امداد قرار بگیرد.

    معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزود: بر همین اساس سهمیه هر بانک از سوی بانک مرکزی مشخص و بانک ها نیز براساس این سهمیه بندی، برنامه ریزی و در استان ها تقسیم، ابلاغ و پرداخت می شود. سال گذشته در مجموع حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که هزار و 400 میلیارد تومان از محل این تسهیلات تکلیفی دولت بود که بند "ب" تبصره 16 بودجه کل کشور است.

    عبدالملکی، افزود: در سال جاری نیز در بودجه کل کشور 3 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شد، در قانون بودجه مصوب و از سوی بانک مرکزی به بانک ها و سپس به شعب ابلاغ شد. برای تسهیل فرآینده دراین زمینه هر سال با بانک ها تفاهمنامه امضا می کنیم که در آن مبلغ تسهیلات، سقف، نحوه ضمانت ها و فرآیند اجرایی نوشته و از طریق کمیته امداد و بانک طرف قرارداد به کل کشور ابلاغ می‌شود.

    وی درباره رقم سهمیه هر یک از بانک ها از این تسهیلات، گفت: براساس تقسیم‌بندی بانک مرکزی، بانک ملت 520 میلیارد تومان، بانک ملی ایران یک هزار میلیارد تومان، بانک قرض الحسنه مهر ایران 200 میلیارد تومان، بانک قرض الحسنه رسالت 40 میلیارد تومان، بانک کشاورزی 400 میلیارد تومان، بانک صادرات ایران 350 میلیارد تومان و بانک سپه 240 میلیارد تومان اعلام شده است.

    معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزود: همچنین برای بانک‌های توسعه تعاون 50 میلیارد تومان، رفاه 150 میلیارد تومان، اقتصاد نوین 40 میلیارد تومان، مسکن 100 میلیارد تومان، تجارت 350 میلیارد تومان، سامان 20 میلیارد تومان، پارسیان 40 میلیارد تومان سهمیه در نظر گرفته شده که در مجموع 3 هزار و 500 میلیارد تومان است.

    به گفته عبدالملکی، همچنین کمیته امداد نیز غیر از این مبلغ، از طریق صندوق امداد ولایت که دارای مجوز بانک مرکزی است، 500 میلیارد تومان پرداخت خواهد شد. وی درباره نرخ سود این تسهیلات، توضیح داد: نرخ سود این تسهیلات تکلیفی 4 درصد و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بین 4 تا 6 درصد نسبت به منطقه است و سرمایه در گردش 10 درصد است که معمولا پرداختی نداریم.

    معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: سال گذشته از حدود 460 هزار فرصت شغلی که در کشور ایجاد شده، 148 هزار مورد از سوی کمیته امداد بود. یک سوم کل اشتغال کشور و تسهیلاتی که برای این تعداد از سوی کمیته امداد با همکاری شبکه بانکی پرداخت شده دو هزار و 500 میلیارد تومان بوده که با تقسیم این رقم بر حدود 650 هزار میلیارد تومان کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کمتر از نیم درصد است، یعنی در کمیته امداد با همکاری شبکه بانکی توانستیم با کمتر از نیم درصد تسهیلات کشور، یک سوم کل اشتغال کشور را ایجاد کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی